
Handelsbalancerne har udviklet sig forskelligt i kommunen
2. september 2018 - kl. 10:35 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Handelsbalancerne har udviklet sig forskelligt for de tre oplande i Frederikshavn Kommune, som består af de tidligere Frederikshavn, Skagen og Sæby Kommuner. Skagen er gået markant frem. Sæby har fastholdt sin position, mens Frederikshavn er gået tilbage.
Det fremgår af en omfattende detailhandelsanalyse, som COWI har udarbejdet for Frederikshavn Kommune, og som Plan- og Miljøudvalget har på dagsordenen for udvalgets kommende møde den 4. september.
Ser man på udviklingen siden 1998, så er handelsbalancen for Frederikshavn Kommune steget lidt fra ca. 123 % i 1998 til ca. 126 % i 2017, og det er positivt, når man tager i betragtning, at Aalborg og Hjørring har udbygget deres detailhandel kraftigt siden 1998 samtidig med, at det toldfrie salg faldt bort og kostede betydelig omsætning fra svenske indkøbsrejsende i detailhandlen i Frederikshavn Kommune.
Udviklingen har været forskellig i de forskellige dele af detailhandlen. Handelsbalancen for dagligvarer er faldet lidt fra ca. 136 % til ca. 131 %, men til gengæld er handelsbalancen for udvalgsvarer (beklædning og øvrige udvalgsvarer under ét) steget fra ca. 110 % til ca. 120 %.
Skagens fremgang skyldes turismen
Den markante fremgang for oplandet til Skagen skyldes den omfattende turisme. Handelsbalancen er steget fra ca. 143 % til ca. 192 % i perioden 1998-2017. Oplandet til Skagen havde et overskud på handelsbalancen på ca. 430 mio. kr. i 2017.
Skagen bidrager således mere til overskuddet på handelsbalancen for Frederikshavn Kommune end Frederikshavn!
Ret uændret i Sæby
Handelsbalancen på ca. 88 % for oplandet til Sæby i 2017 er stort set uændret i forhold til 1998, hvor handelsbalancen var 86 %. Underskuddet på handelsbalancen for oplandet til Sæby viste ca. 130 mio. kr. i 2017. Udviklingen dækker over, at handelsbalancen for dagligvarer er faldet, mens handelsbalancen for udvalgsvarer er steget.
Analysen bemærker, at i en tid, hvor udvalgsvarehandlen koncentreres i de store og mellemstore byer har Sæby altså formået at fastholde sin markedsandel.
Stigende omsætning
Butikkerne i Frederikshavn Kommune omsatte for ca. 3,56 mia. kr. i 2017. Det er i løbende priser ca. 0,6 mia. kr. mere end i 1997. Omsætningen i løbende priser er steget med ca. 14 % i oplandet til Frederikshavn, ca. 33 % i oplandet til Skagen og ca. 22 % i oplandet til Sæby – men prisudviklingen har været større.
De butiksdrivende er blevet spurgt om, hvordan det er gået de seneste par år, og hvad deres forventninger er til fremtiden. De butiksdrivende melder om en vækst på ca. 8 % over de sidste to år, og de forventer at væksten fortsætter med ca. 5 % over de næste to år.
Færre butikker
Der er 8 butikker færre i Frederikshavn i dag end i 1998. Butikkernes samlede areal er reduceret med ca. 5.600 kvm eller ca. 5 %. Handelsbalancen for oplandet til Frederikshavn er faldet fra ca. 134 % til ca. 126 %.
Der er 6 butikker færre i Sæby end i 1998. Butikkernes samlede areal er stort set uændret. Handelsbalancen for oplandet til Sæby er steget fra ca. 86 % til ca. 88 % i perioden 1998-2017.
Der er 21 butikker færre i Skagen end i 1998. Butikkernes samlede areal er reduceret med godt 2.000 kvm eller ca. 6 %. Handelsbalancen for oplandet til Skagen er steget fra ca. 143 % til ca. 192 %.
Detailhandlen i Frederikshavn Kommune er kendetegnet af mange små butikker. Den gennemsnitlige butik i Frederikshavn Kommune er på 389 kvm. Til sammenligning er butikkerne i Hjørring Kommune 546 kvm i gennemsnit.
Der er kortlagt et relativt højt antal tomme butikslokaler i Frederikshavn Kommune, herunder særligt i den sydlige del Frederikshavn bymidte. Der er også en del tomme lokaler i den historiske bymidte i Sæby samt centralt i Skagen bymidte.
Analysen peger på, at den relativt høje tomgang er en udfordring for bl.a. bymidterne, da de tomme lokaler har en negativ indvirkning på bybilledet og gør handelsgaderne mindre attraktive for kunderne.
Ud af de over 300 kæder i Danmark har ca. 38 % valgt at etablere sig i Frederikshavn by og ca. 43 % i Frederikshavn Kommune.
Analysen finder, at der fortsat er mulighed for at trække flere til og styrke Frederikshavn Kommune i den regionale konkurrence. Eksempler på kædebutikker, som mangler i Frederikshavn, og som ofte findes i byer af Frederikshavns størrelse, er dagligvarebutikker som ABC Lavpris, Løvbjerg og Kvickly, beklædningsbutikker som BabySam, Change og Din Tøjmand samt øvrige udvalgsvarebutikker som 3, Legekæden og Sport 24.
Turisternes forbrug
Turisternes forbrug i butikkerne i Frederikshavn Kommune er beregnet til i størrelsesordenen 0,9 mia. kr. svarende til ca. 26 % af butikkernes samlede omsætning. I turistbyerne er turisternes andel væsentligt højere. I oplandet til Skagen udgør turisternes forbrug knap halvdelen af omsætningen.
Tallene illustrerer turismens helt afgørende betydning for detailhandlen i Frederikshavn Kommune. Turismen skaber flere butikker, end kommunen ellers ville have og giver dermed også kommunens borgere et større udvalg af butikker!
På nettet
Det har stor betydning for butikkerne at være til stede på nettet. Ca. 47 % af butikkerne i Frederikshavn Kommune har en webshop tilknyttet deres butik. Der er et potentiale for mange af de mindre og selvstændige butikker i at etablere egen webshop. Det giver eksempelvis mulighed for at sælge til turister efter ferien.
Kundeorienterede serviceerhverv
Servicefunktioner som spisesteder, skønhedssaloner, behandlere osv. spiller en stigende rolle for bylivet og er en del af den attraktive handelsby.
Butikker, spisesteder og andre kundeorienterede byerhverv supplerer hinanden og bidrager til et varieret byliv på forskellige tidspunkter af døgnet.
Der er i Frederikshavn, Skagen og Sæby bymidter tilsammen 258 kundeorienterede servicefunktioner og 240 butikker, og fordelingen er forskellig mellem byerne. Der er ca. 20 % flere kundeorienterede servicefunktioner end butikker i Frederikshavn bymidte. I Skagen og Sæby bymidter er sammensætningen omvendt. Her er der ca. 12 % og ca. 7 % flere butikker end kundeorienterede servicefunktioner.
Der er særligt mange kundeorienterede servicefunktioner indenfor restaurationsbranchen, som dækker over spisesteder, take away-steder, caféer, barer o.lign.
Link til hele detailhandelsanalysen:
https://frederikshavn.dk/media/8087/detailhandelsanalyse.pdf
Tekst: Per Rye
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Handelsbalancerne har udviklet sig forskelligt i kommunen' til en bekendt