Sundhedspersonale lærer af patienter

Sundhedspersonale lærer af patienter

8. september 2011 - kl. 0:57 - af

Fra 1. september 2011 kunne patienter, brugere og deres pårørende rapportere, hvis de oplever fejl eller noget, der er lige ved at gå galt.

Fra 1. september var det muligt for landets patienter, brugere og pårørende at rapportere, hvis man oplever en utilsigtet hændelse. Utilsigtede hændelser er fejl eller hændelser, hvor en patient bliver skadet eller udsat for en risiko for skade.

– Sundhedsvæsenet har længe arbejdet med at lære af utilsigtede hændelser, og det er godt, at patienterne nu også kan være med til at vise os, hvad vi kan gøre endnu bedre. Vi bruger indmeldingerne til at skabe sikre rammer for patienterne, siger Jens Winther Jensen, sundhedsfaglig direktør i Region Nordjylland.

Eksempler på fejl, der allerede nu rapporteres af sundhedspersoner, er patienter, der får forkert medicin og prøvemateriale fra patienter, som ikke er mærket korrekt.

Patienter kan rapportere utilsigtede hændelser i hele sundhedsvæsenet. Det vil sige uanset om hændelsen er sket i forbindelse med kontakt til en praktiserende læge, vagtlæge, plejehjem, ambulancetransport, et sygehus, en boform eller lignende.

Erfaringer bliver samlet op
Patienter er siden januar blevet tilbudt en dialog med sygehuset, som alternativ til visse klagesager. Den nye mulighed for at rapportere utilsigtede hændelser ændrer ikke på patienternes klagemuligheder.

Men undersøgelser viser, at patienter, der oplever fejl i forbindelse med deres behandling i sundhedsvæsenet, først og fremmest ønsker dialog med sundhedspersonalet om det, der er sket, og dernæst, at den fejl, de har været udsat for, ikke sker for andre:

– Kun få patienter har et ønske om og brug for, at der sker sanktioner over for sundhedspersoner. Med muligheden for at rapportere utilsigtede hændelser får patienterne mulighed for at bidrage til systematisk læring – uden at skulle klage over enkelte sundhedspersoner, siger Jens Winther Jensen.

Når patienter har lavet en registrering går rapporten videre til det eller de steder, hvor hændelsen er sket fx på et sygehus. Her bliver rapporten gennemgået for at se, hvordan en lignende hændelse kan forebygges. Rapporten bliver derefter sendt anonymiseret til Patientombuddet, der indsamler og formidler viden for hele landet.

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Sundhedspersonale lærer af patienter ' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER