Hvad sker der med vejnettet ved Sæby Bakker og Sæby syd?

Hvad sker der med vejnettet ved Sæby Bakker og Sæby syd?

5. oktober 2021 - kl. 9:05 - af

Debatten går livligt i Sæby med hensyn til vej til og fra Sæby Bakker i det nordlige Sæby og en eventuel forlængelse af Toldbodvej i den sydlige bydel.
Redaktionen har fået flere henvendelser om begge steder. Skal Langtvedvej være ”fødevej” for udstykningen ved Sæby Bakker, eller viser der sig politisk basis for en nordlig vej ud til nær campingpladserne?
Blev der i 1970’erne i den daværende Sæby Kommune indtænkt en forlængelse af Toldbodvej til Pottemagervej eller endnu længere sydpå, frem for at lade trafik køre gennem et institutionsområde for mange børn?
Avisen har bragt flere artikler og indlæg om Sæby Bakker. Nu har redaktionen prøvet at skue tilbage for om muligt at finde ud af, hvad der blev nedfældet / lovet i forbindelse med lokalplanerne for institutionerne i syd sidst i 70’erne.
Der har desuden lydt argumenter om, at det er helt uhensigtsmæssigt, at (megen) tung trafik dagligt passerer ad Brolæggervej midt igennem en skole for de mindste elever samt to børnehaver.
Avisen har i den forbindelse haft kontakt til udvalgsformændene Peter Sørensen (V) fra Plan- og Miljøudvalget og Karsten Thomsen (A) fra Teknisk Udvalg samt kommunaldirektør Thomas Eriksen, der har været i gang med at granske nogle af de gamle lokalplaner – bl.a. lokalplan 4.11.0 for Sæby syd i 1979.

En del af udstykningsplanen?
”Der er ingen tvivl om, at en evt. genoptagelse at “sagen” omkring en ringvej, som kæder Toldbodvej og Solsbækvej sammen, vil være en sag, som skal komme fra Teknisk Udvalg og videre til Økonomiudvalget og Byrådet,” lyder det i kommentaren fra Peter Sørensen.
”Vejen var, så vidt jeg har forstået sagen, en del af hele udstykningsplanen omkring håndværkerkvarteret i Sæby i 1970’erne.”
”Når jeg har italesat den i forbindelse med Sæby Bakker er det alene for at understrege, at hvis man som politiker er bange for at træffe beslutninger, som rækker frem i tiden, så ender vi med alt for mange “løse ender og dårlige beslutninger”. Dengang lovede man (ligesom nu), at hvis behovet skulle opstå, så ville man etablere vejforbindelsen,” udtaler Peter Sørensen.
”Personligt tror jeg ikke på, at der nogensinde kommer den omtalte vej i håndværkerkvarteret, for gamle løfter fra politikere, som ikke mere er i ”gamet”, er ikke meget bevendt, desværre!”

Ansvarsfralæggelse
”Det er netop derfor, vi i Venstre presser på i Sæby Bakker, mens Socialdemokratiet forsøger sig med samme ansvarsfralæggelse, som i sin tid blev brugt ved håndværkerkvarteret.”
”Al fornuft – efter Venstres mening – siger jo, at der i Sæby Bakker bør tænkes på de bløde trafikanter, herunder de mange skolebørn m.fl., som vil komme til at skulle bruge Langtvedvej som forbindelse til Sæby. Derfor skal der etableres en nordgående forbindelsesvej for biler fra området, og det skal ske, inden man sælger grundene. Som køber skal man vide, hvad man går ind til. Valget synes simpelt,” lyder det fra Peter Sørensen, som slutter sin kommentar:
”Vil du acceptere en lidt længere vej til Sæby i bil og samtidig en sikker trafikforbindelse for bløde trafikanter, eller vil du hellere satse på en halvfarlig og usikker Langtvedvej (skolevej)? Valget skal træffes endeligt på byrådsmødet den 27. oktober, og måske vil vi se endnu en “Toldbodvej-beslutning” med tomme løfter og “fremsyn”, som dagens politikere ikke selv er ansvarlig for.”

Behovsanalyse til at kortlægge trafikken
Karsten Thomsen medgiver i sin kommentar, at Toldbodvej er blevet nævnt i forbindelse med Sæby Bakker.
”Toldbodvej er også blev nævnt i forbindelse med dialogen omkring Sæby Bakker. Har man i sin tid lovet en forlængelse af Toldbodsvej eller ej? Er der en lokalplan for området?”
”Vi har forsøgt at få det opklaret, og ud fra de oplysninger, der kan findes, står der i lokalplanen, at et evt. udlæg til ny vej skal ske igennem en ny lokalplan – de efterfølgende lokalplaner for området, har fastlagt udkørsel til Solsbæksvej.”
”Ud fra de oplysninger, der er fundet frem, vil vi foreslå en kortlægning af trafikken i området og dermed give Plan og Miljøudvalget et redskab til at få lavet en behovsanalyse for området og evt. en ny lokalplan.”
”Vi er positivt stemt for, at området skal udvikle sig, eventuelt med en ny vej osv., men det er nødvendigt, at det skal gå igennem de procedurer, som gælder for sådanne sager,” lyder det fra Karsten Thomsen.
Denne henviser i øvrigt her til et indlæg, han og June Menne (A) havde i Sæby Avis for nylig:
https://saebyavis.dk/2021/09/29/socialdemokratiet-lad-fornuften-raade/

Mulighed for videreførelse
Kommunaldirektør Thomas Eriksen har i denne forbindelse kigget nærmere på nogle af lokalplanerne for området.
Han konstaterer, at der er indtegnet en mulighed for en videreførelse af Toldbodvej fra Brolæggervej til Pottemagervej og længere syd på med tilslutning til Solsbækvej. Men i første omgang har Thomas Eriksen ikke kunnet finde dokumentation for, at der skulle være nedskrevne beslutninger fra dengang om, at vejen skal laves, og i så fald hvornår.
”Når jeg læser teksten, er det min antagelse, at den daværende Sæby Kommune har villet sikre muligheden, men at behovet ikke opstod i forbindelse med de senere udstykninger i området, da der ellers ville være stillet krav om det,” lyder det fra kommunaldirektøren.

Mindst mulige trafikale gener
Lokalplan 4.11.0 er underskrevet den 26. juni 1979 af daværende borgmester Frede Fredborg Nielsen og daværende kommunaldirektør Børge Rasmussen med retsvirkning fra starten af 1980.
Lokalplanens formål er at sikre områdets anvendelse til offentlige formål, dvs. skole og andre offentlige formål for bydelen. Institutionsområdet påregnes at kunne betjene den sydlige del af Sæby.
Trafikken påregnes afviklet med mindst mulige gener for det eksisterende byområde ad den kommende fordelingsvej med evt. busholdeplads og parkering m.v. til brug for skoler m.v.
Endvidere anvises en principløsning for kommende stiforbindelse. Planen skal samtidig sikre området en grøn karakter.
Ved den åbne, lave bebyggelse nær Bryggervej (lokalplan 4.46.0 vedtaget sommeren 1985) står der bl.a. i lokalplanen, at området vejbetjenes via Pottemagervejs forlængelse med undtagelse af de nordligste grunde, der har vejadgang til Karetmagervej.

Link til lokalplan 4.11.0 for Sæby syd:
https://dokument.plandata.dk/20_1080106_APPROVED_1208253797685.pdf

Link til lokalplan 4.35.0 for Pottemagervej vest for Bryggervej til åben-lav boligbebyggelse:
https://dokument.plandata.dk/20_1079901_APPROVED_1208251757940.pdf

Tekst: Per Rye

 

3 kommentarer til “Hvad sker der med vejnettet ved Sæby Bakker og Sæby syd?” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

3 kommentarer til “Hvad sker der med vejnettet ved Sæby Bakker og Sæby syd?”

  • Jakob Hyttel Hyttel

    Det kunne være dejligt hvis Peter Sørensen ville uddybe med hvorfor han ikke tror på Toldbodvejs forlængelse og hvad venstre ellers har tænkt sig og gøre.
    Husk det er meget trafikkeret vej og ikke mindst en skolevej

  • Peter Sørensen

    Til Jakob Hyttel
    Jeg vil gerne starte med at holde fast i, at den aktuelle sag handler om Sæby Bakker, og om at tage ansvar for den planlægning der er deroppe.
    Her taler vi nemlig også om en ”meget trafikeret vej og ikke mindst en skolevej”, som du skriver.
    Derfor står Venstre fast på, at den eneste ansvarlige løsning i Sæby Bakker er vedtagelse af en ny nordgående vej – INDEN DER UDSTYKKES OG BYGGES I OMRÅDET. Så ved alle hvad de kan forvente, og handle ud fra det, i stedet for ”mulig efterbevilling” som Socialdemokratiet vil.
    Så spørger du ind til mine udsagn om Toldbodsvejs forlængelse, og hvorfor jeg tror det bliver en vanskelig øvelse. (Jeg vil gerne sige, at jeg ikke i detaljer kender trafikmønstret på Toldbodvej)
    Som jeg skrev er det jo ikke et ønske der er ”hæftet op på” nuværende politikere, og samtidig viser erfaringerne mig, at det er vanskeligt efterfølgende at samle opbakning til en sådan vej.
    Jeg er helt enig i dine betragtninger om, at stærk trafik og skolevej er en dårlig cocktail. Men der er givetvis også beboere i området, som ikke mener det berettiger en ny vej. Måske beboere som ikke er generet af vejføringen i dag (og som måske ikke har skolebørn), men som vil mene at de bliver generet af en ny vej.
    Tror du på, at I vil kunne stå sammen om en henvendelse til kommunen om at genoptage den gamle plan, vil jeg da absolut anbefale jer at gøre det, og så er jeg overbevist om, at et nyt byråd vil se på sagen, og få kortlagt den aktuelle trafikbelastning.
    Om det så fører til den omtalte vejforlængelse kan jeg naturligvis ikke sige.
    Peter Sørensen, Venstre

  • Jakob Hyttel Hyttel

    Til Peter Sørensen
    Ved Sæby Bakker han ikke trafikken på nuværende og der vil nok gå mange år før det sker.
    Men vedrørende Tolbovejs forlængelse og trafikken på Brolæggervej kan man i forvaltningen se at der i 2015 kørte ca 2300 køretøjer. Efterfølgende har politiet haft hastighedkontrol, hvor flere blev taget i at køre for stærkt.

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Hvad sker der med vejnettet ved Sæby Bakker og Sæby syd?' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER