Ordet er frit: Det hele går op i “hat og briller”!
22. november 2010 - kl. 13:07 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
I 2006 trådte en lov i kraft om reklamer på kommunale huse og biler, hvilket gav kommunerne mulighed for at reklamefinansiere en række aktiviteter. Det indebærer, at f.eks. idrætsanlæg, forsamlingshuse, vandrerhjem og kulturhuse kan anvendes til brug for reklamering for andre. Dette gælder også for biler til institutioner, som så typisk leveres gratis til plejehjem, hjemmepleje, park og vejafdelinger og skoler
For ca. 1½ år siden vedtog man, på et forslag fra mig, at tillade reklamer i kommunen. Som regel er det lokale virksomheder, der køber reklamepladsen på kommunens biler og da kommunen mangler indtægter til alt det vi gerne vil gøre mente jeg, at kommunen i lighed med mange andre kommuner, burde sælge reklameplads på kommunale huse og hjemmeplejens biler. Efter lange og seje forhandlinger om udformningen af et etisk regelsæt blev man endelig enig og godkendte det i byrådet, siden skete der ikke noget.
Jeg havde håbet på at man kunne tjene nogle penge til kommunens slunkne kasse, men desværre har man ikke taget muligheden op. Jeg er orienteret om at Vesthimmerlands kommune i 2008 med succes, har haft reklamer på hjemmeplejen biler, idet 22 ud af 32 biler i et ½ år har reklameret for lokale håndværkere, forretninger og restauranter, hvilket foreløbig har givet næsten halvanden million kroner i kommunekassen.
Firmaet TiksPac har tilbudt Frederikshavn kommune at levere poser til hundeefterladenskaber og sætte stativer op, hvor poserne kan afhentes samt skraldestativer, hvor de kan droppes, en fin service for hundeejere og alle os andre. Firmaet får så indtægter ved at sælge reklameplads på posestativerne.
Men desværre er det hele ved at gå op i ”hat og briller” det kan vi så takke formanden for Teknisk udvalg Brian Pedersen (SF) for. Frederikshavn Kommune har fået sin egen høm-høm-gate, en rigtig stinker om hvem der bestemmer hvad og hvornår og om hvordan et centralt afsnit i kommunens regulativ for reklamer skal fortolkes.
Pudsigt nok må Biblioteket gerne benytte reklamer på deres plasticposer, hvor bl.a. AVØ og Frederikshavn Forsyning er blandt sponsorerne på bibliotekets plastposer. Men Brian Pedersen bryder sig ikke om hundeprutposer og hundeprutposestativer med reklamer, det skæmmer naturen, mener han. Men lukke de toiletter på strategiske steder, som vore turister skulle bruge, havde Brian ingen problemer med, de må så besørge, hvor de kan komme til det, se det er turistservice på højt plan. Jeg venter nu med spænding på, hvad Brian Pedersens næste ”stand up” nummer bliver.
Venlig hilsen
Steen Jørgensen
En kommentar til “Ordet er frit: Det hele går op i “hat og briller”!” under annoncerne.
Tickpac er en rigtig god idé, og den smule reklame der er, vises diskret og, efter min mening, ganske smagfuldt http://www.tiks.se/se/tikspac-station.php, det er i hvert fald bedre end hundehøm-hømmer over alt. Det er, så vidt jeg er orienteret, gratis for kommunen, Tickpac opstiller div. stativer, og får deres indtægt via salg af reklameplads – godt for os alle, som Steen Jørgensen skriver.