Politisk beslutning om drift af Cloostårnet i 2025
16. oktober 2024 - kl. 8:18 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Kommunens Center for Ejendomme, Park og Vej og Jobcenter Frederikshavn har for sæsonerne 2021, 2022, 2023 og 2024 haft en aftale om driften af Cloostårnet. Aftalen skal årligt evalueres med henblik på en eventuel fortsættelse i den kommende sæson.
I sæson 2024 havde Jobcenteret igen ansvar for ansættelse af ledige borgere til driftsopgaver forbundet med åbning i perioden fra 1. maj til omkring 31. august. Der er en samlet åbningstid i tårn og kiosk på 50 timer ugentligt – i juli måned dog 52 timer ugentligt.
Der blev ansat 5 medarbejdere til opgaven, som alle kom fra ledighedsydelse/tilkendt fleksjob. Derudover har der været tilknyttet en medarbejder fra jobcentret med reference til afdelingslederen for Projekt og Integration til administration og regnskab, samt en ukrainsk medarbejder til rengøring af tårn og faciliteter forbundet hermed.
Medarbejderne har haft forskellige timetal jf. deres fleksjobgodkendelse – mellem 9 og 16 timer ugentligt, og rengøring har været 6 timer ugentligt. Alle har udført et godt arbejde, og der har været stabilitet i medarbejdergruppen hele perioden.
Arbejdet omkring Cloostårnet har bestået af salg af billetter, forefaldende arbejde omkring tårn og kiosk, samle affald i området, salg af kioskvarer, afstemme kasse m.m.
Der har i løbet af sæsonen været afholdt en del events, hvor der blandt andet har været konkurrence med hurtigste tid på trapperne op i tårnet, en børnekonkurrence med 10 spørgsmål om tårnet og historien, fars dag og aftenåbning med solnedgang m.m.
Billetsalg for godt 100.000 kr.
Der har i 2024 været 4.046 betalende gæster (til sammenligning var der 4.660 betalende gæster i 2023) – fordelt med 3.222 voksne og 824 børn. Der er desuden solgt 97 årskort samt været omkring 500 besøgende fra skoler, daginstitutioner m.fl., hvor der er gratis entre.
Der har været en samlet omsætning på billetsalget på 109.234 kr. (til sammenligning var omsætningen i 2023 på 123.364 kr.). Kiosken har haft en omsætning på 34.027 kr. inkl. moms og givet et overskud på 8.927 kr. (til sammenligning var der i 2023 en omsætning på 40.492 kr. inkl. moms og et overskud på 9.244 kr.). På trods af færre gæster, er det lykkedes at få en fornuftig omsætningen og overskud på kiosksalget.
Overskud fra billetsalg tilgår Center for Ejendomme, Park og Vej og går bl.a. til vedligehold, mens overskud fra kiosksalg tilgår Jobcentret.
Center for Ejendomme, Park og Vej betaler Jobcentret op til 250.000 kr. til lønudgifter til Cloostårnet. Der har været lønudgifter på 244.965 kr. Desuden modtager Jobcenteret 20.000 kr. for administration.
Der har således været en fornuftig sammenhæng mellem økonomi og indsats til personaleadministration, koordinering og drift af tårnet og kiosk.
Center for Ejendomme, Park og Vej har anmodet Jobcenter Frederikshavn om også at varetage driften af Cloostårnet i 2025.
Arbejdsmarkedsudvalget har på dets seneste møde godkendt forløbet for 2024 og desuden godkendt, at der indgås fornyet lignende aftale for driften i 2025.
Tekst: Per Rye
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Politisk beslutning om drift af Cloostårnet i 2025' til en bekendt