Ny rapport fra VIVE giver håb for elever med ordblindhed i hele landet

Arkivfoto

Ny rapport fra VIVE giver håb for elever med ordblindhed i hele landet

6. september 2024 - kl. 5:14 - af

Rapporten udarbejdet af VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) viser, at helt almindelige skoler kan skabe markant fremgang i læsning, og endnu større i stavning – og at effekten holder ved et halvt år senere. Til en samlet omkostning pr. elev på ca. 8.000 kr. (mestendels lærernes timer) for den metode, der blev testet, kan disse effekter nås for en begrænset investering.

Doolexia-forsøg på Dybvad Skole
Rapporten bygger på et lodtrækningsforsøg, som Dybvad Skole i Frederikshavn Kommune deltog i, sammen med skoler fra andre dele af landet. Det såkaldte Doolexia-forsøg strakte sig over 16 uger og halvdelen af eleverne deltog i de uger i forsøget, mens de resterende elever fortsatte den almindelige undervisning. Før og efter forsøget blev elevernes læse- og stavefærdigheder testet for at vurdere, hvorvidt forsøget havde haft den ønskede effekt.
Det er med andre ord blandt andet erfaringerne fra Dybvad skole, der ligger bag de meget klare og positive konklusioner i VIVE-rapporten, som Landsforeningen Læs&Stav forventer vil medføre ny praksis for indsatsen for elever med ordblindhed på skoler i hele landet. Det var Læs&Stav, der i sin tid bad VIVE gennemføre forsøget, og de er naturligvis begejstrede for den rapport, der er kommet ud af det.

Hvad er Doolexia?
Doolexia er et program, som er udviklet til at støtte og forbedre læse- og stavefærdighederne hos børn med dysleksi eller fonologisk usikkerhed. Det danskudviklede stave- og læsesystem, er bygget op om en række øvelser, som eleverne skal løse samt ugentlige lektioner med en læsevejleder og resten af det tilknyttede hold på skolen.
Doolexia har en algoritme, der tilpasser opgaverne til elevens niveau hvilket modvirker at eleven mister motivationen og begynder at sjuske med opgaverne.

Positiv effekt af forsøget
Ifølge seniorforsker og hovedforfatter på rapporten, Louise Beuchert, er konklusionen, at forløbet med Doolexia virker. Især de yngste elever bliver motiveret af programmet.
Dog påpeger hun, at programmet ikke kan stå alene – det kræver støtte fra forældre og tid fra lærere. Eleven opnår ikke resultater ved selv at sidde med en skærm i 16 uger – det er et forløb, som også kræver noget af de voksne omkring barnet.

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Ny rapport fra VIVE giver håb for elever med ordblindhed i hele landet' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2022 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger