Foto: SaebyAvis.dk
Åbent brev til Karsten Thomsen
17. april 2021 - kl. 8:37 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Redaktionen har modtaget indlæg til debatten fra Hans Rødsgaard-Mathiesen, Beboer på P. Skades Vej og Formand for Nellemanns Haves Venner.
Kære Karsten Thomsen
Jeg har med stor interesse læst dit indlæg i dagspressen om det overdrevne i at kræve en vej mere til boligområdet Sæby Bakker.
I den anledning har jeg nogle spørgsmål af opklarende karakter, som jeg gerne vil stille til dig. Inden jeg stiller dem, vil jeg lige resumere lidt af det, du skriver.
Du skriver i afsnit tre, citat:
”Vi er alle enige om, infrastrukturen skal fungere. Selvfølgelig! Og det gør den heldigvis også i forhold til bebyggelsen af nye boliger ved Sæby Bakker. Det er helt overdrevet at kræve en vej mere, når der allerede er en vej. Sæby Bakker udbygges over tid og i etaper. Og hvis der er behov for en ekstra vej, kan det etableres en gang i fremtiden. I den nære fremtid er behovet der på ingen måde”.
Mine spørgsmål til dig handler om støj.
I forbindelse med tilblivelsen af lokalplanen har kommunen ladet COWI udarbejde en redegørelse for trafikstøj i forbindelse med Sæby Bakker. Redegørelsen konkluderer, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for trafikstøj ved fx boliger, udendørs opholdsarealer og parker visse steder bliver overskredet i Sæby Bakker. Grænseværdien er på 58 db.
COWI vurderer, at støjniveauet ved de boliger, som berøres af for meget støj, kan nedbringes ved hjælp af en støjskærm på 1,5 meter i højden og 30 meter i længden. Dette er ved en hastighed på 50 km/t. Altså indenfor bygrænsen.
Det er bemærkelsesværdigt, at man allerede i planlægningsfasen af et byggeri i det åbne land, kalkulerer med opsætning af støjværn ved Sæby Bakker. Men lad nu det være!
Lokalplanen omfatter ud over byggeriet i Sæby Bakker også en ændring af Langtvedvej fra Sæby Bakker og ned til svinget ved Nellemanns Have.
Så, kære Karsten, her er mine spørgsmål:
- Vil man også foretage støjberegninger og støjmålinger fra Sæby Bakker og ned til svinget?
- Hvis nej. Hvorfor ikke?
- Hvis ja. Hvad agter man at gøre, hvis beregninger og målinger også hér overskrider grænseværdien på de 58 db?
For os, der bor og færdes i området, er det vigtigt med en afklaring og en støjdæmpning, hvis det viser sig påkrævet. Vi har selv foretaget lidt primitive målinger med en app til mobiltelefonen ved P. Skades Vej og Nellemanns Have. Målingerne viser, at både opadkørende og nedadkørende personbiler sjældent støjer mindre end 60 db. For lastbiler ligger de tilsvarende værdier oftest over 80 db!
Du skriver jo selv, at byggeriet er opdelt i etaper og vil strække sig over lang tid. Støjgener er ikke noget, som man kan se tiden an med og beslutte senere – ligesom en anden tilkørselsvej. Støjgenerne starter med den første entreprenørmaskine og vil derefter vare ved for evigt!
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Hermed de venligste hilsner
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Åbent brev til Karsten Thomsen' til en bekendt