
Her vil Teknisk Udvalg styrke trafiksikkerhed, motion og tryghed
6. januar 2021 - kl. 9:38 - af Henrik Christensen
Teknisk Udvalg har på dets seneste møde besluttet at anvende en ekstraordinær bevilling på 5 mio. kr. i budget 2021 til etablering af nye cykelstier og til renovering af bestående belægninger på kommunens cykelstier samt 2-1-veje.
Et samlet udvalg har besluttet at prioritere følgende cykelprojekter og belægningsarbejder i 2021 til styrkelse af trafiksikkerhed, motion og tryghed i hele kommunen, specielt til gavn for de bløde trafikanter:
- Ankermedet i Skagen – der ses på en løsning for cyklister på viadukten
- Sæby – Voerså 15 – 16 km. Etablering af en 2-1 vej med hastighedsnedsættelse til 60 km
- Laurentii Vej, Holstvej, Hamiltonvej – Cykelstrimmel ~ 1,2 km
- Sæbyvej i Frederikshavn – Cykelbane ~ 1,8 km
- Råbjergvej ~ 8 km. Etablering af en 2-1 vej med hastighedsnedsættelse til 60 km
- Sæbygårdvej i Sæby ~ 5 km. Etablering af en 2-1 vej med hastighedsnedsættelse til 60 km
- Agervej, Strandby – afmærkning
- Grundtvigsvej, Elling – vejkrydsning
- Gårdbovej, Ålbæk ~ 0,5 km. Etablering af en 2-1 vej med hastighedsnedsættelse til 60 km
- Skævevej, Dybvad ~ 0,5 km. Etablering af en 2-1 vej med hastighedsnedsættelse til 60 km
- Kandestedvej ~ 5,0 km. Etablering af en 2-1 vej med hastighedsnedsættelse til 60 km
- Hulsigstien syd for Skagen – opgradering og belægningsarbejder i samarbejde med Naturstyrelsen.
Tekst: Per Rye
9 kommentarer til “Her vil Teknisk Udvalg styrke trafiksikkerhed, motion og tryghed” under annoncerne.
En lille film om hvordan man som bilist kører på en 2-1 vej, hvis man skulle være i tvivl.
https://www.youtube.com/watch?v=51azrFbUSFw
god fornøjelse
Dejligt at der sker noget med etablering af 2-1 vej, men foretrækker en cykelsti, fra hvor den slutter på SOLSBÆKSVEJ ,og til Voersaa ,det vil få hele kommunen til at hænge sammen med cykelstier, fra kommunen i syd , til SKAGEN
2-1 vej, er en livsfarlig lappeløsning.
Det eneste rigtige er en egentlig cykelsti
fortsæt med cykelstien på cykelstien på solsbæksvej det er farligt for cyklister om sommeren
Jeg anvender cykelstien og Solsbækvej fra cykelstis ophør, dagligt.
Forslag at politikere cykler fra maj og højsæsonen ud, da ville ingen ture foreslå den skitserede løsning, det vil blive farligere end i dag.
Tænk turisme og familier der tror de er sikret, os der cykler dagligt ved godt hvor farligt det er!!
Forholdene for cyklister på Solsbæksvej er kritisable og livsfarlige. I stedet for den skitserede løsning, bør cykelstien i stedet forlænges mod syd. Ved krydset mod Lyngså Strand, kunne cyklister så dreje mod Lyngså by, for herefter at følge den allerede anlagte cykelsti mellem Lyngså og Voerså. Fra Voerså kunne man så fortsætte anlæggelsen af cykelsti mod kommunegrænsen og Aså.
Med den bredde Solsbæksvej har ,vil det ikke være sikkert med 2 i 1 vej , så skal men lægge 1 m. til i begge sider af vejen, så en cykelsti vil foretrækkes.
Alt andet lige får man med de foreslåede løsninger gjort noget for trafiksikkerheden på rigtig mange kilometre indenfor kort tid og for et begrænset beløb. Skulle løsningen med 2 i 1 vej vise sig ikke at være tilstrækkelig på enkelte strækninger, kan der jo med tiden etableres en egentlig cykelsti, når der kan skaffes økonomisk grundlag for det.
Skulle man så ikke sætte farten ned til 50 km, i stedet for 60 km. Cykellisterne er meget tæt på bil trafikken .