Ballonnord tager både et grønt og socialt ansvar

Ballonnord tager både et grønt og socialt ansvar

19. december 2019 - kl. 9:11 - af

I snart 10 år har 28-årige Thomas Lund drevet Ballonnord, der sælger balloner og laver ballonudsmykninger i hele landet. Virksomheden bliver drevet med fokus på bæredygtige tiltag og socialøkonomiske arbejdspladser.

Fascinationen af balloner startede tidligt for Thomas Lund. Som tiårig begyndte han at trylle og lave ballondyr, og som 18-årig startede han i 2009 Ballonnord og erklærede, at han ville leve at lave ballonudsmykninger til events og fester.

Ti år er gået siden den udtalelse. Ballonnord er i dag Thomas Lunds fuldtidsbeskæftigelse sammen med webshoppen All4party.dk. Han laver store, kreative ballonevents og udsmykninger i hele landet for virksomheder som Coolshop og Power-kæden.

– Jeg tog en uddannelse som industritekniker ved siden af for år tilbage for at gøre min mor glad og have noget at falde tilbage på. Der havde jeg fuldtidsarbejde som læring ved siden af Ballonord, så det har virkelig været hårdt arbejde, og jeg ville nok ikke starte forfra i dag, sige Thomas Lund med et smil  – men jeg bliver ved, så længe jeg synes, det er sjovt.

Grønne løsninger
Balloner er ikke noget, man lige forbinder med bæredygtighed, men det er det for Thomas Lund. Ballonnord bruger udelukkende latex balloner, som er et naturmateriale. Derudover arbejder han hele tiden på at lave grønne løsninger.

– Vi har ikke en decideret strategi for det, men jeg har en ambition at om tage mindst ét eller to grønne tiltag hvert år, for så flytter man hele tiden virksomheden i den rigtige retning. Og jeg synes det er vigtigt at tænke den bæredygtige dimension ind i virksomheden, siger Thomas Lund.

Lige nu arbejder Thomas Lund fx på selv at få produceret en ballonpind i genbrugspap i stedet for plastik.

– Jeg er i gang med at få den produceret i udlandet, men vil gerne finde en lokal producent. Designet bliver ligesom en traditionel ballonpind i plastik, men i genbrugspap. Jeg var ikke tilfreds med de papløsninger, som er på markedet i dag. Kunne man sælge den pind til fx alle McDonalds butikker, så sætter det jo et aftryk, forklarer Thomas Lund.

Derudover så genbruger virksomheden alle papkasser og et nyt lagersystem betyder mindre printet papir til at styre ordrerne.  Ved ballonopsendelser er der kun snore af sammenpresset bambus på ballonerne, som er lavt i naturligt latex og med naturlige farver.

Ballonnord er derfor tilmeldt den nordjyske innovationskonkurrence Tag Fat, hvor nordjyske virksomheder dyster på netop bæredygtighed og cirkulær økonomi. Der skal findes en vinder i hver af de 11 nordjyske kommuner, og den regionale vinder findes ved et stort finaleevent i maj måned i Aalborg.

– Mange forbinder balloner med plastik og tænker, at det er noget skidt. Jeg vil gerne have muligheden for at fortælle, at det ikke er sådan. Det kan faktisk være grønt og bæredygtigt. Jeg har tilmeldt mig for at fortælle min historie og vise flaget for vores branche, siger Thomas Lund.

Tager også et socialt ansvar
Ballonnord ikke bare et grønt, men også et socialt ansvar. Thomas Lund har i dag tre fleksjobbere ansat til at hjælpe med webshopdelen, hvor han sælger balloner og festartikler. Han har i et sparringsforløb med Erhvervshus Nord set på, hvordan han kan skabe flere socialøkonomiske arbejdspladser.

– Det kan være job til nogen, der har en dårlig ryg eller har haft en svær skolegang. Det er fedt, hvis man kan skabe et job til nogen, som giver dem en hverdag at stå op til.  Hvis man kan imødekomme deres skånehensyn, så kan jeg ikke se udfordringer  i at have folk med særlige hensyn ansat. Det er ret frit her, hvis de kan løse opgaverne, så er jeg ligeglad med, lige hvordan og hvornår de gør det, forklarer Thomas Lund.

Erhvervshus Nord er projektleder på det EU-støttede projekt Socialøkonomisk iværksætteri, hvor målet er at skabe flere socialøkonomiske arbejdspladser.

– Thomas er passioneret omkring sin forretning og det at skabe socialøkonomiske arbejdspladser. Vi har haft et tæt vejledningsforløb med Thomas om en forretningsstrategi for Ballonnord, der omfatter en tilrettelæggelse af  virksomhedens opgaver. Her får vi identificeret de arbejdsprocesser, som ikke nødvendigvis skal løses til et bestemt tidspunkt, og som egner sig til godt til ansatte med behov for fleksibilitet,  siger Daniel John Høgedahl, erhvervskonsulent i Erhvervshus Nord.

 Virksomhederne i Frederikshavn Kommune, der deltager i Tag Fat:

  • Ballonnord
  • Cantona System
  • Color Hotel Skagen
  • D+H Lumex A/S
  • EasyRecycle
  • ECO-Locaxion
  • Finn A Christensen A/S
  • Frederikshavn Havn
  • ME Production
  • Modern American Recycling Services, Europe
  • Scandic The Reef
  • TOIL N MOIL

Læs om Tag Fat på www.tag-fat.dk

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Ballonnord tager både et grønt og socialt ansvar' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER