
De mange Julepakker skaber skår i juleglæden
4. december 2019 - kl. 8:49 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Julen er hjerternes fest, men desværre forløber det ikke altid helt uden mislyde i julemusikken, og rundt om i Sæby knokler de forretningsdrivende for at give kunderne den bedste oplevelse, så julen også i 2019 kan blive en glædelig en af slagsen.
Det ændre desværre ikke på at presset fra internettet bliver større og større til stor udfordring for de fleste. For nogen bliver udfordringen dog dobbelt, også selvom det slet ikke var tanken og meningen.
Alle de mange pakker, som i disse dage strømmer til byen fra nær og fjern, havner i byens pakkeshops, der udover de daglige kunder også skal håndtere de mange netshoppere. Her vil de fleste nok tænke, det er da et valg de selv har taget, hvilket er helt korrekt, men det er bestemt ikke uden udfordringer. Pakkerne ankommer, når bilen kommer frem til shoppen, og hvornår er det så, tja det er ikke til at svare på i den travle juletid.
Det kan variere op til flere timer alt efter dag og klokkeslet. Det er derfor ikke let og meget fustrerende for indehaverne at planlægge, hvornår der skal afsættes ressourcer til at sortere pakker. Derudover har nogle pakkefirmaer den service, at kunderne orienteres om pakkens ankomst til pakkeshoppen, ikke 1/2 time efter den er ankommet, men ofte allerede når den forlader bilen, hvilket kan bringe butikken i et skidt lys, hvis kunden måske allerede er i butikken, eller lige i nærheden, så den lige kan tages med hjem.
For med +100 pakker de fleste dage i december fra hver pakke distributør, så er alt kaos og butikkerne kan nemt komme til at fremstå useriøse, og som om de ikke har styr på en skid, hvilket ikke er gavnligt for nogen, men hvad skal de gøre? Det letteste svar ville være, stop med at udlevere pakker, men det ændre jo med stor sandsynlighed ingenting, for problemet flyttes bare et andet sted hen, og hvem har plads til ca. 1.000 pakker om dagen i Sæby i december?
Ekstern pakkeshop i december?
Efter avisen har snakket med en del af udleverings stederne i Sæby, tegner der sig et klart billede af store udfordringer med plads og personale til at håndtere pakkemængden i og omkring Black Friday og jul. Mange beretter om frustrerede kunder, der ikke synes om det kaos, der er, hvilket langt hen af vejen er forståeligt, når man ikke kender baggrunden for at drive en pakkeshop, i den måned hvor der er mest pres på, for resten af året glider det næsten smertefrit, berettes der om.
De butiksindehaver, avisen har talt med, er kede af at servicen ikke er i top på dette område, men det er svært at forudsige, hvad der sker de enkelte dage og hvornår. Desværre kan en december med overflod af pakker være med til at skade butikkernes ry og rygte, som butikkerne bruger de andre 11 måneder på at opbygge og værne om.
Så måske kunne en af de tomme butik i Sæby i december bruges til at udlevere de mange pakker fra netbutikkerne og derved friholde alle de andre, fra det kaos ingen ønsker, men som er uundgåeligt i julemåneden.
SaebyAvis.dk spurgte en af pakkedistributørerne om ideen kunne være en mulig løsning, men det lød umiddelbart ikke til at falde i god jord, hvilket kan undre.
En kommentar til “De mange Julepakker skaber skår i juleglæden” under annoncerne.
Alle beslutninger vi træffer har en konsekvens.
I det her tilfælde er det nethandel, som tager livet af mange fysiske butikker. Ikke kun i Sæby men hele landet.
Hvis vi skærer ned på det nymodens halløj med nethandel, kunne vi måske få liv i de butikslokaler der står tomme. En levede by, hvor man får personlig betjening er langt at foretrække i forhold til et anonymt køb på nettet, hvor man oven i købet risikere at blive snydt af falske hjemmesider og net kriminelle.
Det må være frustrerende for butiksejere, at en kunde kigger på en vare i butikken, og derefter går hjem og bestiller den over nettet, til lidt billigere pris.
Den udvikling kan måske ikke ændres, men så må folk heller ikke klage over voksende kaos i pakkeudleveringen.