
Afgørende parametre er infrastruktur og mobilitet
23. april 2018 - kl. 15:42 - af Henrik Christensen
Redaktionen har modtaget dette indlæg fra Tina Juul Kjellberg regionsrådsmedlem, (A) og borgmester Frederikshavn Kommune Birgit S. Hansen, (A).
I dag 23. april 2018 afholdes vigtig konference i Nordjylland om mobilitet og infrastruktur.
Deltagere: folketingsmedlemmer, byrådsmedlemmer, regionsrådsmedlemmer, politi, vejdirektoratet, formanden Transportministerens ekspertudvalg vedr. Mobilitet for fremtiden m.fl.
Der er rigtigt mange parametre, der tæller, hvis væksten skal fortsætte indenfor erhvervet og, hvis vi skal sikre bosætning.
Afgørende parametre er infrastruktur og mobilitet.
Det er af afgørende betydning, at virksomhederne ikke hindres i forhold til at få og komme af med varer, få arbejdskraft frem og tilbage, at digitalisering lykkes – bredbånd er også infrastruktur.
En ny opgørelse viser, at der er trængsel omkring de aller største byer, og at urbanisering sker – altså, at de største byer trækker borgere til sig. Kilde: “Regeringens nedsatte ekspertgruppe om mobilitet i fremtiden”.
Hvis man er økonomisk rationel, skal fremtidige investeringer, for så vidt angår infrastruktur, foretages i de trængselsområder. Men her må vi påberåbe helhedshensyn. Hvis Danmark skal hænge sammen, og vi skal have mulighed for at vækste og tiltrække arbejdskraft og borgere – ja så bliver man nødt til at dele de investeringer – også til det Danmark, der kaldes provins. Helt lokalt kan nævnes to plus en vej fra Ålbæk til Skagen. Det er statens vej, og vi står lokalt sammen med erhvervet om at overbevise folketinget om, at de skal udvide den vej. Vi kan næsten udtrykke det således: vi beder ikke om så meget, men sikr ordentlig infrastruktur – også i nord – så skal vi nok arbejde videre ift de muligheder, vi har indenfor erhverv/turisme, redningsmandskab til borgere, bosætning osv..
De elleve nordjyske kommuner og regionen har en fælles mobilitetsstrategi. Her står vi sammen om analyser om fremkommelighed, om prioriteringer i forhold til veje, offentlig transport – for sammen kan vi påberåbe overfor nationale beslutningstagere, at Nordjylland skal hænge sammen med resten af Danmark. (Strategien kan f.eks. læses på regionens hjemmeside).
Nordjylland er nærmest efterladt på perronen, når vi ser på investeringer i infrastruktur i de fem regioner i Danmark. (Se graf på foto- kilde: RN 3. Limfjordsforbindelse NU!)
Vi kan ikke acceptere de præmisser, at vi lokalt ikke har en driftig fremtid.
Det har vi, og det er der mange, der arbejder for. Men vi skal lige hjælpes ift afgørende vigtige infrastruktur investeringer fra statens side.
Lad os argumentere side om side – det rykker.
En kommentar til “Afgørende parametre er infrastruktur og mobilitet” under annoncerne.
Der er mange udfordringer i det nordjyske. Pt forsøger jeg at komme i dialog med relevante politikere som kan hjælpe på det nyudstykkede areal ved strandkanten i sæby.
Ejendomsskattebilletten herude er en faktor 3-4 i forhold til 2 andre gode matrikler vi har boet på i sæby
Dette fordrer ihvertfald ikke nytiltag. Skal Nordjylland udvikles med tanke på job og pendling i forhold til andre byer hvor jobs findes skal der helt anderledes prissætning på bordet og faktuelle goder som skal lokke folk til
Men politikerne går rundt om den varme grød
Vh Preben Kristensen