
Indsats for inkontinente borgere blev en succes
11. juni 2016 - kl. 0:09 - af Henrik Christensen
Frederikshavn Kommune indgik tidligere en aftale med produktionsvirksomheden Abena A/S om levering af bleer og andre inkontinensprodukter til voksne borgere. Aftalen blev indgået efter et funktionsudbud og forventningerne var at bidrage til at gøre de inkontinente borgere mere selvhjulpne.
Ufrivillig vandladning, også kaldet inkontinens, er et stort problem for mange ældre borgere. Den demografiske udvikling i Frederikshavn Kommune viser, at andelen af ældre og dermed også antallet af inkontinente borgere er voksende og fortsat vil være det i de kommende år. Udsigten til flere inkontinente borgere ønskede Frederikshavn Kommune at gøre noget ved. Derfor indgik kommunen et samarbejde med Abena A/S, som skulle hjælpe med at knække kurven, så de samlede omkostninger til inkontinensprodukter fremover ville blive mindre.
Målet har været tredelt: kvalitetssikring, lavere produktomkostning og færre bevillinger, altså færre blebrugere.
Inkontinenssygeplejerskerne har bl.a. trænet borgere til helt at undvære ble, og leverandøren, der så har solgt færre bleer til kommunen, har tjent på at levere f.eks. konsulentbistand, og på at få den bonus på 40 procent af den samlede kommunale besparelse. Den enkelte blebruger er monitoreret, så antallet af bleskift med den rette type bleer er overvåget. God forretning for samfundet, men især god livskvalitet for borgerne. Udbuddet er evalueret, og her af fremgår det, at både kommune, borgere og leverandør har tjent på og haft noget ud af samarbejdet.
Så Frederikshavn Kommune idé om at være foregangskommune på området er lykkedes.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Indsats for inkontinente borgere blev en succes' til en bekendt