Apoteket: God mavefornemmelse med kostfibre

Apoteket: God mavefornemmelse med kostfibre

31. januar 2016 - kl. 0:01 - af

apo1 600x250Mad med et højt indhold af kostfibre er med til at regulere vores appetit og sikrer en god mavefornemmelse. Men vidste du, at kostfibre også har en meget vigtig funktion i forhold til at optage næringsstoffer fra maden, regulere blodsukkeret og modvirke for meget kolesterol i blodet?

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du får 25-35 gram kostfibre dagligt gennem maden. Kostundersøgelser viser, at danskerne i gennemsnit indtager 20 gram kostfibre om dagen, hvilket er for lidt i forhold til anbefalingen1. Derfor er det afgørende at skrue op for indtaget af kostfibre med en sund og fibervenlig kost.

Kostfibre er et plantemateriale, der indtages gennem eksempelvis groft brød. En optimal kost skal indeholde både fordøjelige og ikke fordøjelige kulhydrater samt fedt og protein. Kostfibre er ufordøjelige kulhydrater, der binder maden sammen og sørger for at kroppen har den nødvendige tid til at trække næringsstofferne ud i blodbanen.

Smidig fordøjelse
Kostfibrene holder fordøjelsen i gang og tilskynder til den rette ”transit-tid” af maden i tarmsystemet. Det betyder samtidig, at for få kostfibre i maden kan være årsag til, at fordøjelsen går helt i stå og giver forstoppelse med en hård og knoldet afføring til følge.

Hvis du spiser for få kostfibre og for mange letfordøjelige kulhydrater som sukker og hvidt brød, så løber maden ganske enkelt for hurtigt gennem kroppen og giver mangel på vigtige næringsstoffer. Du kan derved opleve fysiske symptomer som både tynd mave, lavt blodsukker, irritabel tyktarm, uren hud, hæmorider og generel træthed2.

Et øget indtag af fibre vil sædvanligvis medføre en mere regelmæssig afføring. Kostfibrene binder væsken, stimulerer tarmbevægelserne og får afføringen til at passere tarmen hurtigere. Fiberrig mad giver samtidig mange vitaminer og mineraler og har et lavt indhold af fedt og sukker.

Fiberrig kost
Det er forholdsvis nemt at indtage flere kostfibre. De findes i grove kornprodukter som groft brød, groft knækbrød, havregryn, müsli og grove grøntsager som rodfrugter, kål og bælgfrugter. Ris og pasta kan også indeholde gode kostfibre, hvis det drejer sig om grove varianter som parboiled ris og fuldkornspasta.

Fiberrig kost kan imidlertid også give øget luft i maven. I den situation må du forsøge at skrue en smule ned for mængden af hele kerner i maden og prøve at spise formalet fuldkorn, hvor du stadig får vitaminer, mineraler og fibre fra skaldele og kim.

Kostfibre og vægttab
1 Se artiklen ”Kostfibre” på www.altomkost.dk
2 Se artiklen ”Kostfibre er vigtige for din sundhed” på www.sundhedsguiden.dk

Kostfibre har også en gavnlig effekt, hvis du ønsker at tabe dig. Kostfibrene fylder meget og indeholder få fordøjelige kalorier. Den fiberrige kost har en større volumen og medfører således en bedre mæthedsfornemmelse end fiberfattig kost. Fiberrig kost og et stort indtag af vand er vigtige ingredienser i et vægttab.

Få råd på apoteket
På apoteket får du rådgivning fra faguddannede medarbejdere, der kan vejlede om sundhed, kostfibre og kosttilskud:

– Her i begyndelsen af det nye år får vi mange forespørgsler i forbindelse med en fornyet bevidsthed om en sund livsstil med tilskud og naturlægemidler. Vi spørger ind til den enkeltes situation og baggrunden for henvendelsen og anbefaler derefter et produkt, der kan hjælpe med at opnå den ønskede effekt, udtaler apoteker Preben Smed Jeppesen på Sæby Apotek.

Vil du vide mere? Kontakt Preben Smed Jeppesen på Sæby Apotek på telefon 98 46 10 17.

Gode råd ved flere kostfibre

• Spis fiberrigt – rugbrød, fiberbrød, knækbrød, havregryn, tørrede frugter og grove grøntsager
• Spis regelmæssigt tre hovedmåltider og diverse mellemmåltider med f.eks. frugt og grønt
• Drik rigeligt med væske i løbet af dagen, gerne 1,5-2 liter i alt
• Dyrk motion mindst en halv time dagligt. Dette hjælper også til at holde gang i tarmen.
• Søg læge, hvis du ikke kan afhjælpe forstoppelsen med disse råd
• Søg altid læge, hvis du har blod i afføringen eller dit afføringsmønster ændrer sig uden grund

Kilder: www.netdoktor.dk, www.sundhed.dk og www.altomkost.dk.

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Apoteket: God mavefornemmelse med kostfibre' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER