Turismen skal promoveres kraftigt

Turismen skal promoveres kraftigt

14. december 2015 - kl. 9:11 - af

Saeby ved aaen turistbureau_600x250Turisthus Nord har udarbejdet en fyldig og klart defineret strategi for de kommende års turisme i Frederikshavn Kommune. Strategien forelægges Byrådet på møde den 16. december.

Formålet med Turismestrategien er især at styrke turismen i områderne Skagen, Frederikshavn og Sæby, hvor der samtidig søges skabt vækst i hele kommunen.

”I vores verdensbillede står Frederikshavns Kommune i de kommende år overfor en række udfordringer, som skal adresseres med en effektiv turismestrategi,” forklarer Turisthus Nord, der med sine 277 medemmer nyder stor opbakning fra turisterhvervet i Frederikshavn Kommune.

Der peges på, at det er nødvendigt, at Frederikshavn Kommune satser aggressivt i den internationale oplevelsesøkonomi, hvor konkurrencen om turister, begivenheder, krydstogtruter, konferencer og møder er benhård. ”Foran os ligger en række muligheder, som kan blive afgørende for, om Skagen, Frederikshavn og Sæby kan udvide sæsonen og skabe flere arbejdspladser til gavn for hele området,” lyder det.

Det fremgår, at Frederikshavn Kommune i perioden 2008-2014 har haft en markant tilbagegang på hele 5,58 % overnatninger. I samme periode er overnatningerne i hele landet steget med 4,72 %.

Turisthus Nord ser tallene som en indikator for, at Frederikshavns Kommune har nået et kapacitets-maksimum. ”Vi kan med andre ord ikke komme videre uden at tiltrække nye investeringer til vores område eller ved at udvide sæsonen med nye koncepter, som kan udnytte den ledige kapacitet i skuldersæson,” påpeges det. Videre slås det fast: ”En ting er sikkert, der må gøres noget aktivt for at tiltrække flere overnatninger, og en større andel af højtforbrugende gæster til vores område.” ”Turismestrategi 2020” definerer derfor 7 udfordringer, som er afgørende for at fastholde væksten fremover.

Først skal der søges skabt international tilgængelighed, og her er fly, færge og gode vejforhold altafgørende for at kunne skabe vækst i turismen. Rejsemønstrene har ændret sig markant de seneste 10 år, så der i dag er en helt anden konkurrencesituation. Derfor er det strategiske arbejde med at fastholde og udbygge en stærk infrastruktur altafgørende for væksten – både på kort og på lang sigt.

Indsatsen overfor nærmarkederne Norge, Sverige, Tyskland og Danmark er helt central for turismen

Og for at få større andel i vækstmarkeder. Der skal satses på det langsigtede og strategiske udviklingsarbejde med henblik på eksisterende og nye vækstmarkeder. ”Vi fastholder naturligvis et højt fokus på markederne Danmark og Norge, og vi bør overveje, om vi med vores overnatningsprodukt og attraktioner er attraktive nok til at imødekomme fremtidens efterspørgsel,” lyder det.

Danmark er en dyr destination, og der lyder ofte kritik af forholdet mellem pris og kvalitet. Derfor er kravet til dansk turisme og oplevelsesøkonomi, at servicen er i top. Informations- og serviceoplevelsen for områdets gæster skal styrkes.

Kerneforretningen skal videreudvikles. Kapaciteten i overnatningssektoren, krydstogtsturismen og erhvervsturismen er 3 af Frederikshavn Kommunes absolutte styrkepositioner. Især på krydstogtsturismen leverer Skagen resultater, der langt overstiger byens størrelse. Den internationale konkurrence er stærk hos erhvervsturismen, hvor Skagen og Frederikshavn kun er nogenlunde med. Det er derfor afgørende, at indsatsen øges for at tiltrække endnu flere overnatninger, krydstogts- og erhvervsturister de kommende år.

Ildsjæle skal engageres. Der skal gøres brug af foreninger og kulturlivet som løftestang. Kulturturismen er en af de hastigst voksende turistformer på verdensplan. Derfor er det afgørende, at der de kommende år etableres et tæt samarbejde mellem kulturlivets aktører og turismeerhvervet, som kan give oplevelsesturismen et vækstspring. Samtidig bør man udvikle aktive destinationer, så produktet bliver attraktivt for ”special interest tourism”, f.eks. MTB-ryttere, fuglekiggere, sejlere, lystfiskere, vinterbadere og andre niche-segmenter.

Der peges endvidere på at udnytte de digitale og sociale mediers muligheder. Nye platforme, nye rejsekoncepter og ny mobilteknologi skaber både nye udfordringer og nye muligheder for turismen. Her skal Frederikshavn Kommune være på forkant.

Endelig understreges det som det 7. punkt i strategien, at vi skal udnytte de regionale markedspladser gennem øget synlighed. Med ca. 1,7 mio. indbyggere i Nord- og Midtjylland er der et godt nærmarked, som med de rigtige initiativer kan bruges til at ”holde hånden under” turisterhvervet. ”Men det er afgørende, at vi udvider vores markedsopland, hvis vi skal udvikle turismen med nye investeringer. En analyse viser, at der i en radius af 600 km er en samlet befolkning på ca. 15 mio. potentielle turister. Dem skal vi have styrket vores synlighed overfor,” lyder opfordringen fra Turisthus Nord.

Missionen er derfor at skabe en knivskarp branding af området som helhed og af Skagen, Frederikshavn og Sæby. Frederikshavns infrastruktur & oplevelser, Sæbys skjulte skatte og Skagens brand, kultur & unikke geografiske beliggenhed skal gøre det nemt og attraktivt at rejse hertil. Sæsonen skal udvides gennem forskellige aktiviteter, og der bør skabes flere motiver for at rejse udenfor sommermånederne.

”Turismestrategi 2020” har forord af turistdirektør René Zeeberg, Turisthus Nord, og bestyrelsesformand Ulla Mosich.

Tekst af Per Rye

 

 

 

2 kommentarer til “Turismen skal promoveres kraftigt” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

2 kommentarer til “Turismen skal promoveres kraftigt”

  • Jeg er helt enig i, at der skal store fokus på turismen. Jeg bor ikke selv i Sæby, men har været turist der et par gange.. Jeg har fået glæde af jeres fine webavis, siden jeg fandt den via en Google søgning Google – super lækker side!

  • Jesper Christensen

    Nedenstående oplysninger viser hvor vigtig turismen er for os i Frederikshavn Kommune og kommer fra Turisthus Nord’s direktør Rene Zeeberg, men mangler i ovenstående tekst

    “En million kroner i turismeforbrug skaber i gennemsnit 1,2 job, en skatteindtægt på 412.000 kr.
    og øger værditilvæksten med 582.000 kr. I Frederikshavn Kommune betyder det, at turismen årligt afføder ca. 1.920 jobs,
    øger skatteprovenuet med ca. 659 mio. kr. og værditilvæksten med 931 mio. kroner.”

    Sæby Å gemmer på en kæmpe lokaløkonomisk gevindst, som kommer alle tilgode ved en fri faunapassage ved Sæby Vandmølle.

    Mellem 25 mio. kr. og 63 mio. kr. er den dokumentet årlige værdi af det rekreative fiskeri, som er potentialet for Sæbyområdet, når Sæby Å opfylder miljømålene og får en fri faunapassage, som kommunen er ansvarlig for.

    Ved kr. 25 mio. = 30 jobs, skatte indtægt på kr. 10.300.000,- og øger værditilvæksten med kr. 14.550.000,-

    For en investering på maksimalt kr. 300.000,- bliver dette en realitet og en kæmpe gevindst for kommunen og ikke mindst for Sæby og omegn.
    Kommunen har meldt ud at de ikke har pengene, hvilket virker helt absurd, nu når staten betaler for et omkostningseffektivt projekt. Projektet giver også en maksimal klimasikring af Sæby by.
    Løsningen er en indsamling, så vi kan få gang i projektet. !!
    Sæby Sportsfisker Klub er klar til at indsamle pengene, så alle kan få glæde af det kæmpe udbytte, projektet giver. I skriven stund har vi tilsagn om kr. 100.000,- fra forskellige erhvervsfolk og private, men der er et stykke vej endnu. .
    Kan du også se visionerne og udbyttet af den lille investering og ønsker at give et bidrag, så kontakt venligt undertegnet – på forhånd tak.
    God jul til alle.
    Sæby Sportsfisker Klub
    Formand
    Jesper Christensen
    Tlf 20483472
    E-mail jc@jcfisk.dk

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Turismen skal promoveres kraftigt' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER