Anmeldelse af Hans Gregersens nye bog

Anmeldelse af Hans Gregersens nye bog

27. november 2015 - kl. 6:55 - af

Foto af Hans Gregersen”Gestapo i Aalborg”, som er nyeste bog fra Sæby-forfatter Hans Gregersen, skildrer indgående det hemmelige tyske politikorps’ tid i Aalborg.

Gestapo var kun til stede i Nordjylland i besættelsens sidste 20 måneder; men i den tid stod korpsets tyske politifolk og danske håndlangere bag en indædt og effektiv indsats mod den nordjyske modstandsbevægelse.

Højskolehotellet på Boulevarden i det centrale Aalborg var hovedkvarter, hvorfra Gestapos grå eller sorte biler rullede ud på aktioner mod mistænkte, som efter pågribelse blev ført til afhøring på 3. sal under brug af vold og tortur. Efter endt forhør blev de oftest ført til Sankt Hans Gade arrest. Modstandsbevægelsens svar på den tyske terror var likvideringer af Gestapos danske håndlangere og stikkere.

Hans Gregersen betegner således Aalborg som ”Terrorens by” i den tid, Gestapo var der. Opgøret efter krigen endte med 5 fuldbyrdede dødsdomme og en stribe fængselsstraffe. Bogens fortæller bl.a. om navnkundige Churchill-klubben, Peter-gruppen, ”Marokko” Jensen, N.E. Vangsted og mange flere, der med livet på spil kæmpede Danmarks sag.

En af de mest gribende dele af bogen er ”Otte henrettede nordjyder”, hvor læseren kommer helt tæt på de dødsdømtes sidste tanker og afskedsbreve. Gregersen giver desuden med temaet ”Nærkontakt med Gestapo” et nært indblik i Gestapos overgreb og afhøringsmetoder. Han slår ligeledes fast, at danske ansatte var en uundværlig del af Gestapos styrke, fordi disse havde det nødvendige lokalkendskab. Der er en beskrivelse af de lovløse tider, som fulgte i kølvandet på, at man måtte sige farvel til det danske politi. Vi hører om tysk rænkespil, truslen fra stikkerne, likvideringer og farlige missioner.

Bogen slutter med en fyldig indsigt i krigens sidste tid og giver et levende og intenst indblik i retsopgøret efter krigen – hvad nogle betegnede som ”Aalborgs svar på Nürnberg-processen”.

”Gestapo i Aalborg” hænger fint sammen med 4 andre bøger af Hans Gregersen om 2. verdenskrig: ”Krigens by – Aalborg 1940-45”, ”Fæstning Frederikshavn 1940-45”, ”Krigsår – Aarhus 1940-45” samt ”Besættelsesdage – Sæby 1940-47”, men er også særdeles nærværende alene. Bogen – og de øvrige bøger om krigen – er en overordentlig god beskrivelse af danskernes trængte dagligdag dengang. Den vil tillige være en oplagt julegave til alle historisk interesserede. Min varmeste anbefaling!

Bogen, som er på 336 sider og rigt illustreret, er udgivet på Højers Forlag. Den er nu til salg i boghandelen. Bogen kan desuden fås signeret af Hans Gregersen ved en åben reception på Sæby Museum torsdag den 3. december kl. 13-16.

Tekst af Per Rye

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.