Høj patienttilfredshed på nordjyske sygehuse

Høj patienttilfredshed på nordjyske sygehuse

21. april 2015 - kl. 9:15 - af

Sygehus_600x250Nordjyske patienter er meget tilfredse med den pleje og behandling, de får på de nordjyske sygehuse og i psykiatrien. Enkelte områder kalder på forbedring.

Patienter er meget tilfredse med deres forløb
Information om medicin og om bivirkninger af medicin, når patienten udskrives. Inddragelse af patienter og pårørende. Det er to af de områder, som kan forbedres på de tre nordjyske sygehuse.

I Psykiatrien kan patientens kendskab til egen behandlingsplan blive bedre.

Det viser de to seneste Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser, LUP somatik 2014 og LUP psykiatri 2014.

LUP somatik 2014 tegner en yderst høj patienttilfredshed, når der ses på patientens møde med personalet. Patienter oplever, at personalet er venligt og imødekommende, og flere end 8 ud af 10 patienter er i høj grad tilfredse med det samlede forløb fra indlæggelse til udskrivelse.

For de ambulante patienter er tallet oppe på 9 ud af 10. På alle områder ligger LUP somatik enten over det nationale niveau eller ligger på samme niveau.

– Det er rigtig flot og roserne skal gå til vores dygtige medarbejdere. De arbejder målrettet med at følge op på resultaterne af disse undersøgelser, som løbende skal forbedre oplevelsen af at være patient, siger regionsrådsformand Ulla Astman (A).

Den nye undersøgelse peger også på områder, der kan forbedres på sygehusene. Det gælder fx patientens oplevelse af at være inddraget i behandlingen. Nogle patienter oplever, at de eller deres pårørende ikke i særlig høj grad har mulighed for at deltage i beslutninger om deres behandling.

– Det skal vi følge op på, selvom vi allerede har fokus på patient- og pårørendeinddragelse, men vi kan gøre det bedre, som undersøgelsen viser. Vi skal være bedre til at lytte til patientens viden og sætte patienten i centrum i patientforløbet. Vi har igangsat forskellige indsatser på sygehusene, som på sigt skal forbedre patienternes oplevelse af at være inddraget, siger Asta Skaksen (V), formand for Udvalget for Kvalitet og Patientsikkerhed.

Af disse indsatser er ”Patientens Team og behandlingsansvarlig læge”, som netop har fokus på at skabe sammenhæng i patientforløbet, hvor patienten oplever at være inddraget og oplever at være i centrum i sit forløb.

Samtidig bliver indsatsen ”Godt du spør´” rullet ud på sygehusene og opfordrer patienter til at huske at få svar på deres spørgsmål om deres behandling. Og en tredje indsats er den skriftlige patientkommunikation, som regionen har løftet.

De somatiske sygehuse kan lære af psykiatrien
LUP psykiatri 2014 tegner et billede af, at de somatiske sygehuse kan lære af psykiatrien, når det handler om at inddrage patienter og pårørende i behandlingen.

Af voksne ambulante patienter i psykiatrien i Region Nordjylland mener godt 8 ud af 10 patienter, at de har indflydelse på den behandling, de får. Og tæt på 9 ud af 10 af de forældre, der får deres barn behandlet ambulant i psykiatrien, føler sig inddraget i både udredningen og behandlingen af deres barn.

– Det er rigtig flot arbejde fra personalets side. Psykiatrien har mange års erfaring med at inddrage patienten og patientens familie og netværk, så det giver god mening, hvis de somatiske sygehuse skeler til psykiatrien på det område”, siger Jette Ramskov (A), formand for Psykiatriudvalget.

Der er dog også plads til forbedringer på det psykiatriske område, blandt andet når det gælder den lovpligtige behandlingsplan. Her siger knap halvdelen af de voksne indlagte patienter, at de kender deres egen behandlingsplan.

Indsatserne ”Patientens Team og Behandlingsansvarlig læge” har dog også fokus på den del.

Fakta om undersøgelsen
LUP somatik 2014 er opbygget anderledes end de foregående år, hvilket betyder, at LUP somatik 2014 ikke kan sammenlignes med tidligere års undersøgelser.

LUP psykiatri 2014 har samme opbygning som 2013-rapporten.

www.patientoplevelser.dk

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Høj patienttilfredshed på nordjyske sygehuse ' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER