
Sæby’s børn ladt i stikken af S, SF og V
8. december 2014 - kl. 10:23 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Redaktionen har modtaget dette indlæg fra Byrådsmedlem Lars Oldager, DF´s byrådsgruppe i Frederikshavn.
Torsdag eftermiddag, holdt et flertal i Børne og Ungdomsudvalget krampagtigt fast i den første fordeling af elever på de to Sæby skoler. Dette til trods for, at enige Skolebestyrelser, havde anbefalet en anden og mere logisk og pædagogisk rigtig fordeling.
Ydermere havde Dansk Folkeparti flere gange under forhandlingerne fremsat ændringsforslag til den fremlagte Y-fordeling, men dette blev ignoreret af partierne S, SF og V.
( Dog skal det påpeges at V er splittet omkring BBO ).
Netop samme partier vedtog Bæredygtigt Børneområde ( BBO ), som må siges at være en forhastet gang makværk, med SF Christina Lykke Eriksen i Spidsen, som udvalgsformand for Børne- og Ungdomsudvalget.
Fordelingen der er vedtaget, betyder at eleverne på Sæbys to skoler fordeles således:
– 0. – 4. klassetrin på Sæby skole
– 5. – 9. klassetrin på Sæbygaard Skole ( indeholdt overbygning fra Stensnæsskolen ).
Denne fordeling giver imidlertid flere udfordringer, specielt for Børnene i Sæby.
Med fordeling Model Y, skal de mindste skolebørn krydse den stærkt befærdede Aalborg vej der deler Sæby.
Denne krydsning, har S, SF og V budgetteret med et lysanlæg, til trods for de flere gange er blevet gjort opmærksom på af DF, at der er påkrævet en undergravet cykelsti, når der er tale om en så befærdet strækning.
S, SF, og V tilsidesætter disse oplysninger og børnenes sikkerhed, når de fastholder, at Borgerne i Sæby kan være sikre og føle sig trygge ved at sende deres mindste af sted til skole, og krydse Aalborgvej. Sidst har DF henvendt sig til kommunens ingeniør for at gøre opmærksom på Justitsministeriets cirkulære for sikker skolevej samt, at Rådet for sikker trafik ligeledes anbefaler særlige foranstaltninger.
Faktum er, at der kører 7000 biler og lastbiler pr. døgn i gennemsnit på den aktuelle strækning. Ca. 3300 af dem, kører i det tidsrum hvor skolebørnene skal krydse om morgenen. Det giver ca. 50 biler i minuttet, eller en hvert sekund rundt regnet, Det Frederikshavns kommunes mest befærdede vej.
Løsningen fra S, SF og V er, at der skal køre bus mellem de to skoler non-stop hele dagen, hvilket vil betyde at skoletiden i de små klasser skal bruges på transport, indenfor bygrænsen, da man som elev i indskolingen vil skulle køre i bus i undervisningstiden for at komme til bl.a. svømning.
BBO model Y tager ikke højde for den logistiske udfordring der unægtelig vil komme ved Sæby skole, eftersom mange forældre sikkert vil vælge at køre deres mindste skolebørn i skole. Vejnettet omkring Sæby skole er ikke indrettet til dette. Der vil opstå farlige situationer ved dette ligeså.
Bosætningsincitamentet i Sæby, jf. kommunens egen masterplan oplever med fordelingen en skævvridning, da byen er indrettet efter de to skolers beliggenhed. I lokalområdet omkring de to skoler er der allerede sikre stisystemer, overgange til skolepatrulje samt sikre cykelstier. Hvilket i sidste ende spås at resultere i færre bosættelser i Sæby, og derved et fald i indbyggertal ligesom i resten af kommunens byer. Sæby har indtil nu medvirket til at begrænse dette ved at være i positiv vækst hvad angår befolkningstallet.
Pædagogisk giver fordelingen også udfordringer, da man vælger at splitte mellembygningen op, mellem to skoler, hvilket må siges at sætte samlæst og niveauinddelt læring under hårdt pres. Denne deling giver ikke optimale læringsforhold for mellemtrinnet.
Økonomisk, giver denne fordeling kommunen en øretæve. Fordelingen giver efter DF skøn, en efterregning på 20-25 mio. kr. i anlæg og årligt et efterslæb på 5-7 mio. kr. hvilket i sig selv må siges at være usundt for kommunens økonomi.
DF har fremlagt et pædagogisk – økonomisk og logistisk bæredygtigt ændringsforslag:
– 0. – 3. kl. ( Indskolingen ) bevares på begge skoler.
– 4. – 6. kl. ( mellemtrin ) samles på Sæbygaard skole.
– 7. – 9. kl. ( overbygningen ) samles på Sæby skole.
Denne fordeling imødekommer de mindste børns krav om tryghed og sikkerhed i deres lokalområde, samtidigt med at familier i og omkring Sæby, ikke belastes som i BBO model Y.
Mellemtrinet får i denne fordeling muligheden for at modtage en samlæst og en bredere niveauinddelt læring i optimale omgivelser, og igennem hele trinet samtidigt med, at det er pædagogisk bevist at mellemtrinnet kræver omgivelsernes ro og forståelse, hvilket en skoleflytning midt i det hele ikke medvirker til.
Mellemtrinnet for også muligheden for at modtage svømmeundervisning uden spildtid og over flere år, hvilket kun kan imødekommes som indbygger i en kystby.
Ved at samle overbygningen 7. – 9. kl., opnås muligheden for, at skabe et High school miljø, hvor vi kan modvirke skoletræthed og samtidigt udbygge brobygningen til erhvervsskoler og gymnasier, og skabe et bedre samarbejde med kommunens erhvervsliv, hvilket gerne skulle resultere i mere afklarede afgangselever, ift. Valg af uddannelse og fremtidige muligheder.
Kravet til særlige foranstaltninger omkring krydsning af Aalborgvej bortfalder i DF´s forslag, da et lysanlæg anses for alderssvarende for 4. kl og op efter.
Dette i sig selv er en betydelig økonomisk besparelse, modsat en undergravet cykelsti.
Forslaget fra DF vil gøre den planlagte shuttlebus kørsel overflødig, hvilket vil resultere i en besparelse på drift og anlægssiden sammenholdt med, at denne fordeling af elever kræver mindre bygnings masse, og færre renoveringopgaver.
DF ønsker at se handling fra S og V i denne sag, og kræver handling fra Borgmesteren. De folkevalgte er til for borgerne, og til for at varetage kommunens bedste. Dette synes langt fra gjort, derfor dette opråb.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Sæby's børn ladt i stikken af S, SF og V ' til en bekendt