Patienter uddeler smileys til sygehuse

11. november 2014 - kl. 10:42 - af

Sygehus_600x250Tryk på en glad, grøn smiley, hvis du er tilfreds og på en sur, rød smiley, hvis du er utilfreds. Det enkle system, som giver patienterne mulighed for omgående at vurdere oplevelsen på sygehuset, bliver nu afprøvet på Sygehus Thy-Mors og Sygehus Vendsyssel.

Smiley-standeren beder patienterne om at tage stilling til et konkret spørgsmål. Eksempelvis kan spørgsmålet gå på, om ventetiden, de fysiske rammer og kvaliteten af sundhedsprofessionelle var acceptabel. Har patienterne haft en god oplevelse, trykker de på en af de grønne knapper og har indtrykket været negativt, kan de trykke på de røde knapper.

– Med disse standere kan vi hurtigt få en indikation af patienter og pårørendes oplevelser. Det er vigtigt, fordi vi dermed kan ændre og tilpasse vores ydelser langt hurtigere end ved for eksempel den landsdækkende patienttilfredshedsundersøgelse, hvor vi først får svarene et halvt til et helt år efter, at data er indsamlet, siger Malene Møller Nielsen, projektleder for Sikkert Patientflow på Sygehus Vendsyssel.

Redskab til udvikling
Dorte Mayann Hansen, der er projektleder for projektet Sikkert Patientflow på Sygehus Thy-Mors:

– Vi driver sundhedsvæsen for borgernes skyld – altså for patienter og pårørende. De er fokus i hele vores organisering og det forløb de gennemgår, mens de er indlagt hos os – fra de bliver indkaldt til undersøgelse eller behandling og til de er hjemme igen. Derfor er vi meget optaget af at få respons fra patienter og pårørende, når de er i berøring med vores sygehuse. Vi ser meget frem til at få klar besked fra dem, der ved, hvor skoen trykker – så vi kan blive endnu klogere på, hvor vi kan udvikle og forbedre os, siger Dorte Mayann Hansen.

Et andet perspektiv
Standerne kan dog ikke stå alene. De skal kombineres med interviews eller spørgeskemaer for at give et nuanceret billede af patienter og pårørendes oplevelser.

– Det er værdifuldt for os at få borgernes vurdering og vi tager deres mening alvorligt. Patienter og pårørende ser systemet fra et andet perspektiv end de sundhedsprofessionelle og kan derfor bidrage med relevante og nye ideer til forbedringer. Ved at se på arbejdsgange og daglige rutiner fra patienters og pårørendes perspektiv bliver der sat spørgsmålstegn ved gamle, og måske uhensigtsmæssige, vaner, siger Malene Møller Nielsen.

Kan tilpasse spørgsmål
Terminalerne beder som udgangspunkt patienterne komme med et generelt indtryk af besøget på sygehuset, men man kan helt simpelt ændre spørgsmål der skal besvares – for eksempel til specifikt at spørge ind til tilfredsheden med ventetiden eller informationsniveauet.

Det første sted patienter og pårørende støder på smiley-standerne er i Akutmodtagelserne på Sygehus Vendsyssel og Sygehus Thy-Mors, hvor standerne vil blive afprøvet i uge 46. Erfaringerne herfra vil være med til at planlægge brugen af standerne på de to sygehus. Det er hensigten, at alle klinikker skal have muligheden for at gennemføre smiley-undersøgelserne.

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Patienter uddeler smileys til sygehuse' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER