
Borgerservice og Ældrerådet i dialog om digital postkasse
27. marts 2014 - kl. 8:48 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Center for Bibliotek & Borgerservice i Frederikshavn Kommune er gået i dialog med Ældrerådet i Frederikshavn om oprettelse af digital postkasse til kommunens ældre borgere og har for nylig afholdt møde for at samarbejde omkring mulighederne for, at vores ældre borgere kan både sende og modtage digital post fra det offentlige med de muligheder, det fører med sig, f.eks. modtagelse af pensionsmeddelelser, indkaldelse til undersøgelse på sygehuset osv.
På mødet orienterede Center for Bibliotek & Borgerservice om digital post og fritagelser generelt, og Ældrerådet kunne kommentere på områder, hvor de ser udfordringer. Desuden efterspurgte Center for Bibliotek & Borgerservice idéer til lokale initiativer, som kan sikre, at ingen bliver ”tabt” i overgangen til den digitale postkasse, f.eks. orienteringsmøder, foldere, Ældrerådet som ambassadør m.m.
”Jeg glæder mig over dialogen og ser frem til samarbejder, som hjælper vores ældre borgere godt i gang med at oprette og anvende den digitale postkasse ”, udtaler Anette Ravnholt, chef for Center for Bibliotek & Borgerservice.
Hvad er den digitale postkasse?
- Fra 1. november 2014 skal alle, der kan, have digital postkasse.
- Borgernes personlige og sikre postkasse på borger.dk.
- Med den digitale postkasse kan borgerne både sende til og modtage post fra det offentlige.
- Den digitale postkasse er tilknyttet CPR-nummeret og følger dermed borgeren overalt – ude som hjemme.
- Tilmelding til den digitale postkasse sker på www.borger.dk.
Borgerne kan få hjælp til at oprette den digitale postkasse på Borgerservice og Biblioteker i Skagen, Frederikshavn og Sæby.
Hvem kan blive fritaget for at oprette den digitale postkasse?
Du kan blive fritaget fra digital post, hvis du:
- Er permanent udrejst af Danmark.
- Ikke længere er registreret med fast bopæl eller opholdssted i Danmark.
- Har praktiske vanskeligheder med at anskaffe den offentlige digitale signatur (NemId).
- Har fysisk eller psykisk nedsat funktionsevne, der hindrer dig i at anvende Digital Post.
- Ikke behersker dansk, hvilket gør det svært at anvende Digital Post.
- Er bosiddende i et område, hvor der ikke er mulighed for at etablere internetforbindelse.
- Ikke har adgang til computer i dit hjem eller opholdssted.
Selvom du opfylder et af ovennævnte krav til fritagelse, kan du også vælge at give en anden person, f.eks. et familiemedlem, adgang til at læse din digitale post for dig. En læseadgang kan være en god løsning for både dig og dine pårørende.
Hvis du ønsker at søge fritagelse for den digitale postkasse, skal du hente en anmodning om fritagelse på Borgerservice i Skagen, Frederikshavn eller Sæby eller i bogbussen. Den udfyldte anmodning skal afleveres personligt på et af de nævnte steder, hvor du samtidigt kan få hjælp til at søge om fritagelsen.
Information og vejledning
Fra 1. april og de næste to år vil Center for Bibliotek & Borgerservice arbejde målrettet på at informere og vejlede om både digital postkasse og obligatorisk selvbetjening for ældre borgere, men også andre målgrupper som kan have vanskeligt ved at håndtere de digitale indgange til det offentlige.
Flere informationer
Du kan læse mere om den digitale postkasse på kommunens hjemmeside www.frederikshavn.dk, på www.borger.dk eller i vedhæftede foldere:
- ”Din kontakt med det offentlige starter på nettet” – ”Digital post”
- ”Digital kommunikation med det offentlige” – ”Muligheder for dig, der har svært ved det digitale”.
Du er også velkommen til at kontakte afdelingsleder Sofie S. Olsen på telefon 98 45 50 41 eller e-mail sool@frederikshavn.dk for flere oplysninger.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Borgerservice og Ældrerådet i dialog om digital postkasse' til en bekendt