Piloten fyldte luftrummet <br>Endda i dobbeltforstand

Piloten fyldte luftrummet
Endda i dobbeltforstand

2. februar 2013 - kl. 9:26 - af

Der var trængsel, folk sad på stole, taburetter, trappeopgange og i vinduerne. Det kom helt bag på bestyrelsen for Voerså Borgerforening, at lige knap 200 mennesker dukkede op i SFO´s lokaler på Stensnæsskolen i Voerså, da jagerpilot Peter Melgård fortalte og viste fotos og videoer om hvordan, det var at være jager- og kamppilot, og om hvordan det var at være i krig i Libyen. Flere gange måtte piloten hen og åbne en dør for at udskifte luften i lokalet, der hurtigt føltes tung, på grund af de mange fremmødte interesserede. Peter Melgård fangede i den grad tilhørerne, så der var helt stille i lokalet under hele foredraget. Selv skoleelever, der var mødt frem, sad fuldstændig stille og lyttede.

Peter Melgård er 34 år, født og opvokset i Voerså, spiller fodbold på Voerså IFs serie 3 hold og bor i dag i Aalborg sammen med sin kæreste. For tiden opholder han sig mest i København, da han er under uddannelse til major, og det er noget, der passer ham, da han mener, der hele tiden skal ske noget nyt, og han elsker udfordringer.

Drengedrøm gik i opfyldelse
På den fædrene gård i Voerså levede Peter Melgård en tryg barndom, og havde drømme som alle andre drenge i den alder. En onkel, som var pilot, slog et par sving i sin flyvemaskine hen over Peters fødegård, og så var drengen ”solgt”. Det skulle man ikke gøre ved en 5 årig dreng, for nu ville han også være pilot. Hvis det ikke havde været noget med flyvning, så var det blevet noget med sejlads fortalte piloten.

Lang uddannelse
Pilot bliver man ikke bare fra den ene dag til den anden. Det tager omkring 6 – 6½ år, og efter den tid skal man ikke bare tro, man er klar til at flyve F 16 og gå i krig. Når man efter uddannelsen er vendt hjem fra USA, hvor man opholder sig en stor del af tiden, skal man først til at lære det.

– Jagerfly er et højteknologisk vidunder og bliver brugt som et våben, som piloten er en del af. Jeg havde ikke lyst til at sidde foran en computer hele dagen, og derfor søgte jeg sammen med 1200 andre ind til pilotuddannelsen. I 2001 var vi fire tilbage, der blev færdiguddannet, mens resten var frafald undervejs. Computere og skærme er der en del af i et F 16 fly, men nu er det manuelt arbejde, fortæller piloten.

Klar til afgang
Peter Melgård, hvis pilotnavn er MEL, var lige vendt hjem fra Sønderjylland og passede sin træning en torsdag aften i Voerså IF. Efter træningen tjekkede han sin mobiltelefon, og kunne se der var hele 12 opkald. Alle opkaldene var fra hans chef i flyvevåbnet, og det handlede om, at Peter lynhurtigt skulle pakke sin kuffert og komme af sted til Skrydstrup i Sønderjylland.

– Det var lidt trist, for jeg var jo lige kommet hjem dernede fra. Hvad der helt var i gærde, var jeg ikke klar over, men havde mine anelser. Mindre end 24 timer efter stod jeg på Sicilien og var klar til at flyve i krig. Helt bestemt regnede jeg med, der nok gik et par dage, inden jeg skulle i luften, men ganske kort tid efter landingen fik jeg at vide, at jeg samme aften skulle ind og bombe Gaddaffis luftfartsveje – hvilket vil sige start- og landingsbaner. Det kom som lidt af et chok, for vi vidste ikke helt, hvilke våben Gaddaffi havde, og så var vi jo vant til, at amerikanerne altid tog sig af, de første udfordringer. Missionen var i sig selv genial, for når alle start og landingsbaner i Libyen var bombet sønder og sammen, kunne Gaddaffi ikke få sine kampfly i luften, og så var truslen, fra den kant fjernet. De fly som stod på jorden var ikke potentielle bombemål, for de kunne alligevel ikke gøre nogen skade, når de ikke kunne komme i luften.

Mentale knapper
– Det var noget af en mental knap, der skulle trykkes på og en stor omvæltning, når man var omgivet af femstjernede hoteller ved badestrande med masser af turister på Sicilien, flyve ud over Middelhavet og ganske kort tid efter passere en grænse hvor det var livsfarligt, for nu var der nogen, der ville skyde dig ned – og de gjorde det, hvis de fik chancen. Jeg ved, jeg under missionerne har slået mennesker ihjel, men jeg ved også, jeg har reddet mange flere. Gaddaffi var begyndt at rette sit krigsmateriel mod sine egne og ryddede byerne en efter en. Kampvognene skød tilfældigt ind over byerne og ramte højhuse på 6 – 7 etager. Ved siden af stod andre højhuse, hvor et par hundrede mennesker flygtede ud af, og så kunne man sagtens regne ud, hvor mange der gik til i de højhuse, der faldt sammen. Derfor har jeg aldrig tøvet med at trykke på knappen for at ramme en kampvogn med 5 – 6 mennesker ombord, der måtte lade livet. Under kamphandlingerne flyver vi med omkring 2000 km i timen, og er man bare uopmærksom et sekund, kan det få fatale følger. Vi flyver altid mindst to og to sammen og holder godt øje med hinanden.

Gaddaffis krigsmaskineri
– Det var ikke Gadaffi som sådan, vi gik efter. Det var hans krigsmaskine og materiel, der skulle stoppes, og det lykkedes. At Gaddaffi så senere blev slået ihjel af sine egne er en helt anden sag. Amerikanerne vidste hele tiden, hvor han var, og kunne sagtens have gjort noget, men han skulle bare stoppes.

– Selv om mit arbejde indebærer den risiko, at jeg kan miste livet, så kunne jeg ikke tænke mig andet, end det jeg laver i dag, og derfor vil jeg også gerne søge nye udfordringer. F 16 flyet, som vi har i Danmark, er efterhånden ved at være en ”ældre dame”, og står i de nærmeste år til udskiftning. Hvilke fly, der skal vær afløseren, vil jeg meget gerne være med til at undersøge. Selve dette arbejde består ikke bare af at flyve, men også af skrivebordsarbejde, rejser og masser af testflyvninger, sluttede Peter Melgård.

Bomber og autentiske film
Under sit foredrag fortalte Peter Melgård om en del bombninger og viste autentiske film fra selve kamphandlingerne, hvor det var ham selv, der sad i flyet. Nogle af de ting, som ekstra fængede hos tilhørerne var, da han fortalte om en bunker, som folk blev slæbt ind i, tortureret og afhørt. En kommandobunker af stor betydning for Gaddaffi. Vi vidste, den lå med en del jord over sig, og der var omkring en meter beton, inden man kom ned i selve rummet. Det vidste vi, på grund af amerikanerne havde bygget den i 1960-erne, og konstruktøren kunne stadig huske målene på den. Så var det bare, at finde det rigtige våben, der kunne pløje igennem, og bunkeren blev jævnet med jorden.

Et andet eksempel var, da en anden bunker skulle bombes. Her kom der et uidentificeret køretøj ind i området, lige inden piloten skulle trykke på bombeknappen. De to piloter ventede, og prøvede at finde ud af hvad det var, der kom ind i området. Det viste sig at være en civil tankvogn med drikkevand, til de nærmeste bebyggelser, og piloterne ventede selvfølgelig, indtil tankvognen havde passeret, for ingen uskyldige mennesker skulle slås ihjel.

Efter foredraget måtte Peter Melgård svare på en masse spørgsmål om blandt andet traumer, testamente, familien derhjemme, omstillingsevnen som pilot i krig og fred samt meget mere.

For sit glimrende og spændende foredrag modtog Peter Melgård en kurv med vin af Voerså Borgerforenings formand, Rigmor Sørensen.

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Piloten fyldte luftrummet
Endda i dobbeltforstand '
til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER