Kampagne skal sikre flere unge sosu-elever

20. april 2010 - kl. 9:53 - af

Ældreplejen kommer under voldsomt pres, når op mod en tredjedel af medarbejderne i løbet af de næste ti år går på pension. En ny kampagne skal derfor tiltrække flere unge sosu-elever. Det handler om at sikre en god velfærd i fremtiden.

”Lidt klogere på virkeligheden” er mottoet i den nye rekrutteringskampagne, der starter i morgen, onsdag den 21. april. Her går elever fra landets social- og sundhedsskoler på gaden for at fortælle andre unge om deres fag. Samtidig danner Kultorvet i København rammen for lanceringen af en musikvideo, der i musik og billeder hylder social- og sundhedspersonalet.
”Det handler om at fortælle andre unge om, at sosu-uddannelsen giver flere muligheder, end de fleste tror. Der er nemlig hårdt brug for dygtige og seje mænd og kvinder med lyst til at tage en uddannelse til sosu-hjælper og sosu-assistent. Mange sosu-medarbejdere går på pension i løbet af de kommende år, og ikke mindst derfor, er det nødvendigt, at vi også i fremtiden kan sikre en høj kvalitet i en af velfærdsstatens vigtigste opgaver,” siger Erik Nielsen, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg.
Målet med kampagnen er at gøre flere unge interesseret i at uddanne sig til social- og sundhedshjælper eller social- og sundhedsassistent. Kampagnen skal samtidig gøre unge opmærksom på de mange jobmuligheder og faglige udfordringer, som følger med uddannelserne, der også kan bruges som springbræt til andre uddannelser i social- og sundhedssektoren.
”Det er helt afgørende for vores velfærdssamfund, at vi allerede nu sætter ind med en indsats overfor de unge og får gjort dem interesseret i fagene i social- og sundhedssektoren. Og vi tror, at de unge, der allerede er i gang med uddannelserne, er de bedste til at fortælle andre unge om, hvorfor social- og sundhedsuddannelserne gør en ”lidt klogere på virkeligheden”, siger Nanna Højlund, forbundssekretær og uddannelsesansvarlig i FOA.
Det er KL og FOA, der er gået sammen om kampagnen, der skal trække flere unge til sosu-uddannelsen. Kampagnen er et led i en større indsats for at få flere til at vælge uddannelser rettet mod den offentlige sektor.
Rekrutteringskampagnen skydes i gang i morgen, onsdag den 21. april med events over hele landet. Musikvideoen med ”The Sosu’s” bliver vist kl. 14 på Kultorvet i København.

Læs mere om kampagnen og uddannelserne til social- og sundhedshjælper og assistent på www.godtjob.dk

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Kampagne skal sikre flere unge sosu-elever' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER