De Glemte Broer indvies

Arkivfoto

De Glemte Broer indvies

17. maj 2026 - kl. 6:18 - af

Der findes steder, man bare går igennem.
Og så findes der steder, man mærker.

De Glemte Broer er det sidste, og snart får Nordjyder og besøgende en ny rute at gå, når én af Danmarks mest stemningsfulde og varierede vandreruter åbner i Sæby.

Søndag den 7. juni kl. 10.00 indvies Sæbys nye vandrerute officielt: En 5 kilometer lang fortælling fra Sæbygaard Slot, langs Sæby Å til Sæby Havn og de ti glemte broer rummer hver sin helt egen fortælling, hvor natur, historie og menneskeliv smelter sammen i én samlet oplevelse. Her går man ikke bare en tur. Man går gennem Danmarkshistorien.

“De Glemte Broer er en vandring i tidens stille fodspor, og en fortælling, hvor historie, natur og litteratur smelter sammen. Vi tror på, at mennesker længes efter steder med sjæl. De Glemte Broer er ikke skabt som en traditionel attraktion, men som en oplevelse man mærker helt ind i kroppen. Her møder man stilheden, historien og hinanden”, fortæller Esben Thomsen, der er en del af arbejdsgruppen bag projektet.

Fra Sæbygaard Slots gamle voldgrav gennem Sæbys bølgende bøgeskov, formet af istiden og fyldt med glemte forbindelser– broer i træ og jern, hvor fortidens fodtrin stadig kan anes. Her krydses broer, der har båret både kærlighed og togvogne, brostensdrømme og barneben. Langs stier, hvor guldaldermalerne forevigede skovens grønne dyb, og hvor kærlighedsstien stadig gemmer på stille fortællinger i den historiske købstad, som er kåret blandt Danmarks mest bevaringsværdige bymiljøer. På vejen passeres Rottehullerne, en nærmest magisk kolos af beton, der danner portal mellem skovens ro og byen. Én anden af broerne bærer navnet Adda Ravnkildes bro, en hyldest til Sæbys egen forfatter, som var forud for sin tid.
De Glemte Broer forbinder dermed mere end landskaber, det er også forbindelsen mellem Sæbys fortid og nutid i ét poetisk møde mellem menneske, natur og tid.

Bag projektet står en frivillig arbejdsgruppe under Sæby Erhvervsforening i samarbejde med Frederikshavn Kommune, Erhvervshus Nord, Nordjyske Bank/Sæbygaard Skov, Sparekassen Danmark og øvrige lokale virksomheder, ildsjæle og samarbejdspartnere.

Projektet har været 3 år undervejs, og blev første gang testet i efteråret, hvor mere end 250 mennesker mødte op for at gå ruten. Nu åbnes første etape officielt med nye infotavler og formidling, der gør området levende for både lokale og besøgende. Indvielsen kan ske med støtte fra Nordjyske Bank, Sparekassen Danmark, Nord Energi Fonden, Kim Staal, Bouet Skilte & Nordjysk Pladeteknik.

Og ambitionen er stor: På sigt skal De Glemte Broer udvikles til en certificeret vandrerute med international appel, og målet er klassificering som en 5* vandreoplevelse.

Indvielsen finder sted på gårdspladsen foran Sæbygaard Slot, hvor borgmester Jon Andersen klipper den røde snor og efter et musikalsk indslag sender de første vandrere afsted. Turen foregår i mindre grupper og undervejs bliver der adgang til historier om broerne, naturen og byens udvikling.

Ved turens afslutning på Sæby Havn er det muligt at købe Essensgaardens populære fiskefrikadeller.

Arrangementet er gratis, men kræver tilmelding.

Læs mere og tilmeld dig her: https://conferencemanager.events/indvielseafvandreturen-deglemtebroer

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'De Glemte Broer indvies' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2025 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger