
Foto: Clara Marker Jønsson, 2025
Sæbynit og kommunikationschef for Danmarks største spillested fylder rundt
19. februar 2025 - kl. 11:55 - af Jeanette Wildenhoft
19En af de flittigste kommunikatører i dansk kulturliv, sæbynitten Søren Gaden, fylder 50 år fredag den 21. februar. På tværs af fire årtier har Søren Gaden været dybt involveret i formidlingsarbejdet for en række af de største kunstnere og kulturinstitutioner herhjemme.
De seneste tre år har Søren Gaden som kommunikationschef været en del af ledelsen i VEGA, et af Europas mest profilerede spillesteder og det tætteste, vi herhjemme kommer på en nationalscene for rytmisk musik. VEGA slog sidste år sin egen rekord i omsætning og solgte for første gang i spillestedets historie mere end 260.000 billetter fordelt på næsten 500 arrangementer. Samtidig er VEGA et af livebranchens pejlemærker, når det kommer til indsatser indenfor inklusion, diversitet på og bag scenerne og bæredygtig omstilling.
Altid i kulturens tjeneste
At Søren runder et skarpt hjørne, mens han indtager en central position i den danske musikbranche, er ikke fuldstændig tilfældigt. Han er uddannet fra Musikvidenskabeligt Institut på Aarhus Universitet og fik allerede som 21-årig et studiejob hos den danske afdeling af pladeselskabet Sony Music. Som 25-årig overtog han ansvaret for PR og marketing af EMI Music’s danske udgivelser. Og siden har det stået skrevet, at det var i kulturlandskabet, han hørte hjemme.
Hvad Sørens store netværk i musikbranchen måske ikke husker er, at han allerede som 19-årig kom i mesterlære indenfor journalistik og formidling, da han blev ansat som studievært på DR TV’s unge-flagskib, Zig Zag. Og at han siden finansierede sine musikstudier med jobs som klaverlærer, organist, ekspedient i en pladebutik og kulturreporter på det daværende TV Danmark Østjyllands regionale nyhedsflade.
Søren Gaden var også presse- og marketingansvarlig for TV 2 Radio i hele radiokanalens levetid. Han var projektleder i Gyldendals presse- og marketingafdeling i syv år. Han var selvstændig konsulent i kulturformidling i en længere årrække. Og så var han medstifter af og med til at opbygge designvirksomheden File Under Pop.
Aktiv og alsidig karriere
Søren er født og opvokset i Sæby på østkysten af Vendsyssel, hvor han som lille begyndte at synge, spille klaver og spillede i bands som forsanger og keyboardspiller. Her opdagede han, at hvis man som band ville ud og spille i en nordjysk provinsby, måtte man selv springe ud som koncertarrangør. Og hvis man ville have et publikum, måtte man i avisen. Og hvis man ville på forsiden, måtte man sige noget, der vakte opsigt eller som minimum tage en interessant hat på. Sådan startede en karriere indenfor PR, der har gjort Søren Gaden til en af de mest alsidige og succesfulde kommunikatører indenfor dansk kulturliv.
Søren Gaden stod lige bag ved og hjalp en lang række af de navne, de fleste af os kender, og som har været med til at forme vores fælles kulturelle forståelse. Han var bl.a. ansvarlig for den danske PR-indsats for kunstnere som Kashmir, Dicte, Lenny Kravitz, Nikolaj Nørlund, Hanne Boel, Nick Cave, Michael Learns To Rock, The Rolling Stones og Coldplay. Han var i sin tid presse-strategen bag bandet TV-2’s gigant-comeback med albummet De første kærester på månen, Kim Larsens comeback med dette årtusindes bedst sælgende album i Danmark, Sange fra glemmebogen, Saybias store gennembrud, Dorthe Gerlachs skift til at være dansksproget solist, de første år og udgivelser i Tim Christensens solokarriere og D-A-D’s 25 års jubilæum.
I en årrække stod han for synliggørelsen af en række forfatterskaber på tværs af skønlitteratur, nonfiktion og litteratur for børn og unge hos Gyldendal, fra Jørgen Leth, Jan Sonnergaard og Jakob Martin Strid til biografier om Astrid Lindgren eller Kronprins Frederik.
Søren har desuden arbejdet med teater, stand-up, film, festivaler, litteratur, billedkunst og musik i alle genrer med kunder som f.eks. Bellevue Teatret, Universal Music, Nordisk Film TV, Aveny T, TV 2 Danmark, Teater Nordkraft, Copenhagen Records, Bellevue Teatret, TV 2 Danmark og PR-ansvar for lanceringen af TV 2 Fri og Natholdet, Music Against Drugs-kampagnen, flere af Mick Øgendahls shows og soloudstillinger med Lars H.U.G. og Kasper Eistrup.
Og så er dette endda kun et lille udsnit af dem, der har benyttet sig af Sørens store netværk i kombination med hans blik for præcis og smittende formidling.
På trods af det præg, han har sat på tværs af kulturlandskabet, ser man ikke ofte Søren Gaden selv stikke snuden frem i medierne, og det kommer man formentlig heller ikke til i fremtiden. Måske det skyldes det nordjyske sindelag. Eller måske det skyldes overbevisningen om, at kommunikatøren må holde sig selv i baggrunden for ikke at skygge for sit projekt. Søren har derfor altid stået lige bagved og ladet dem, han har været med til at bære frem, tage spotlightet.
Sørens tilknytning til Sæby er stadig stærk. Han besøger ofte sin far, der stadig bor i barndomshjemmet i byen. I 2024 bidrog han til bogen ”Skovlyst – Fra dansegulv til kulturhus” med et hyldestkapitel til sin tid som medlem af Sæbyscenens børne- og ungdomshold.
Privat er det også kærligheden til kunst og kultur, der fylder. Søren er en ivrig gæst i biografer og teatre, til koncerter og udstillinger og på restauranter, og så er han en dedikeret pladesamler. Han bor på Vesterbro i København sammen med sin kæreste og har to sønner på 18 og 21 år.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Sæbynit og kommunikationschef for Danmarks største spillested fylder rundt' til en bekendt