
1. Ole Berg (rød trøje) og Helle Yding Kooif ved overrækkelsen
Christiania cykel til ældre ikke mobile borgere i Østervrå
20. juni 2023 - kl. 8:15 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Ældre Sagens Lokalafdeling Sæby har netop overdraget brugsretten til en Christiania cykel, til brug for de ældre ikke mobile borgere i Østervrå.
For cirka et år siden kontaktede Annette Simonsen, Østervrå, Ældre Sagen, med en ide om at skaffe en cykel, så de ældre borgere i Østervrå og omegn, kunne få en cykeltur. ”Den udfordring tog vi i mod i Ældre Sagen Sæby, fortæller formanden Ole Berg. Da vi ikke selv magtede hele opgaven, fik vi ansøgt Vanggaard Fonden og Velux Fonden, og begge fonde var meget positive på vores ansøgning. Det skylder vi stor tak for”.
En ting er jo at anskaffe cyklen, men en væsentlig anden forudsætning var at skaffe frivillige piloter. Det viste sig at være en forholdsvis let sag i Østervrå. Straks meldte 5 friske damer sig, og med hjælp fra Østervrå Motor & Cykelcenter, kunne brugsretten til cyklen i tirsdags overdrages til lederen af Østervrå Ældrecenter Helle Yding Kooij.
Efter en grundig gennemgang af cyklen og dens funktioner, kunne de frivillige piloter køre fra Østervrå Motor & Cykelcenter, til en lille ceremoni foran Ældrecenter, hvor rigtig mange af centrets beboere, og andre ældre borgere fra Østervrå by tog imod. Ældrecentre trakterede med et lille glas, hvorefter Ole Berg fra Ældre Sagen kunne overdrage brugsretten til de mange spændte ældre borgere. Helle Yding Konij takkede på de ældres vegne, og fortalte at hun var glad for, at Ældrecenteret kunne være base for cyklen, og kunne stille et godt og sikkert opbevaringssted til rådighed. Indtil videre påtager Ældrecenteret sig koordineringsrollen med bookning af ture.
Straks herefter var der flere af de ældre, som var klar til en kortere prøvetur med de nye piloter, og første deltager var Ejvind Larsen, med Annette Simonsen som pilot. Ejvind var begejstret for turen, og var klar til at blive skrevet op til næste tur. Også Peter Madsen stod klar, og her blev det Majbrit Rasmussen, som tog pilotrollen, og de havde allerede aftalt næste tur, da de igen trillede op foran Ældrecenteret.
Glæden hos de ældre borgere skinnede om kap med solen i Østervrå den dag.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.




Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Christiania cykel til ældre ikke mobile borgere i Østervrå' til en bekendt