
Hvad er en 2-1 vej?
1. december 2021 - kl. 12:04 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
En 2-1 vej har visuelt kun ét kørespor, der benyttes af trafikanter i begge retninger, og har brudte kantlinjer i begge sider af vejen. Kantbanerne benyttes af fodgængere og cyklister, og som vigeareal for bilisterne, når to modkørende trafikanter mødes. Fartgrænsen vil ligge mellem 30 og 60 km/t.
Formålet med 2-1 veje er at skabe tryggere færdsel for cyklister og fodgængere samtidigt med, at vejenes skiltning og afmærkning nedbringer bilisternes hastighed.
2-1 veje er ikke et alternativ til etablering af cykelstier, men benyttes på veje, hvor alternativet ville være, at cyklister og fodgængere skal færdes på yderkanten af en vognbane.
Video
Hvad er 2-minus-1-veje? – YouTube
3 kommentarer til “Hvad er en 2-1 vej?” under annoncerne.
Jeg kan fra min bopæl følge trafikken på den nyetablerede “2-1 vej” på Kildemarken fra første parket! Jeg synes den forløber fint, og ikke mindst mere sikkert for de såkaldte “bløde trafikanter” Dog er der et fåtal af bilister, der foretrækker at holde sig helt ude i højre side af vejen, og det på trods af vejen er blæst for modkørende! Om det er af uvidenhed, ved jeg ikke, men FDM har en udmærket video på deres hjemmeside, som er lærerig👌
OVERSIGTSforhold er afgørende for om en 2-1 vej giver TRYGHED for alle der færdes der.
I KURVEN PÅ SÆBYGAARDVEJ er der ingen oversigt. Derfor var der fuldt optrukne linier i begge retninger.
Beboere ved vejen ængstes.
VI ANSØGTE OM EN REEL CYKELSTI,
og ser nu helst skilteskoven fjernet og vejen bragt tilbage som før.
Må vi få politirapporter eller anden statistik der viser uheld med personskade, eller “nær-ved-ulykker” på Kildemarken?
2-1 ordning ændrer intet ved trafiksikkerheden på Kildemarken, og gør kun ondt værre i svinget ved Sæbygård.
Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning
§ 3. Før afmærkning etableres eller bestående afmærkning ændres, jf. afsnit I, kapitel 2 og 3, samt afsnit
II, skal vejmyndigheden indhente samtykke fra politiet, se dog § 48, § 122 og § 135, stk. 5.
Jeg mener der skal god dokumentation til at ændre en vejs status fra normal to-sporet til 2-1.
Ellers ender man med at indrette trafikken efter politiske mavefornemmelser, “nu gør vi noget for de bløde trafikanter”.
Cyklister færdes i nøjagtig samme spor, uanset vejens status, så det er da tudetosset at man som bilist skal trække ind i cykelsporet på en 2-1 vej, ved møde med modkørende biler. Det er mindst lige så stor risiko for at overse en mørk cyklist som på normal vej.