Hvad er en 2-1 vej?

Hvad er en 2-1 vej?

1. december 2021 - kl. 12:04 - af

En 2-1 vej har visuelt kun ét kørespor, der benyttes af trafikanter i begge retninger, og har brudte kantlinjer i begge sider af vejen. Kantbanerne benyttes af fodgængere og cyklister, og som vigeareal for bilisterne, når to modkørende trafikanter mødes. Fartgrænsen vil ligge mellem 30 og 60 km/t.

Formålet med 2-1 veje er at skabe tryggere færdsel for cyklister og fodgængere samtidigt med, at vejenes skiltning og afmærkning nedbringer bilisternes hastighed.

2-1 veje er ikke et alternativ til etablering af cykelstier, men benyttes på veje, hvor alternativet ville være, at cyklister og fodgængere skal færdes på yderkanten af en vognbane.

Video

Hvad er 2-minus-1-veje? – YouTube

3 kommentarer til “Hvad er en 2-1 vej?” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

3 kommentarer til “Hvad er en 2-1 vej?”

  • Peter Jæger Christensen

    Jeg kan fra min bopæl følge trafikken på den nyetablerede “2-1 vej” på Kildemarken fra første parket! Jeg synes den forløber fint, og ikke mindst mere sikkert for de såkaldte “bløde trafikanter” Dog er der et fåtal af bilister, der foretrækker at holde sig helt ude i højre side af vejen, og det på trods af vejen er blæst for modkørende! Om det er af uvidenhed, ved jeg ikke, men FDM har en udmærket video på deres hjemmeside, som er lærerig👌

  • OVERSIGTSforhold er afgørende for om en 2-1 vej giver TRYGHED for alle der færdes der.
    I KURVEN PÅ SÆBYGAARDVEJ er der ingen oversigt. Derfor var der fuldt optrukne linier i begge retninger.
    Beboere ved vejen ængstes.
    VI ANSØGTE OM EN REEL CYKELSTI,
    og ser nu helst skilteskoven fjernet og vejen bragt tilbage som før.

  • Må vi få politirapporter eller anden statistik der viser uheld med personskade, eller “nær-ved-ulykker” på Kildemarken?

    2-1 ordning ændrer intet ved trafiksikkerheden på Kildemarken, og gør kun ondt værre i svinget ved Sæbygård.

    Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning
    § 3. Før afmærkning etableres eller bestående afmærkning ændres, jf. afsnit I, kapitel 2 og 3, samt afsnit
    II, skal vejmyndigheden indhente samtykke fra politiet, se dog § 48, § 122 og § 135, stk. 5.

    Jeg mener der skal god dokumentation til at ændre en vejs status fra normal to-sporet til 2-1.
    Ellers ender man med at indrette trafikken efter politiske mavefornemmelser, “nu gør vi noget for de bløde trafikanter”.

    Cyklister færdes i nøjagtig samme spor, uanset vejens status, så det er da tudetosset at man som bilist skal trække ind i cykelsporet på en 2-1 vej, ved møde med modkørende biler. Det er mindst lige så stor risiko for at overse en mørk cyklist som på normal vej.

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Hvad er en 2-1 vej?' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER