Borgmesteren: Kommunens økonomiske tilstand

Borgmesteren: Kommunens økonomiske tilstand

23. august 2021 - kl. 9:36 - af

At have styr på pengene bliver aldrig gammeldags.

Det lyder kedeligt, men det er langt at foretrække.

Inden vi, i valgkamp og til budgetlægning, lover guld og grønne skove, kommer her information om kommunens økonomi.

Det er den tid på året, hvor byrådet skal lave budget for næste år.

Inden jeg kommer til næste års muligheder og udfordringer i forhold til pengene, så skal det nævnes, at den sidste store budgetopfølgning i år viser, at vi har styr på økonomien. Alle ved, at vi ikke er rige, men vi har ikke store økonomiske trusler, vi ikke har taget højde for.

Budget 2022
Vores budget i kommunen er for år 2022 på 4,2 mia. kr..

Vi lægger budget ud fra nogle økonomiske nøgletal. Dem indførte vi for nogle år tilbage som økonomisk styringsredskab.

Langt de fleste af kommunens penge er bundet i lønninger: dagplejere, pædagoger, lærere, social-og sundhedsassistenter, administrative ansatte osv..

Vi har nogle “løse” penge at udvide med til næste års drift af kommunen. Der er ca. 16 mio. kr., vi kan udvide med som faste udgifter fremover, og så er der det, vi kalder engangspenge. Engangspenge er nogle penge, vi kan se, vi har næste år, men ikke kan regne med at have årerne frem. Det kan være nogle puljer, vi får fra staten. Vi har tidligere købt skolemøbler, renoveret legepladser, købt mere asfalt til cykelstier og veje for engangspenge.

Der er til næste år ca. 25 mio. i engangspenge.

Vi lægger også afdrag på gæld ind. Det er godt, at vi endelig kom i gang med at afdrage mere end, vi låner. Vi kan ikke efterlade regningen til fremtidige generationer.

Stabil og sikker drift er absolut nødvendig. Vi har tidligere været der, hvor der ikke var politisk styring af økonomien, og det kan ikke anbefales. Det giver alt for mange usikkerheder og “hoppen fra tue til tue”.

Vi har mange steder, hvor vi gerne vil gøre det lidt bedre. Det ved vi vist alle.

Arbejdet med at lave næste års budget foregår på den måde (kort fortalt), at vi politikere får de tørre tal lagt på bordet af administrationen. Der fremgår det, hvad der er bundet udgifter til lønninger, lovbestemte opgaver, drift af bygninger osv..

Og så fremgår det også, hvad der i budgetlægninger er for politikerne direkte at prioritere over.

Jeg kalder partierne ind til forhandlinger om, hvad der politisk ønskes prioriteret.

Det budget år vi er i gang med, ja der er budgettet lavet af et enigt byråd. Det handler om at lytte og samle. Når hele byrådet er med i det vedtagne budget, er der selvsagt størst politisk opbakning, og det betyder, at kommunen både i vores service overfor borgere og erhverv, som administration og udadtil kan arbejde stødt og roligt med de opgaver, vi har som kommune, og ikke være forhindret af alt for mange snubletråde og politisk mudder.

Er der plads til uenighed og forskellige synspunkter? Ja da! Og de forskelligheder fremgår tydeligt i et valgår, og når vi lægger budget. Kunsten er at få egne mærkesager med i beslutningerne, men kunsten er også at kunne bøje sig mod hinanden.

Det der driver os alle er, at få mest muligt ud af de penge vi har og skabe en god kommune.

Det samler i kampen for en god kommunen at bo i og drive erhverv i.

Med venlig hilsen

Birgit S. Hansen
Borgmester

2 kommentarer til “Borgmesteren: Kommunens økonomiske tilstand” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

2 kommentarer til “Borgmesteren: Kommunens økonomiske tilstand”

  • 4.200Mio.

    Vi har…16 til overs? 16. 4200…16.
    Det er 0,004%

    Vi kører IKKE med overskud.
    Vi kører med “teknisk overskud” på 40øre ud af 100kr.

    Hvor mange år har S og Birgit haft magten?
    Styr på pengene? Nej, det modsatte.

    Det er til grin.
    Vi får de politikere som vi fortjener, vi kan takke os selv kan vi.

  • Vejle Amts Folkeblad har en artikel, desværre bag betalingsmur, men indledningen siger :Standardprisen for afhentning af affald bliver i udgangspunktet sat ned i 2023. Men det bliver dyrere end nu, hvis du fortsat vil have skraldespanden tømt ugentligt.”

    Hvis jeg må fortsætte debatten om sortering af affald, lader det til at skiftet til afhentning hver 2. uge ikke kun gælder for Frederikshavn kommune, men også andre steder i landet.

    I tidligere opslag, “Spørgsmål til den nye affaldssortering”, forventer Erik Kyed Trolle prisstigning her i kommunen, beregnet af Danskaffaldsforening.

    Skiftet fra ugetømning til hver anden uge er måske en statslig spareøvelse, men da undrer jeg mig over at vi skal betale mere i Frederikshavn kommune, hvorimod der er besparelser på vej i Vejle.

    En prisstigning på måske 2-300 kr. om året til affaldshåndtering, vælter ikke husholdningsbudgettet, men det kan opleves som en skjult skatteforhøjelse.

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Borgmesteren: Kommunens økonomiske tilstand' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2022 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER