Kommunen har fokus på at beskytte data om borgerne

Kommunen har fokus på at beskytte data om borgerne

5. august 2018 - kl. 0:42 - af

Frederikshavn Kommune har fokus på at beskytte data om borgere, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.

På lige fod med alle andre offentlige myndigheder har Frederikshavn Kommune en databeskyttelsesrådgiver. Det er databeskyttelsesrådgiverens opgave at tilse, at kommunen lever op til databeskyttelsesloven. Rådgiveren bistår i samarbejde med kommunens jurister med råd og vejledning til fagområderne om lovlig, god og sikker håndtering af persondata.

”For at vi som kommune kan servicere og sagsbehandle, har vi brug for forskellige informationer. Det gælder informationer om både borgere, foreninger, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.

Hvis du har spørgsmål til vores håndtering af dine persondata, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver. Du kan også kontakte databeskyttelsesrådgiveren, hvis du har en mistanke om, at kommunen har lækket persondata eller på anden måde krænket fortroligheden i håndteringen af dine eller andre personers data,” hedder det på kommunens hjemmeside om databeskyttelse.

Nogle informationer kan kommunen selv hente fra andre offentlige myndigheder eller fælles registre, såsom indkomstoplysninger, SKAT, BBR mv. Andre informationer vil kommunen bede om at få oplyst, når man eksempelvis ansøger om en ydelse eller service.

”Du har altid ret til at få at vide, hvorfra vi henter oplysninger om dig i forbindelse med dine henvendelser, sager og ydelser i kommunen. Det enkelte fagområde skal oplyse det til dig i forbindelse med eksempelvis en ansøgning om en serviceydelse eller en økonomisk ydelse,” forklarer kommunen.

Når kommunen indhenter personlige oplysninger om en person og gemmer dem i forbindelse med arbejdet, er der forskellige retningslinjer for, hvor længe kommunen gemmer oplysningerne. Det varierer, alt efter om det drejer sig om eksempelvis en sag i Jobcentret, en byggesag eller en jobansøgning.

Inden for visse fagområder skal kommunen aflevere sager og informationer til Rigsarkivet, inden man må slette dem. Det reguleres af arkivloven.

Link hvor man kan læse meget mere om kommunens anvendelse og beskyttelse af data:
https://frederikshavn.dk/politik/hoeringer-og-afgoerelser/databeskyttelse/

Link til Datatilsynets hjemmeside:
https://www.datatilsynet.dk/

Tekst tilrettet af Per Rye

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Kommunen har fokus på at beskytte data om borgerne' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER