Læserbrev: Så Sæby nu skal der kæmpes

Læserbrev: Så Sæby nu skal der kæmpes

24. marts 2018 - kl. 5:34 - af

Vi kan ikke vinde kampen hver for sig, vi har brug for hinanden!

“Sæby er en unik perle i rigtig mange aspekter. Vores by har så dejligt et udtryk. Vores industrielle erhverv har super fremgang, hoteller og pensionater er kendte for de fantastiske oplevelser, vores smukke havn, strand, skov og naturlige miljø og historie. Alle elsker Sæby.

Men hvad er der sket med vores handelsliv, hvor blev vores kærlighed og dedikationen af?

Jeg ejer firmaet Frigga, hvor jeg lever af mine egne designs. Jeg designer strikkekits, smykker, har mit eget garnbrand, underviser i strik, har webshop, arrangerer events og bruger min tid på mit brand, så jeg er rigtig priviligeret over at have hele Danmark som arbejdsplads. Jeg har fysisk butik i Sæby gågade.

Jeg kan se ud gennem min butiksrude, hvor få mennesker der bevæger sig rundt i Sæby. Hvor øde gågaden er. Det er fuldstændig vildt. Jeg ved godt, at vi ikke må snakke om butiksdød, nedadgående omsætning, røde tal på bundlinien. Vi skal altid overgå naboen, vise omverdenen hvor fantastisk det går, ingen må se, hvor skrøbelige vi er, for det får os til at føle, vi ikke gør det godt nok.

Men kære butiksejere I gør ALT HVAD I KAN. Jeg ved det, jeg kan se det, I knokler, I er der, men der er ingen mennesker, så kan man ikke sælge sin vare, uanset hvor fantastisk den er. Husk det!

Men hvad gør vi så som by. Vi overrasker ikke vores kunder. Vi gør alt, som vi plejer, som sidste år og året før, og det vil jeg godt afsløre allerede nu, at det kommer vi ikke på Danmarkskortet af.

Jeg synes, det er så pokkers ærgeligt, at vi spreder vores kræfter, i stedet for at fokusere på dem. Når man altid er tilgængelige, bliver man ligegyldig – groft sagt. Et godt musikarrangement behøver ikke at sprede sig over 25 arrangementer.

Hvad jeg mener, skal jeg nok prøve at forklare.

Hvis du ser en varer, du vildt gerne vil købe, og den butik du gerne vil handle med, har 1.000 stk. på lager. De har åbent hver eneste dag fra kl. 8.00-21.00. Så handler du, når det passer dig. Men har du set en varer, du vildt gerne vil købe, og butikken du gerne vil handle med, har 3 stk. på lager. De har åbent 1 time pr. måned. Så skal du nok få det til at passe, så du kan ramme butikken på præcis det tidspunkt.

Produktet bliver mere attraktivt, butikken bliver eftertragtet, handlen bliver fokuseret og udtrykket bliver absolut mere eksklusivt, og kunden bliver mere tilfreds med købet. Ifht. underholdning, åbningstider, arrangementer, udvikling i bymidten så har vi altid 1.000 stk. på lager, og vi har åbent hver eneste dag fra kl. 8.00-21.00.

Vi skal alle steppe op. Du som kunde og vores by’s Handelsstandsforening, som jeg forøvrigt lige har meldt mig ud af. Ikke engang et hvorfor er der kommet ud af det.

Af en eller anden fantastisk grund kommer der stadig nye butikker til Sæby. Der er stadig skønne mennesker, der er villig til at vie deres erhvervsliv til, at Sæby får puls, og gågaden lever videre. De er villige til at ofre deres familietid på at Sæby består. Men er der ingen kunder, forsvinder livet med garanti. Butikkerne står dog tilbage med ustyrlige høje faste udgifter. Vi betaler for at få lov til at modtage betalinger. Vi betaler endda i dyre domme for at få lov til at låne fortorvet. En udgift man bliver chockeret over hver gang, for hvad bliver pengene brugt til? Snerydning?

Så step 1. Vi butiksejere har brug for dig. Du som kunde er simpelthen nødt til at hjælpe de butikker, der er tilbage. Jeg ved godt, de ikke altid har det, du skal bruge, men alle butikker har noget.

Fakta er: Der er 8.803 indbyggere i Sæby. Og lægger alle 20 kr. – ikke 2.000kr. Men 20 kr. hver måned i hver butik, det giver en omsætning på 176.060 kr.pr mdr., og bare halvdelen vil være fantastisk for de fleste.
Hjælper du med det, vil jeg garantere en massiv positiv fremgang i Sæby i højhastighed fart.

Derefter kommer omsætningen fra vores dejlige turister, vi skal bare have endnu flere af dem. Jeg er så pave stolt over at se, at Sæby har så mange ildsjæle, der knokler for byen. Der bliver brugt så meget kræft på at Sæby udvikles, så vores turister kan få nogle oplevelser også udover det sædvanlige. Vi mangler bare midtbyen.

Step 2. Midtbyen skal byde på noget, som ikke er det samme som sidste år. Og selvom jeg ikke har fået en kalender for året, fordi jeg ikke er medlem af Handelsstandsforeningen, så er jeg ret sikker på, at jeg med 90% sikkerhed kan sige, hvad der kommer til at ske resten af året. Vi har 1.000 stk. på lager, og vi har åbent fra kl. 8.00-21.00

Jeg er ikke en type, der er sur, tvær og umulig. Jeg kan bare mærke, at jeg er dybt frustret. Frustreret over at vores by svinder ind, og jeg bare står og ser på det sker. Jeg tager ansvaret for min egen virksomhed, men burde jeg ikke også tage ansvaret for min by? Jo for pokker, det har jeg da pligt til, men ingen fremdrift ingen fokus. Hvad gør jeg”?

God påske!
FRIGGA

7 kommentarer til “Læserbrev: Så Sæby nu skal der kæmpes” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

7 kommentarer til “Læserbrev: Så Sæby nu skal der kæmpes”

  • Jeg er fuldstændig enig i dine betragtninger. D. 3. Februar 2015 skrev jeg et debatindlæg: Sæby, fra provinsby til landsby og den indeholder stort set det samme. Det er bare 3 år tidligere. I mellem tiden har der været nedsæt et hav af udvalg, skrevet rapporter, lavet Masterplan og alle mulig andre ting, men intet er der endnu kommet ud af dette. OK, man går da i gang med havnen, men det ændre ikke på byen, oven i købet har man fået den geniale idé, flere parkeringspladser på torvet, så nu bliver torvet endnu mindre. Om der så blev bygget parkeringspladser 3 etager under hele byen med plads til 10.000 parkeringspladser ville det intet ændre.

    Venlig hilsen
    Per Jantzen

  • Boykot storcentrene, så blomstrer Sæby igen.

  • Kære Frigga.

    Nu er jeg i “kunde segmentet” og for mig handler det egentlig mere lidt om det modsatte ikke at det er *kundernes skyld”. Jeg har selv mere end 30 års butikserfaring, i en by af væsentlig større størrelse end Sæby.

    Kunderne kommer i butikken, hvis butikken har den vare kunden ønsker at købe, til en pris kunde kan acceptere.

    Er ovennævnte ikke til stede kommer kunden ikke. Hvem vil købe noget man ikke ønsker, og hvem ønsker at betale for meget?
    Webshops eller ej, så tror jeg rent faktisk, at mange gennem de seneste år har fundet ud af, at når du køber en vare i en fysisk butik, så er en eventuel reklamation nemmere, og derfor er mange også villige til at betale herfor.
    Så ja, mange betaler gerne for lidt ekstra service.

    Som butiksejer har man derfor ansvaret for flere ting (ja jeg har også været selvstændig), hvis man ønsker kunderne kommer i butikken.

    1. Hav de varer som kunderne ønsker
    2. Varerne skal prismæssig være acceptable for kunderne
    3. Det skal være muligt at handler sikkert i butikken

    Med det sidste mener jeg, at der skal være ryddet sne, saltet / guset med mere, så kunderne kan gå sikkert på fortov og vej (gågade). Blot lige for tt nævne et enkelt tilfælde…

    Når man vil drive en butik, så arbejder man med et kundeunderlag. Dette kundeunderlag er ofte nogenlunde fast. Det bliver ikke specielt mere motiveret af at få en “opsang”.
    Som butik “lokker” man i stedet kunden til at komme, blandt andet ved at opfylde de 3 punkter jeg har angivet.
    Mangler man omsætning, er det derfor ofte et spørgsmål om at gribe i egen barm. Rette egne eventuelle fejl.

    En fejl kan jo være, at man har haft for store forventninger til hvor mange der er / var interesseret i den vare man sælger. Det kan man dælme ikke klandre kunden for. Det er “egen fejl”.

    Falder man (som mange gjorde for nogle lørdage siden) fordi der ikke er gruset / saltet, så kan man altså ikke klandre folk for, at de vender om og tager hjem igen, for hvem vil sætte førligheden på spil for en strikkeopskrift, en ost, eller en anden varer man kan købe en anden dag, ELLER ET ANDET STED hvor man ikke falder på grund af glat føre.

    Som udgangspunkt er det hver enkelt butiksejers sure pligt at sikre, at man kan gå sikkert. Om man så betaler sig fra det, bygningens ejer gør det, eller man selv gør det det er jo underordnet men det er butiksejerens pligt.
    Er der fare for jeg falder på vej til din butik, så kommer jeg der ikke så simpelt er det…

    Per J. har fat i nogle andre ting…. Der er meget der skal være i orden. Men nu har vi flere gange oplevet at få en RØFFEL som kunder, fordi vi ikke vil købe de varer der føres den helflugter jeg så tilbage, og siger “det er butikken der skal føre de varer som kunderne vil have” kunderne skal ikke tvinges til at købe det butikkerne vil sælge. Det tror jeg desværre alt for mange tror mange giver i hvert fald udtryk for dert.

  • John Petersen

    Per Jantzen:

    Uenig, jeg tror at P-pladser er en forudsætning for handel.

    Hvad ville indkøbscentret uden for byen være, uden p-pladser 🙂

  • John, det har du ret i, men landet ligger også lidt anderledes. Indkøbscentre uden for byen indeholder dagligvare forretninger og gæsterne render rundt med en indkøbsvogn som er fyldt op til randen og så kan de også lige smutte i et havecenter og 3-4 møbelhuse og så lige tage et 55″ TV med hjem. Byerne indeholder special butikker hvor meget af handlen er impulsiv eller direkte målrettet efter noget helt bestemt (f.eks. tøj). Det er et sted hvor gæsterne gerne skulle hygge sig og der hjælper flere parkeringspladser ikke. Storcentrene ville helst hvis de kunne, have kunderne kørende inde i butikken så de blot skulle række hænderne ud af sideruden og tage det man skulle have, derfor har de brug for mange parkeringspladser.

  • Ruben Nielsen

    Jeg syntes Frigga skal starte med at melde sig ind i handelsstandsforeningen og Turist Nord, som begge er foreninger der bruger ressourser på at skab aktivitet i Sæby ….. Hvordan kan du forlange at kunderne skal støtte om det lokale, når du/Friggas ikke gør det samme. ?

  • Pernille Frigga

    Ruben. Netop fordi jeg ikke er passiv, har jeg lige meldt mig ud.
    De bedste hilsner
    Pernille

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Læserbrev: Så Sæby nu skal der kæmpes' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2025 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger