Patienterne er tilfredse med de nordjyske hospitaler

Patienterne er tilfredse med de nordjyske hospitaler

16. marts 2018 - kl. 0:01 - af

Det viser en landsdækkende undersøgelse, der har taget pulsen på de nordjyske patienters oplevelse af behandlingen og plejen på de tre hospitaler. 

Undersøgelsen er den årlige Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), hvor resultaterne for 2017 netop er offentliggjort.

Godt 18.000 nordjyder har deltaget i undersøgelsen, som består af tre delundersøgelser – LUP Somatik, LUP Fødende og LUP Psykiatri.

LUP Somatik inddeler patienterne i tre patientgrupper: de planlagt indlagte, de akut indlagte og de ambulante patienter.

Resultaterne viser i lighed med tidligere år, at langt størstedelen af patienter med fysiske lidelser i Region Nordjylland har et meget positivt samlet indtryk af deres indlæggelser og ambulante besøg.

85 % af de planlagt indlagte patienter, 78 % af de akut indlagte og 88 % af de ambulante patienter svarer, at de ”i høj grad” eller ”i meget høj grad” er tilfredse med deres samlede forløb.

– De flotte resultater kan i høj grad tilskrives vores personale, som hver dag yder en stor indsats for at give den bedste patientbehandling. Det er væsentligt, at vi både lærer af de ting, vi får ros for, men også af de ting, som undersøgelsen peger på, at vi kan forbedre.  LUP er derfor ikke blot en årlig måling. Det er også et redskab til at sætte ind de steder, hvor der er forbedringspotentiale, siger koncerndirektør Anne Bukh.

Det er især inden for det ambulante område, at der ses forbedringer. Her har regionen forbedret sig på 5 punkter siden sidste måling, og på alle punkter ligger man over eller på niveau med landsgennemsnittet.

– De ambulante behandlinger giver patienterne mulighed for i højere grad at opretholde deres almindelige hverdag, og det giver en effektiv udnyttelse af hospitalernes ressourcer. I en tid, hvor flere og flere patienter behandles ambulant i stedet for at blive indlagt, glæder det mig at se, at tilfredsheden er steget for denne patientgruppe, siger formand for Patientudvalget, Henrik Buchhave (V).

Meget tilfredse fødende
Når en lille ny kommer til verden på et af regionens fødesteder, er det overvejende en positiv oplevelse for de fødende kvinder.

LUP Fødende viser, at 90 % af kvinderne på de tre nordjyske fødeafdelinger vurderer, at de ”i høj grad” eller ”i meget høj grad” er tilfredse med deres samlede fødselsforløb.

93 % er ”i høj grad” eller ”i meget høj grad” tilfredse med omfanget af jordemoders tilstedeværelse på fødestuen under fødslen.

92 % af de fødende svarer, at de ”i høj grad” eller ”i meget høj grad” er tilfredse med den støtte, de får fra personalet under fødslen. 

Psykiatriske patienter forberedt til tiden efter udskrivelsen
Inden for Psykiatrien har Nordjylland de mest tilfredse patienter, når man ser på behandlingsudbyttet for voksne indlagte patienter og for ambulante patienter i børne- og ungepsykiatrien.

Sammenlignet med landets øvrige regioner har Nordjylland også de mest tilfredse patienter, når det kommer til at føle sig tilstrækkeligt forberedt til tiden efter udskrivelse. 66 % af de voksne indlagte patienter i Region Nordjylland føler sig i “meget høj grad” eller “i høj grad” forberedt, og 71 % oplever at de “i meget høj grad” eller “i høj grad” får hjælp med kontakt til kommunen. Til gengæld har Psykiatrien den laveste tilfredshed blandt de ambulante patienter på samme område.

– Det er vigtigt, at patienterne skal opleve sammenhæng i det samlede patientforløb på tværs af egen læge, kommune og Psykiatrien, så patienterne populært sagt ”ikke tabes mellem to stole”. Derfor hæfter jeg mig i særlig grad ved, at Psykiatrien har indsatser på dette område, som har til formål, at patienterne kommer bedst muligt videre, siger Jette Ramskov (A), formand for Psykiatriudvalget.

En af disse indsatser er det såkaldte ”mobile team”, som fokuserer på at give patienterne tryghed i den første tid, når de udskrives fra Psykiatrien.

Teamet hjælper den enkelte patient med at få hverdagen til at fungere, alt efter hvad vedkommende har behov for. Det kan fx være terapi, medicin, kriseplaner og kontakt med hjemmepleje, kommune, jobcenter og distriktspsykiatrien.

– Formålet med teamet er at sikre en god overgang fra indlæggelse til at være i eget hjem. Ved at have det mobile team kan vi fange og hjælpe med problemer, før de vokser sig store, og målet med teamet er at forebygge tilbagefald og evt. genindlæggelser, siger Jan Mainz, direktør for patientforløb og kvalitet i Psykiatrien.

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Patienterne er tilfredse med de nordjyske hospitaler' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2025 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger