Bæredygtigt Børneområde evalueres…

Bæredygtigt Børneområde evalueres…

15. august 2017 - kl. 0:33 - af

Børne- og Ungdomsudvalget står på udvalgets kommende møde den 17. august over for at foretage en evaluering af Bæredygtigt Børneområde (BBO), når det gælder aldersintegrerede klasser og rullende skolestart.

Da aldersintegrerede klasser og rullende skolestart i sin tid blev implementeret samtidig med beslutningen om indførelsen af Bæredygtigt Børneområde, blev det også vedtaget, at aldersintegrerede klasser og rullende skolestart skulle være en del af evalueringen. Evalueringen af hele BBO bliver afsluttet i løbet af foråret 2018.

Det overordnede formål for aldersintegrerede klasser og rullende skolestart er

  • at skabe bedre mulighed for løbende at integrere nye elever i indskolingen
  • at lærere og pædagoger har bedre mulighed for at give de nye elever en større individuel opmærksomhed i de første måneder
  • at give det enkelte barn en mere harmonisk skolestart
  • at ældre elever lærer de nye elever at gå i skole

Det blev uddelegeret til de enkelte skoledistrikter at beslutte, hvordan de ville organisere klasser og undervisning.

Flere elementer indgår
Evalueringen af aldersintegrerede klasser og rullende skolestart er sammensat af følgende elementer:

  • Skoledistrikternes egen evaluering af aldersintegrerede klasser og rullende skolestart
  • Fokusgruppeinterview med repræsentanter fra skolebestyrelserne, medarbejderne og afdelingslederne
  • Resultaterne fra ”De nationale Trivselsmålinger ” fra 2015 – 2017
  • Antal indstillinger til Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) fra skoleåret 2014-15 til skoleåret 2015-16

Ved indførelsen af aldersintegrerede klasser og rullende skolestart blev det besluttet, at de enkelte distrikter selv skulle finde ud af, hvordan de ønskede at organisere undervisningen og elevsammensætningen. Som en konsekvens heraf har de enkelte distrikter selv haft til opgave at gennemføre en egen evaluering af aldersintegrerede klasser og rullende skolestart i eget distrikt. I alle fire distrikter har såvel forældre som medarbejdere på forskellig vis været involveret i evalueringen. De enkelte skoleafdelinger i alle fire distrikter arbejder videre med resultaterne af deres egne evalueringer.

Ikke tilbage til indskoling
Fra skolebestyrelsernes og skoleledernes side er der ingen ønsker om at rulle aldersintegrerede klasser og rullende skolestart tilbage til almindelig indskoling igen.

Der er derimod ønsker om at foretage de nødvendige justeringer. Blandt medarbejderne er der mere blandede opfattelser af de aldersintegrerede klasser og den rullende skolestart. Der er ønske om, at rammerne for aldersintegrerede klasser og rullende skolestart i højere grad bliver ens i hele kommunen, men med mulighed for et lokalt præg.

Fra alle deltagerne i fokusgruppeinterviewene blev der peget på, at der bør tilføres ressourcer, så der bliver bedre muligheder for at etablere det nødvendige antal hold/klasser uanset skolestørrelse. Ligeledes blev det påpeget, at der flere steder er udfordringer forbundet med de fysiske rammer i forhold til aldersintegrerede klasser.

Minimal indflydelse
På baggrund af trivselsmålingens resultater konkluderes det, at aldersintegrerede klasser og rullende skolestart har haft en minimal indflydelse på elevernes egne oplevelser af trivsel.

Der er sket en meget positiv udvikling i elevernes medbestemmelse i undervisningen. Det er et område, der har været meget fokus på i alle skoledistrikter. ”Man kan derfor ikke tilskrive aldersintegrerede klasser og rullende skolestart den positive udvikling på området,” hedder det.

Ved at kigge på antallet af indstillinger til PPR før og efter indførelsen af aldersintegrerede klasser og rullende skolestart, er der ikke noget der indikerer, at der er sket en ændring på dette felt.

”Vi kan derfor ikke på denne baggrund konkludere noget i forhold til, om indførelse af aldersintegrerede klasser og rullende skolestart har haft indflydelse på antallet af indstillinger til PPR,” lyder det forud for evalueringen i Børne- og Ungdomsudvalget.

Ser man på de overordnede formål med indførelsen af aldersintegrerede klasser og rullende skolestart i forhold til resultaterne af evalueringen konkluderes det, at målene i det store og hele er indfriet.

På mødet vil Skole- og dagtilbudschefen give politikerne en uddybende gennemgang af elementerne.

Børne-, skole- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at Børne- og Ungdomsudvalget drøfter evalueringen og beslutter, at Center for Børn og Skole og Center for Familie tilrettelægger forløb, der fokuserer på de i områder, som er nævnt i evalueringsrapporten – herunder videndeling både fagligt og tværfagligt.

Hvis man ønsker at nærlæse de 4 distrikters rapporter, kan dette link benyttes:

http://frederikshavn.dk/meetings/B%C3%B8rne-%20og%20Ungdomsudvalget%20(%C3%85ben)/2017/17-08-17/0Dagsorden%20samlet%20-%20%C3%85ben.pdf

og derefter finde siderne 90-140.

Tekst af Per Rye

 

 

 

 

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Bæredygtigt Børneområde evalueres...' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2022 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger