
Drøfter parkering på
kommunens rabatarealer
12. juni 2017 - kl. 11:58 - af 020838
Teknisk Udvalg har på en tillægsdagsorden fået et punkt til orientering, som vedrører parkering på kommunens rabatarealer.
Center for Teknik og Miljø modtager af og til forespørgsel fra grundejere i boligområder i tættere bebyggede områder om muligheden for at foretage parkering på rabatarealer. Ofte er der tale om rabatarealer, beliggende mellem kørebane og fortov.
Forespørgslen begrundes med, at mange af disse boligveje har en så ringe kørebanebredde, at der ikke er mulighed for at foretage parkering på kørebanen ud for ens ejendom, uden at dette vil genere den øvrige færdsel.
Der er som udgangspunkt gennem bygningsreglement og via lokalplaner fastlagt bestemmelser, som sikrer, at parkering kan foregå på egen grund. Centret kan dog i nogle tilfælde konstatere, at der ikke er etableret tilstrækkelig parkeringsmuligheder på egen grund.
Derudover er der de senere år set en generel udvikling i stigning i antallet af køretøjer pr. husstand, hvilket også kan medføre et øget behov for parkeringsmuligheder langs med boligvejene.
Parkering i rabatarealer er reguleret via færdselsloven, som generelt bestemmer, at standsning eller parkering ikke må ske på et sådant sted eller på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen Loven bestemmer, at standsning eller parkering ikke må ske på cykelsti, gangsti, yderrabat eller fortov.
Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg og lignende. Frederikshavn Kommune har i samråd med Parkeringskontrol Nord henholdt til en praksis, hvor ovenstående også gælder rabatarealer mellem kørebane og fortov/cykelsti. Ordningen omfatter således også de græsrabatter, som ofte ses på boligveje mellem kørebane og fortov.
Den gældende bekendtgørelse om standsning og parkering i Frederikshavn Kommune, som er vedtaget af byrådet i marts 2014 og opdateret i januar i år, indeholder ikke en lempelse af færdselslovens generelle bestemmelser om standsningsforbud i midterrabat, helleanlæg og lignende.
En forudsætning for, at der lovligt kan foretages standsning/parkering i rabatarealer mellem kørebane og fortov/cykelsti på boligveje inden for tættere bebygget område er derfor, at denne mulighed indskrives i den lokale parkeringsbekendtgørelse.
Center for Park og Vej, som varetager vedligeholdelsen af kommunens vejarealer, herunder rabatarealer har udtalt sig om muligheder/udfordringer ved at tillade parkering på kommunens rabatarealer. Det er centrets opfattelse, at der ikke bør gives generel mulighed for benyttelse af rabatarealer til parkering.
Centret vurderer, at der er stor forskel på rabatarealers beskaffenhed, men generelt er disse ikke dimensioneret og anlagt til kørsel med køretøjer og gentagne kørsler vil resultere i skader på græsset og kan kræve en efterfølgende opretning af rabat, asfaltkant og fortovsfliser.
Såfremt græsrabatter skal opbygges til at kunne tåle trafikbelastning fra køretøjer, vil dette også kræve en væsentligt udvidelse af det areal, hvor der skal etableres en egentlig ”vejkasse”.
I de tilfælde, hvor parkering i rabatarealer medfører krydsning af fortov og/eller cykelsti, vil disse anlæg typisk ikke være dimensioneret til denne kørsel. Parkering på græsrabatarealer vil derudover medføre gener i forbindelse med Centrets vedligeholdelsesarbejder, herunder græsslåning.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at parkering i rabatarealer også kan påvirke trafiksikkerheden. Derudover vurderes parkerede køretøjer på kørebanearealet på nogle boligveje at have en hastighedsdæmpende virkning, ligesom det kan være medvirkende til at begrænse den tunge trafik på vejen.
Endelig udgør rabatarealer i nogle boligområder også et æstetisk element i oplevelsen af selve gaderummet.
Tekst: Per Rye
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Drøfter parkering på
kommunens rabatarealer' til en bekendt