Sæbynit skaber banebrydende
læringsoplevelser online
12. januar 2017 - kl. 0:36 - af 020838
Sæby-dreng henter millioninvestering til at skabe banebrydende online læringsoplevelser.
Sæby-drengen Christian Skræm Juul Jensen har hentet en millioninvestering fra en gruppe investorer i Danmark og USA. Pengene skal bruges til at skabe banebrydende læringsoplevelser online, igennem CanopyLAB. CanopyLAB er en interaktiv eLæringsplatform med et integreret socialt netværk.
Investeringen skal bruges til at videreudvikle CanopyLABs nyskabende læringskoncept. Ved hjælp af teknologi, såsom algoritmer og gamification, giver CanopyLAB brugeren en personlig tilpasset læringsoplevelse.
CanopyLAB blev stiftet i august 2015 af Christian og Sahra-Josephine Hjorth. Christian var på daværende tidspunkt selvstændig med designvirksomheden CSJJ og Sahra-Josephine var ph.d.-stipendiat ved Aalborg Universitet.
Parret fik ideen til platformen baseret på Sahra-Josephines forskning, der bl.a. omhandler, hvordan man ved hjælp af sociale medier kan give unge mennesker kompetencer til at blive aktive medborgere i deres lokalsamfund.
Sahra-Josephine var meget optaget af, hvordan sociale medier kunne benyttes til at skabe engagerende og social læring. Vi havde begge prøvet mange af de læringsplatforme, der var på markedet, men ingen af os synes, at deres kurser tilførte os nogen særlig værdi.
-Vi var meget i kontakt med andre unge og fik derigennem stor inspiration til, hvad platformen skulle kunne og hvordan den skulle være anderledes, fortæller Christian.
Deres research underbyggede hurtigt, at andre eLæringsplatforme på markedet ikke formåede at skabe den form for læring, der er efterspurgt af unge i dag. Et af beviserne var, at de fleste platforme havde et frafald på 93%, bl.a. fordi de forsøgte at markedsføre sig til alle tænkelige målgrupper på én gang.
-Vi byggede en læringsplatform specifikt målrettet millennials, altså unge født mellem 1978-1985. De leder i langt højerede grad efter læringsmateriale, der gør brug at spilelementer, tilpasser sig det niveau de er på, og de stiller højere krav til design og brugervenlighed fortæller Christian, der selv har udviklet og designet platformen.
Christian, der flyttede fra Sæby tilbage i 2003, er uddannet grafisk designer og arbejdede blandt andet en periode hos Albatros Travels, inden han med stor succes i 2011 blev selvstændig.
Derfor lå det heller ikke i kortene, at han skulle skifte designvirksomheden ud med titlen som entreprenør, men idéen var simpelthen for god til ikke at gå videre med.
-Livet som entreprenør kræver noget helt andet og jeg har måttet kaste mig ud i mange ukendte projekter, selv om jeg ikke på forhånd vidste, hvordan jeg skulle løse det, siger Christian, der samtidig fortæller, at han i høj grad har gjort brug af nogle af de erfaringer, han har gjort sig uden for sit arbejdsliv.
-Blandt andet har han rejst i mere end 40 lande, været frivillig for UWC og Humanity in Action samt gennemført Mongol Rally, hvor deltagerne over tre måneder skal kæmpe sig tusindvis af kilometer fra London til Mongoliet i en gammel bil.
Erfaringerne har tydeligvis være brugbare, for CanopyLAB oplever allerede stor succes. Således har de i løbet af det første år haft over 5000 brugere fra mere end 64 lande og har opnået høje gennemførselsrater. Kurset med højest gennemførsel er på over 87 procent.
Ved hjælp af algoritmer og gamification giver platformen brugerne mulighed for at tilpasse deres læringsforløb til netop deres interesser og behov. Samtidig er platformen et socialt netværk, der både er med til at styrke ens kompetencer og give et perspektiv på den verden, vi lever i.
De første kurser på platformen blev udviklet i samarbejde med NGO’er og museer som Immigrantmuseet i Farum, uddannelsesorganisationen United World Colleges og menneskerettighedsorganisationen Humanity in Action, og satte fokus på integration, menneskerettigheder, entreprenørskab og bæredygtighed.
CanopyLAB oplever allerede stor efterspørgsel fra flere store internationale koncerner, der ønsker at skabe unikke og engagerende læringsforløb for deres ansatte. Derfor er de til marts klar med en løsning til virksomheder.
Investorerne er:
Jens-Peter Poulsen, tidligere partner i PA Consulting.
Joachim Majholm, journalist og iværksætter, bosiddende i San Francisco.
Christian Mærsk Mc-Kinney Olufsen, CEO og grundlægger af ADFECT ApS
Laila Pawlak og Kris Østergaard, der står bag Dare2Mansion
Peter Kragh Halling, entreprenør.
Jørgen Balle, ejer af SAXO.com
Eric K. Horten, partner i Mazanti-Andersen, Korsø, Jensen.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Sæbynit skaber banebrydende
læringsoplevelser online' til en bekendt