Debatindlæg: <br>Rullende skolestart

Debatindlæg:
Rullende skolestart

2. august 2016 - kl. 15:05 - af

Redaktionen har modtaget dette indlæg fra Louise Jæger – mor til to børn på Sæby skoleafdeling.

Tanker efter indslag på DR1 i aftes, om rullende skolestart i Frederikshavn kommune……

Det er helt sikkert rigtigt, at det for mange af de børn der tidligere blev skoleudsat et helt år, at rullende skolestart hjælper dem til at kunne skifte fra børnehave til skole på det tidspunkt de er modne til det – sikkert også rigtigt at det primært er drengebørn født sidst på året der “vinder”.

Dog kan jeg også få øje på bagsider…..

Først og fremmest er det ikke sikkert, det er det kvartal barnet fylder 6 år, barnet bliver modent til skolestart, og muligheden for at blive yderligere et kvartal eller to i børnehaven, er næsten ikke en mulighed i Frederikshavn kommune.

For rullende skolestart, er ikke kun et valg der er taget politisk ud fra hensyn til børnene, men mest af alt som en besparelse. Det er et faktum, at det er lang dyrere at have børn i børnehave end i skole for kommunen.

Endelig er det i mine øjne ikke den rullende skolestart, der er den største udfordring for vores børn, det er antallet af rul og indførelsen af aldersintegreret undervisning, der er udfordringen for de børn i kommunens indskolinger, som har mere “ondt i skolelivet” end tidligere.

Aldersintegreret undervisning/farvehold undervisning betyder for børnene, at de skifter meget mellem relationer til både kamerater og voksne, i løbet af skoledagen.

Det får for mig at se, nogle personlige og sociale konsekvenser for vores børn – hvor hører de til? Hvilke voksne kender børnene godt? Hvem er ansvarlig for at der skabes tid, til at madpakken bliver spist? Hvem følger børnene fra farvehold til farvehold?

Ingen tvivl om, at børnene rent fagligt får det bedste ved alders integreret undervisning, men jeg tvivler på at det er den bedste løsning for mange børns personlige og sociale udvikling.

Med de fire rul der er årligt i Frederikshavn kommune, og den måde skolestrukturen er valgt i Sæby, hvor mine børn går i skole, får hvert af mine børn gennem deres skoletid mindst 4 voksne/lærer der kan sammenlignes med det, der tidligere var en klasselærer inden de går ud af folkeskolen – de første tre skoleår er det dog langt fra sikkert det er denne voksne som har meget mere end dagens start og dagens slutning med mit barn – så er det andre voksne der har dansk, matematik, engelsk osv med mine børn – og også her skifter de voksne flere gange gennem et skoleår, for hver gang der er et rul, må børn skifte farvehold (helt sikkert fagligt forsvarligt), men ikke nødvendigvis nødvendigt hvis ikke de børn der “ruller ind” fire gange årligt skal have plads på holdene…. Det er vigtigt for mig at pointere, at min kritik på ingen måde retter sig mod ledelse og medarbejdere på skolerne, men mod de embedsmænd og politikere der har besluttet denne nye organisering af vores indskoling.

Så kære politikere i Frederikshavn kommune – lad være at sætte indskolings børnenes relationer, det at høre til og føle sig set og hørt i løbet af en skoledag over bord, for at fastholde de fire rul årligt.

Jeg tror ikke på, at hverken drenge født sidst på året eller de mange andre der har “ondt i skolelivet” vil tage skade af, at der kun var to rul årligt!

2 kommentarer til “Debatindlæg:
Rullende skolestart” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

2 kommentarer til “Debatindlæg:
Rullende skolestart”

  • Louisa Pedersen

    Jeg giver dig helt ret. Mit barn er faktisk gået tilbage i sin udvikling på skole froten ind før det han kommer tit og fortæller om drillerier pga farve hold og der er ingen lære at snakke med. Det vil hjælpe betydeligt hvis de fik faste lærer og kun to rul om året og knap så mange hold skift

  • Christian Haugaard Brix

    Jeg er enig i langt det meste. ISÆR at det har store sociale konsekvenser! Fra samtale med andre forældre tyder det på, at det er de færreste der efter deres 1. år i skolen har skabt nogen nye, stærke relationer. Det er selvfølgelig en meget begrænset stikprøve at konkludere noget ud fra, men ud fra den ca 10 forældrepar, jeg har snakket med herom, er mit bedste skøn at 4 ud af 5 børn efter deres første år i skolen næsten udelukkende anser deres “venner” for og leger med dem, de kendte allerede inden skolestart. Eksempelvis fra børnehave, kvarteret eller fritidsaktiviteter. Det er vist nok ret usædvanligt, hvor man normalt efter 1 års tid i skole ser en masse nye relationer/venskaber blomstre frem..
    (Der er heldigvis mange gode eksempler på det modsatte fra den sidste 1/5 – men det er bare forstemmende at det er så få.)

    Jeg kan ikke gennemskue om det ville gøre nogen forskel med antallet af rul..

    Jeg er dog ret overbevist om, at det ville gøre en stor forskel at skåne 0. klasserne, så de havde en chance for “at lære at få i skole” og få en tryg start og base – inden de bliver kaster ud i præcis samme virvar, som 1. og 2. klasserne forventes at kunne håndtere..

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Debatindlæg:
Rullende skolestart'
til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER