
Elever glade for efterskolen
…
11. september 2015 - kl. 13:24 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Landets efterskoler oplever igen i år fremgang i elevtallet. I august begyndte 28.560 elever på en af landets 248 efterskoler, hvilket er en fremgang på 447 elever i forhold til sidste år.
Også på Hørby Efterskole i Nordjylland, ser det lyst ud. Her startede man med 130 elever, hvilket var, hvad man man havde ønsket.
– Vi er rigtig glade for at kunne byde 130 elever velkommen til skoleåret 2015/16, siger forstander for Hørby Efterskole, Mogens Vestergård. – Fylder vi vores skole helt ud, kan den godt rumme lidt flere elever, hvilket har prøvet for få år siden, men så kom nedgangen og vi har oplevet et par år, hvor antallet var noget lavere. Det var en udfordring for skolen på mange måder, men samtidig gav det et rigtig godt fællesskab, og alle lærte hinanden rigtig godt at kende. Derfor havde vi i forberedelserne til dette skoleår sat os et mål, der lød på 130 elever. Det er det optimale elevantal for os, forklarer han.
Hos Efterskoleforeningen forklarer man efterskolernes stigende elevtal som en blanding af mange faktorer:
– Efterskolernes succes kan forklares med mange ting. Vi ved dog, at forældrene efterlyser højere faglighed, og så vil de også gerne have, at deres børn får et år til at modnes og blive robuste til at klare sig godt i deres videre uddannelsesforløb – socialt og fagligt, udtaler Efterskoleforeningens formand Troels Borring til Efterskolebladet.
På Hørby Efterskole er men netop opmærksom på, at både forældre og elever kommer med mange forskellige forventninger, når de unge starter på efterskole. Man lægger stor vægt på både personlig og social udvikling i et stærkt fællesskab, men har også stort fokus på det faglige. Man underviser med individuelle læringsstile og i moderne læringsmiljøer, der understøtter denne læringsform. I praksis betyder det, at den traditionelle klasserumsundervisning, hvor læreren står ved tavlen og underviser, er afskaffet til fordel for individuelt tilrettelagt undervisning. Man udarbejder en læringsprofil til hver elev, som viser, hvordan han eller hun lærer bedst, og så man man udgangspunkt i denne profil i undervisningen. Eleverne oplever det som en befrielsen og rigtig mange genfinder en lyst og motivation til at lære, som de havde mistet i folkeskolens traditionelle system:
– Jeg er rigtig glad for at været kommet på Hørby Efterskole, fortæller Katrine Uhler, der begyndte på Hørby Efterskole efter sommerferien. – For mig er det rigtig fedt at være her og at få frihed til at lære på en helt ny måde. Jeg har allerede nu lært mig selv bedre at kende, fortæller hun.
Sarah Gade er enig: – Vi har rigtig meget gruppearbejde, og det skal man lige vænne sig til. Det er jo en del af læringsstilsundervisningen, at man skal lære at samarbejde med andre, der har andre læringsstile end en selv, men det er fedt at få lyst til at lære noget igen. På den skole, hvor jeg gik før, der skulle vi bare sidde ned i alle timerne og tie stille. Der deltog jeg ikke ret meget i timerne og lavede sjældent lektier. Her er der mere tillid til os – lærerne er anderledes, mere engagerede. Det er bare en bedre måde at lære på.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.




Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Elever glade for efterskolen
...' til en bekendt