Digital selvbetjening – både hverdag, aften og weekend

Digital selvbetjening – både hverdag, aften og weekend

27. marts 2015 - kl. 10:18 - af

web 450 px x 120 px med lo copyFremover kan også borgerne i de nordjyske kommuner ringe til Den Digitale Hotline, hvis de kører fast i en digital selvbetjeningsløsning på kommunens hjemmeside eller på borger.dk. Den Digitale Hotline servicerer allerede borgerne i de 19 midtjyske kommuner, og med en sådan succes, at løsningen nu udvides med de 11 kommuner i Nordjylland.

Hvis borgerne ringer på tlf. 70 20 00 00, får de en borgerservicemedarbejder i røret, som vejleder om, hvordan de trygt og sikkert kan fx melde flytning, skifte læge, udfylde en byggeansøgning eller sende med Digital Post.

– På tværs af kommunerne har vi alle et stort fokus på de digitale muligheder, og vi vil gerne gøre det så let som muligt for borgerne at bruge digital selvbetjening. Derfor har vi sammen etableret en fælles hotline, hvor borgerne kan ringe og få vejledning de fleste dage og aftener om ugen, siger borgerservicechef Lene Hartig Danielsen fra Aarhus Kommune, der også er formand for styregruppen bag projektet.

Det offentlige tilbyder en bred vifte af digitale muligheder, og mange borgere har brug for lidt hjælp, når de forsøger sig med digital selvbetjening eller Digital Post. Den hjælp kan de få hos Den Digitale Hotline – også uden for kommunens normale åbningstid. Den Digitale Hotline er åben mandag-torsdag kl. 9-21, fredag kl. 9–17 og søndag kl. 17–21.

– Flere og flere borgere foretrækker at bruge de digitale selvbetjeningsløsninger om aftenen og i weekenderne, når de har fri fra arbejde eller uddannelser. Derfor er det vigtigt at vi tilbyder den hjælp borgerne har brug for også uden for kommunernes normale åbningstid. Det får vi mulighed for med denne hotline, fortæller Anette Ravnholt, som er Centerchef for Bibliotek og Borgerservice i Frederikshavn Kommune

Ud over at hjælpe den enkelte borger, hjælper Den Digitale Hotline også kommunerne med at opfylde Regeringens mål om, at 80 pct. af al kommunikation mellem borgere og det offentlige foregår digitalt fra 2015.

Den Digitale Hotline bemandes med medarbejdere fra de i alt 30 kommuner. En borger fra Hjørring kan derfor få kontakt med en medarbejder fra Skanderborg. Det vil borgeren dog ikke mærke noget til, da alle medarbejderne i hotlinen er uddannede i at vejlede på tværs af kommunernes grænser og selvbetjeningsløsninger.

Den Digitale Hotline bevarer derfor arbejdspladser lokalt samtidig med, at den enkelte kommune kan tilbyde borgerne hjælp udenfor den normale åbningstid.

 

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Digital selvbetjening - både hverdag, aften og weekend' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER