
Kovending om fordeling af børn på skoler i Sæby
31. oktober 2014 - kl. 15:26 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Fordelingen af skolebørn i Sæby har taget en ny drejning, der nærmest vender tingene på hovedet.
I forbindelse med forslaget ”Bæredygtigt Børneområde” blev det foreslået, at fordelingen af elever mellem de to skoler i Sæby skulle være: Sæby Skole 0.- 4. klasse og Sæbygaardskolen 5.- 9. klasse.
På næste ordinære møde i Børne- og Ungdomsudvalget den 6. november er der imidlertid et punkt, som på baggrund af indkomne høringssvar lægger op til en stik modsat beslutning, efter at den kommunale administration har yderligere undersøgt, hvilken fordeling der må anses for mest hensigtsmæssig.
De to skolebestyrelser, kommunens ejendomscenter, vejmyndigheden og skoleforvaltningen har derfor revurderet mulighederne for og konsekvenserne af en anden fordeling. Skolebestyrelserne bakker i et supplerende høringssvar op om de høringssvar, der blev afgivet af de tidligere skolebestyrelser i sommer.
Begge bestyrelser anbefaler desuden, at der oprettes en shuttlebus-service mellem de to skoler om morgenen og om eftermiddagen til de mindste elever.
Nu indstiller Børne- og Kulturdirektøren, at Børne- og Ungdomsudvalget godkender et forslag til fordeling af eleverne på Sæby Skole og Sæbygaardskolen fra skoleåret 2015/16, så Sæbygaardskolen kommer til at huse eleverne fra 0. til og med 6. klassetrin, mens de ældste 3 årgange (7.-9. årgang) skal samles på Sæby Skole.
Argumenterne i høringssvarene for en fordeling med de yngste elever på Sæbygaardskolen og de ældste elever på Sæby Skole lød: Sæbygaardskolen har i de seneste år fået nye lokaler til indskolingsbørn og har investeret i ny legeplads, ligesom skolen ligger nær svømmehal og skov. Sæby Skole har gode muligheder for at skabe et overbygningsmiljø med sine klyngebygninger, og der er nyere faglokaler. Endvidere er Sæbygaardskolen større end Sæby Skole og skal derfor rumme den største gruppe elever.
Hvis udskolingen placeres på Sæby Skole, vil der mangle et fysiklokale og evt. et biologilokale. Desuden er faglokalerne dimensioneret til 24 elever, og der vil derfor være behov for udvidelser. Omkostningerne til bygningstilpasninger vurderes at være de samme, som der var afsat til den oprindelige fordeling af eleverne, nemlig 2 mio. kr.
Skolebestyrelserne anbefaler endvidere, at specialklasserne, som i dag er placeret på Sæbygaardskolen, fremover følger klassetrinene og deres geografiske placering – ikke mindst for at støtte inklusionen af eleverne (hvilket præciseres i det supplerende høringssvar fra bestyrelsen på Sæby Skole).
Begge bestyrelser har udtrykt bekymring for skolevejene i Sæby by. Denne bekymring gælder uanset hvilken fordeling, der besluttes. Dette er også grunden til, at skolebestyrelserne har suppleret deres høringssvar med et ønske om en shuttlebus mellem skolerne.
Center for Park og Vej og vejmyndigheden har lavet en ny gennemgang af skolevejene med det udgangspunkt, at udskolingen ligger på Sæby Skole og de øvrige årgange er placeret på Sæbygaardskolen. Center Park og Vej vurderer, at de trafiktiltag, der er foreslået som følge af Bæredygtigt Børneområde ikke ændres ved en ændret fordeling af eleverne, og centret har for ganske få uger siden fået godkendt en skolevejsanalyse for Sæbygaardskolen. Skolevejsanalysen for Sæby Skole blev igangsat i efteråret 2014. De to skolevejsanalyser viser behov for at sikre skoleveje inden for de nuværende distrikter.
Så på baggrund af de indkomne svar og tilbagemeldinger fra vejmyndigheden og ejendomscentret anbefaler forvaltningen nu, at fordelingen af eleverne fra skoleåret 2015/16 bliver 0.-6. klassetrin på Sæbygaardskolen på Sæbygårdvej og 7.-9- klassetrin på Sæby Skole på Brolæggervej.
Af bilagsmaterialet til dagsordenspunktet fremgår det, at der er dele af begge skoler, som i dag ikke er komfortventileret, hvilket kan være en udfordring for indeklimaet. Dette kan dog ikke klares i den anlægsøkonomi, som er skitseret, men vurderes i stedet at vil kræve en øget anlægsramme på minimum 4 mio. kr. samt en øget energi- og driftsramme på 100–150.000 kr.
Tekst af Per Rye
En kommentar til “Kovending om fordeling af børn på skoler i Sæby” under annoncerne.
Hvor er det bittert!
Jeg forstår til fulde, at det jo vil være en kæmpe ulempe for en masse familier uanset om indskolingen flytter til den ene eller anden skole…
– Men hvorfor er det nu lige igen, at vi overhovedet skal have denne kæmpe ulempe?
Det “smarte” ved at have mere end 1 skole er jo lige netop, at eleverne ikke har så langt til skole, da de kan komme på den, der ligger tættest på..Var der krav om, at vi kun kunne drive 1 skole, så ville det være surt, men give mening – men at der skal drives 2 skoler, men med alle ulemperne ved kun at have én, giver jo ingen mening!
Er der en eller anden søgt forklaring i omløb om, at undervisningen bliver bedre, hvis der kan samles eksempelvis 6 matematiklærere og 6 børnehaveklassepædagoger på én skole fremfor at de kun går 3 og 3? Hvis det er derfor, vi skal have disse forringelser stoppet ned i halsen, kunne de så ikke tage og mødes engang imellem uden at det skal gå ud over os borgere – eller finde andre løsninger, måske noge virkelig snedig planlægning af undervisningen, så de på anden vis får mulighed for at samarbejde..?
Tak for lort, men nej tak,
Hilsen
Chrisitan