Skolefolk satte it på dagsordenen
1. februar 2012 - kl. 10:42 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
”Det allervigtigste er at få afklaret, hvorfor og hvad it skal bruges til, før man beslutter sig for, hvilket udstyr der skal indkøbes.” Så enkelt kan hele tre oplæg fra eksperter i skoler og digitale undervisningsmidler genfortælles. Og så enkelt var budskabet til skoleledelser, it-vejledere og bibliotekarer i Frederikshavn Kommunes skolevæsen på mandagens temadag om digitalisering af folkeskolen.
100 ledere og ressourcepersoner var mandag formiddag samlet i Det musiske Hus i Frederikshavn Kommune til temadag om digitalisering af de kommunale folkeskoler, og fra middag og frem til aften fandt endnu flere skolefolk vejen til Det musiske hus, for at deltage i en messe, hvor undervisere og leverandører fremviste noget af alt det man kan drømme om, når man som lærer og pædagog i folkeskolen skal i gang med at beskrive de projekter, der kan udløse midler til indkøb af it til undervisningen.
På temadagen gav professor ved Aalborg Universitets afdeling i København, Birgitte Holm Sørensen, PhD studerende ved UCC, Ann-Therese Arstorp og projektleder Rasmus Borch fra Odder Kommune hver deres input til vigtige vinkler og pointer, når vi arbejder med udviklingen af brugen af it i undervisningen. Om end de havde hver deres tilgang, var hovedbudskabet meget enslydende fra dem alle: Husk nu, hvad det er I vil med digitaliseringen i undervisningen. Lad ikke teknikken komme før pædagogikken, men lad det være et samspil for at få mest muligt ud af alle de nye muligheder.
– Jeg synes, at det var meget væsentligt at få understreget, at digitaliseringen af folkeskolen – også her i kommunen – drejer sig om at få en drøftelse af med hvilket pædagogisk formål it og digitale læremidler kan og skal bruges på den enkelte skole, frem for kun at drøfte, hvilket it-udstyr, vi skal satse på, siger skolechef Arthur Corneliussen, og understreger dermed digitaliseringsstrategiens fokus på, at det er det pædagogiske formål, der styrer indkøbene, og ikke hvilke typer og mærker af it-udstyr, der er i vælten lige nu, der er bestemmende for de kommunale investeringer.
Med start midt på dagen blev temadagen frem til klokken 17.30 suppleret med en messe for hele det pædagogiske personale i kommunens skoler og SFO’er.
– Vi ved, det er væsentligt med ledelsesmæssigt fokus, for at skabe den kulturforandring vores digitale satsning er. Men vi ved også, at vi ikke kan gøre det uden lærerne og pædagogerne. Derfor inviterede vi alle lærere og pædagoger på skoler og i SFO’er til messe. På den måde håber vi at have bidraget til de drøftelser ude på skolerne, der gerne skal ende med spændende og velkvalificerede projekter, som digitaliseringsstrategiens midler skal bruges til, fortæller skolechefen yderligere.
Da messen rundede af hen under aften, vurderede arrangørerne at mellem 300 og 400 af de kommunale lærere og pædagoger havde besøgt messen.
Baggrund:
I 2010 blev der udarbejdet og vedtaget en digitaliseringsstrategi for kommunes folkeskoler og der blev afsat anlægs- og driftsmidler til den digitale satsning i årene 2012-2014. Visionen lyder: ”Den digitale skole er en realitet i 2014 og alle er engageret i den.” Med denne formulering ønsker Frederikshavn Kommune at understrege, at det ikke alene er et spørgsmål om at it og digitale undervisningsmidler er til stede i folkeskolen. Det drejer sig også om at skabe en kultur, hvor alle kan blive engagerede i brugen af de digitale muligheder i undervisningen til gavn for eleverne og deres udvikling og uddannelse.
Efter et år i 2011 med forberedende arbejder, indhentning af information og viden fra skolerne om deres nuværende ståsted og tanker om fremtiden, skal digitaliseringsstrategien for alvor gives liv i 2012 og frem, hvor skolerne på baggrund af viden om eget nuværende it-niveau både teknisk og kulturelt, og med udgangspunkt i skolens pædagogiske hverdag, skal udarbejde pædagogisk funderede digitale projekter, der skal lede den enkelte skole frem mod den samlede opfyldelse af digitaliseringsstrategiens vision i 2014 – ”Den digitale skole er en realitet i 2014 og alle er engageret i den.”
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Skolefolk satte it på dagsordenen ' til en bekendt