Sådan håndterer kommunen den kommende vinter

Sådan håndterer kommunen den kommende vinter

28. november 2011 - kl. 9:00 - af

Frederikshavn Kommune, har ansvaret for ca. 1000 km. kommuneveje som skal prioriteres i forhold til snerydningen og glatførebekæmpelse.

De offentlige veje og stier er derfor inddelt i to kategorier efter deres betydning for trafikken.

Primærveje (1 prioritet)
Overordnede trafikveje, samt alm. trafikveje
Veje, stier og pladser som har afgørende betydning for den kollektive og gennemgående trafik.
Glatførebekæmpelse af veje udføres på alle tider af døgnet. Fortove og cykelstier kun i tidsrummet 04-22, medmindre situationer med stærk isdannelse gør det påkrævet.
Vejkategorien sneryddes i tidsrummet 03-24, i ekstreme situationer dog hele døgnet. Fortove og cykelstier dog kun i tidsrummet 04-22.

Sekundærveje (2. prioritet)
Bolig- og adgangsveje
Veje, stier, pladser m.v., som har mindre betydning for afviklingen af trafikken.
Sneryddes og glatførebekæmpes kun i begrænset omfang i tidsrummet 06-18.00 på baggrund af vagtberedskabets vurdering.
Iværksættes dog tidligst, når opgaverne med snerydning og glatførebekæmpelse på primærvejene (1. prioritet) er gennemført.
Snerydning iværksættes ved drivedannelse eller 15 cm jævnt snelag. I ekstreme situationer kan vintertjeneste foretages ud over det angivne tidsrum. Veje, stier og passager med ubetydelig færdsel ryddes og gruses ikke.

Grundejerne har pligt til at:
• Rydde sne og gruse fortove og stier uden for ejendommen samt tilhørende indgange og trapper.
• Holde adgangen til postkasser og affaldsbeholdere samt pladser omkring disse fri og i gangsikker stand.
• Rydde sne og gruse vejbanen på private veje.

I tilfælde af manglende snerydning og/eller glatførebekæmpelse har renovationsarbejdere, postbude med flere ret til at undlade færdsel på steder hvor det kan være direkte farligt at færdes. Grundejere kan gøres ansvarlige i forbindelse med personskader på områder med pligt til glatførebekæmpelse.
Ved manglende snerydning eller glatførebekæmpelse kan Kommunen lade arbejdet udføre for lodsejerens regning.

Renholdelse af veje, fortove m.v:
Planen indeholder endvidere oplysninger om kommunens renholdelse af offentlige veje og stier samt grundejernes forpligtelser med hensyn til renholdelse af fortove, stier og private fællesveje m.v.

Regulativ for vintervedligeholdelse og renholdelse af veje stier og pladser i Frederikshavn Kommune kan du finde på Frederikshavn Kommunens hjemmeside www.frederikshavn.dk
Du kan også se regulativet på Bibliotekerne eller i Borgerservice på Rådhusene.

Center for Park- & Vej, Frederikshavn Kommune, Tlf.: 98 45 50 00

3 kommentarer til “Sådan håndterer kommunen den kommende vinter” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

3 kommentarer til “Sådan håndterer kommunen den kommende vinter”

  • Så skal vi vel endnu engang regne med at Primærveje (1 prioritet) kun findes i Frederikshavn og ikke her i Sæby som vi plejer, vi skal vel til at vende os til af de Primærveje (1 prioritet) stoppet omkring opkørslen til trafikcenter nord. Håber at det de manglede at rydde her i Sæby sidste vinter kommer os tilgode denne gang.

  • Nu gider vi egentlig ikke høre mere på det ævl om Sæby contra Frederikshavn.
    Hvis man er utilfreds, må man jo stemme anderledes ved næste valg

  • Nogle kan åbenbart ikke tåle at høre sandheden på denne side, måske de er venstre folk 🙂

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Sådan håndterer kommunen den kommende vinter' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2022 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger