Ordet er frit: Autocamping i Frederikshavn kommune
24. marts 2011 - kl. 6:42 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Danmarks kommuner, Turistforeninger og Handelsstandsforeninger bør være klar til at modtage de mange nye autocamper turister.
Det har Kommunernes Landsforening i forbindelse med kommunalreformen noteret sig, idet det er KL´s holdning:
”Der er stor stigning i antallet af autocampere i Europa. Det foreslås nu, at der åbnes mulighed for at etablere ”overnatningspladser” ved motorveje og i byerne. Denne løsning er kendt fra fx Fisketorvet i København, såvel som andre lande.
Kommunerne skal kunne give tilladelse til at etablere autocamperpladser i byer og ved motorveje.”
Ved træf for autocampere i Blåvand midt i marts 2011, var der 75 vogne. Handelsstandsforeningen udtrykker sin begejstring, idet man har udregnet, at hver vogn købte for 2.200 kr. i den weekend i byen.
Der er ca. 400 anviste autocamperpladser i Danmark, som har åben hele året. Hvor mange campingpladser er åben hele året?
Autocamperfolket er en forening, som motorcykelklubber o.l.l.
Nu hører man i radioen, at Socialdemokratiet går imod den form for turisme, trods det at de selv i deres enevældetid, har indgået en bekendtgørelse a. 28. maj 2007. Hvorfor vil man ikke stå ved den? Og være med til at udbygge den. Indhold derfra: Bekendtgørelse om standsning og parkering i Frederikshavn Kommune.
I medfør af færdselsloven §28, stk. 3 punkt 2, § 92, stk. 1, og § 92 C, stk. 4, punkt 2, lov om offentlige veje § 107, stk. 2, samt lov om private fællesveje afsnit 1, 3 og 4 jf. § 13, stk 6, bekendtgøres her ved med samtykke af politidirektøren i Nordjyllands Politi følgende færdselsmæssige supplerende bestemmelser om standsning og parkering i Frederikshavn Kommune inden for tættere bebyggede områder. Bekendtgørelsen erstatter tilsvarende bekendtgørelser fra de tidligere Skagen, Sæby og Frederikshavn kommuner.
§ 1. Ved parkeringsplads forstås i denne bekendtgørelse ikke alene de med parkeringspladstavler afmærkede pladser, men tillige andre steder, hvor der ved striber eller afvigende belægning er afmærket parkeringsbaner, parkeringspladser.
Stk. 2 Private parkeringspladser kan ved opsætning af godkendte færdselstavler i overensstemmelse med færdselslovens § 95, stk 1 og 3, administreres efter denne bekendtgørelse, hvis ejeren ønsker det.
Køretøjer må på parkeringspladser uden tidsbegrænsning parkere i 7 dage.
Denne bekendtgørelse gælder ikke for køretøjer over 3.500 kg. Lastbiler, busser, og. l., samt påhængskøretøjer.
Helt klar tale. Og hvis der er betaling i form af automater, eller af som i havne af havnefogeden opkræves betaling.
I stedet for at jagte, som vi føler det, skulle man hellere opsætte flere anvisningsskilte.
Under Frederikshavn Kommune, er der kun annonceret plads i Ålbæk, Frederikshavn Lystbådehavn, Strandby Havn, Svalereden Camping, og Vorsaa Havn.
Det kan anbefales Kommunen at få flere pladser omtalt i Nordic Camper Guide, som udkommer i Danmark, Finland, Island, Norge, og Sverige.
Læses og bruges af ca. 100.000 medlemmer.
Håber dette giver anledning til eftertanke, og Kommunen sørger for øget skiltning for autocamping.
Med venlig hilsen
Poul Sørensen
Elisabeth Billesvej 25
9300 Sæby
Medlem af Dansk Autocamper Forening
19 kommentarer til “Ordet er frit: Autocamping i Frederikshavn kommune” under annoncerne.
Tak til byrådet. Autocampere, kan efter byrådsmødet i aftes fortsat komme til Skagen.
Men man skulle nu få anvisningskampagne igang, både med skilte og i Dansk Auto camper Forening, og det Nordiskefællesskab.
Der er nu gået 10 måneder uden tiltag.
Vil man miste autocamperfolket i Frederikshavn Kommune?
Man skulle åbne nogle lystbådhavne, som f.eks. Løgstør..
En rigtig god autocamperplads, vwed lytstbådene, og betaling til havnefoged, som kommer ruyndt på cykkel.
Med venlig hilsen
Poul Sørensen
Kan kun støtte op om Poul´s forslag. Benytter selv ofte de dejlige pladser på havne omkring i landet. Vil man gøre sig erfaringer kan jeg anbefale Horsens, Åbenrå og ikke mindst Juelsminde.
http://www.camper-parkering.dk/
Er hjemmesiden hvor i kan finde over 500 gode autocamperpladser, rundt om i Danmark.Prøv Århus lystbåde havn, tæt ved Århus centrum, Hals, Hou lystbådehavn, Heden vinslot i Vester Hassing, også en oplevelse. Kan ikke nævne alle her. Men der er også Helmer i Understed, og lystbådehavnen i Frederikshavn. Men der er intet i Sæby, men der er ved Vorså havn…
men prøv hjemmesiden, og der er pladserne delt op i grupper.
Har i spørgsmål, kan i kontakte mig.
Godt autocamper år 2012
Poul Sørensen
Hvad bliver det næste, at folk med campingvogne også skal have lov til at fylde op på havneområdet, der er ikke meget plads i forvejen, jeg mener at havneområdet skal gøres bilfri fra 1 Maj til 1 September, det kan være med til at turisterne og os som bor i byen kan færdes sikkert på havnen, de folk der fiser rundt i deres autocampere må og skal benytte de campingpladser der findes i kommunen, hvorfor skal de have særbehandling, der er plads bag på en autocamper til cykler, BRUG DEM HVIS I VIL NYDE LIVET PÅ HAVNEN.
Der ud over mener jeg at Autocampere fylder for meget på byens parkeringspladser, der er masser af plads til dem på trafikcenter syd
Sikke dog et surt opstød.
Mon ikke det ville være en ide at få de autocampere der alligevel, fuldt lovligt, bruger havnen til at lægge lidt penge for det.
Vi betaler ofte for en overnatningsmulighed på havne hvor der er mulighed for det. Det giver os et fællesskab med de andre campere, mulighed for at benytte toiletter/bruserum på havnen samt tilslutte el. Altsammen noget vi gerne vil betale lidt for, men ikke 500 kr pr. nat som det ofte løber op i på campingpladser med en fam. af vores størrelse. Alternativt holder vi der gratis, da autocampere i langt de fleste tilfælde er indregistreret som personbiler, og derfor kan parkere efter alm. parkeringsregler.
I stedet for det negative syn, burde du være glad for at vi har en by og havn der tiltrækker. Samtidigt ville det vel ikke være så dårligt hvis der kunne komme en forretning ud af det for byen ?.
Muligvis har du ret, men hvis i har så meget lyst til at være ved havne mrådet hvorfor køber i så ikke en båd i stedet, hvis i kun har en camper for at holde sammen på havnen og generer den normale trafik, så kan jeg godt følge dig
Jeg kan nu godt følge Arne i at havnen er for lille til gratis autocamping, da der jo på de få parkerinspladser skal være plads til almindelige biler ellers kommer vi jo bare til at opleve en masse ulovlig parkering som vil være til genne for alle.
Mit forslag vil i stedet være at udnytte området ved siden af minibyen til autocampere, så har det campingfolk jo kort gå afstand til havnen langs den sydlige havnepromenade.
Allerede sommeren 2011 holdt der jo flere gange nogle autocampere derovre.
Det er besvrligt at sejle i gaderne selv om der er meget vand nu. Derfor, vi er ikke sømænd, og har betalt en kæmpe registreringsafgift, for at køre på vejene.
Det er ordentlige forhold vi efterlyser, opmærkede parkeringsbåse, som man selvfølgelig holder inden for, hvis der er nogen, En autocamper under 6 meter kan parkere i en personvogns plas. Dem der er større må holde hvor der er opmærket til dem. Det gør varevogne, minibuser, lastvogne, og busser også. Det skulle jo ikke være så svært at få det ordnet.
Jeg kørte i dag til flere campingpladser, der er sku lukkket, hvorfor siger de så de så, har plads? Det har DSB også, men det er jo ikke noget der kan bruges til noget.
Det der bremser udviklingen er at camping pladserne påstår de kan magt opgaven at malke autocampere. I sommer var jeg flere gange ude for der var fuld optaget, og så må man jo finde anden plads.
Campingpladserne reklamerer med at når de har 3 eller 4 stjerner, har de en Stelplads til autocampere, det har de bare ikkje, og dem der har har kun fornuftig pris immellem kl. 22,00 og 08,00, 10 – 20 kr pr time du sover. Hvis ikke du kan overholde det malker de igen med den store pris
Kommentar til Inger.
Jeg vil lige påpege at ingen snakker om gratis autocamping. Tvært imod. Vi ønsker et begrænset område, med ordnede forhold mod en rimelig betaling. Jeg undrer mig lidt over at alle mener der er så kaotiske p-forhold på havnen. Jeg kommer der hver dag, og om sommeren er der fyldt ved havnekontoret. Ingen tvivl om det. Men der er altså også store P-arealer ved havnekøbmanden og på “hav-siden” af redningsstationen. Jeg tror endnu ikke det er sket at alle pladser er fyldt. Ikke engang i de travleste sommermåneder.
Arne. Flot at du gennemskuede mig. Jeg har netop sparet sammen til, og købt en autocamper for at genere trafikken på Sæby Havn. Registreringsafgift og brok fra andre ser jeg udelukkende som en bonus. Næsten det samme gælder for min båd, som jeg udelukkende har købt for at kunne optage en plads i havnen, til gene for dem på venteliste.
Kim det store areal ovre mellem Havnekøbmanden og Redningstationen har jeg slet ikke regnet med da det jo nok snart forsvinder nu hvor kommunen endelig har indset at Havnen skal udvides. Det er jo den eneste vej at havnen kan udvides af og det er der de nye bådpladser er blevet lavet i efteråret.
Men hvorfor ikke kontakte kommunens planlægningsafdeling angående nogle pladser i forbindelse med havneudvidelsen, som en organisation som jeg jo kan se at I har, så har I jo større gennemslagskraft end som enkeltpersoner
Kommentar til Kim K.
Hvis du læser hvad jeg skriver så skriver jeg netop at hvis i så gerne vil have havnelivet på tæt hold så kunne i måske købe en båd i stedet for en autocamper, jeg tror gerne at livet som autocamper er hyggeligt, men det skal ikke være på andres bekostning som at fylde havenpladsen med disse, der er mange andre pladser hvor i kan holde og så gå ned på havnen for at nyde livet der, hvad bliver det næste at i vil have et lukket område der kun gælder for autocampere mod betaling, så havnen bliver en campingplads for jer,,,,,hvis i vil have sådan et skrummel og køre rundt i må i finde jer i de forhold der findes enten ingen parkering eller benytte en campingplads det må de personer som KUN har en campingvogn, det kunne være rigtig flot hvis de også begynder at vil have plads på havnen for at kunne nyde livet det,,,
Kommentar til Arne
Du misser pointen. Hvis du stille og roligt læser artiklen der er kommenteret så flitigt på, vil du se at vi idag holder fuldt lovligt på havnen og benytter faciliteterne. Det stopper vi ikke med. MEN, vi gør opmærksom på at vi gerne vil betale for det. En måde at gøre det på, kunne være at lave et mindre område til betalend autocampere. En god forretning for en normalvis tom parkeringsplads, samt en kækommen mulighed for at nogle ” nye” mennesker vil lægge penge i byens forretninger.
Alternativet er at det fortsætter som det er !.
Kommentar til Inger.
Det er korrekt at der er valgt “havnemodel”. Men det er ikke fastlagt hvornår man begynder den store udvidelse. I første omgang begrænser det sig til etablering af ca 35. bådpladser i den eksisterende yderhavn, samt renovation/sanering omkring værtsgrunden. Med andre ord kan vi tale om år før der sker noget omkring “sydhavnen” Her mener jeg at det ville være nemt at få en god indtægt, ved meget begrænsede investeringer. De fleste af de ting vi kunne ænske eksiterer allerede – el, toilet og ferskvand. Det eneste vi mangler er nogle streger på asfalten, et infoskilt samt en der vil modtage lejen.
Når man kommer til andre kommuner, er der de fleste steder et infoskilt med anvisning af autocampere. Den model kan Frederikshavn kommune benytte sig af, og den skal ikke en gang opfindes. Betaling til havnefoged, er nok den letteste løsning, og koster ikke penge. I forbindelse med den egang opåtænkte havneudvidelse, hvor Værftet fjernes, var der en omgang hvor borgere, kunne sende forslag ind, det gjorde jeg f.eks..
Det er ikke for at vi skal have særbehandling. Og det med et træk, personbil med campingvogn fylder 10 – 12 meter i længden. Hvor har parkeringsbåse den størrelse?
Det er for at give handelslivet, og turistområder øget mulighed for indtjæning. Og jeg tror også at mange resturanter vil være glad for øget aktivitet.
Der var autocamper træf i sommers, på et grønt område, hvor der var over 100 autocampere. Der blev lavet en box. hvor man puttede de boner i, som man hAVDE HANDLET FOR I SKAGEN, denne weekend. 135.000,00 kr., var der handlet for i byen.
Handelsstandsforeningen var ikke utilfreds med denne ekstra omsætning.
De muligheder har byerne ikke, hvis man vil have autocampere ud af byen, til Lars Tyndskids kolonihaver, og andet gøjl.
Jeg undrer mig hver gang, der er gang i debatten om autocampere.
Der er altid nogen, der helst så bagenden af autocamperne på vej ud af landet, hvorfor denne for mig helt uforståelige holdning??
Jo, det har jeg et bud på, vi er mange der ser sagen fra en helt anden vinkel end dem, der er modstandere af autocampere i nærheden af byer og havne.
For det første ser vi autocamperturister som en turist-gruppe, som så mange andre turister vi gerne vil have flere af til Danmark.
Turister er med til at øge omsætningen for mange forretninger, og dermed også beskæftigelsen som vi har så hårdt brug for – ikke mindst i disse tider, de bringer god valuta til Danmark.
Hvis man så ser efter, hvordan man på billigste måde kan skaffe nye turister til Danmark, så er der autocamperturister. Der kører ca. 1.000.000 autocampere i Europa, og hvis vi bare kunne trække nogle få % af dem til Danmark, så vil der gøre en stor forskel for os.
Og hvordan kan vi så gøre det på billigste måde?
Det er en kendt sag at der er mange, der tiltrækkes af vand, havne, ren natur og hyggelige byer, hvor man kan shoppe og spise et godt måltid mad. Og Danmark er et trygt land at opholde sig i.
I Danmark er der mange havne som i forvejen har bekostet de faciliteter, som autocamper turister har brug for – og da antallet af turister fra søsiden er faldende, hvorfor så ikke gribe den chance der er med autocamper turister.
Og det samme er gældende i nærheden af byers centrum – find da et hjørne af en parkeringsplads, hvor autocamperturister kan henvises til, så slår man flere fluer med et smæk.
Det koster ikke en havn noget, tværtimod er der indtægter på samme måde, som når der ankommer
sejlende gæster, og det koster ikke noget at anvise en parkeringsplads inde i byen. Skal der betales for den, er det helt ok.
Så er det jeg ikke forstår dem, der taler imod det. De samme personer vil gøre alt for at der kommer flere turister fra søsiden, udvide havne, bedre faciliteter osv. – det koster mange penge.
Så at sige ud, væk – kør sydpå til autocamperturister – det er da tosset!
Sagt af en turistchef, der også har set muligheden med autocamper turister:
”jeg får løn for at skaffe turister til Danmark, og så er det grotesk at der er andre folk i forvaltningen, der får løn for at jage de samme turister ud af byen”.
Med venlig hilsen
Ejnar Jacobsen
Gud hvor er det rigrtig _Ejnar. Bare vi kaN OVERBEVISE VOR turistchef, og hendes styresystem. Brian fra kommunen snakker, men hvad gør han?
Handelstandsforeningen må da se guldet.
http://camper-parkering.dk/phpBB/viewtopic.php?f=9&t=837
Her kan man se debat om alt det bøvl der er fra Campingpladser, mod Autocampere. Vi vil gerne kunne bruge vore biler 12 måneder om året, og ikke kunde 6 måneder, og medf de restrktioner der er fra camping Unionen.
MaNGE FORRETNINGER, RESTURANTER, og tankstationer vil også gerne have den ekstra omsætning, som de ca. 1 million indregistrerede autocampere i Norden.
Til dem, som kan tilbyde plads: Kontakt Ejnar Jacobsen Autocamper-parkering, han hjælper gerne medc papirarbejdet, og kan tilbyde pladsen registreret på hans hjemmeside, hvor der er over 500 pladser i Danmark omtalt, og placeret på kort.
Hvad søren Arne. Har du nu også fået sådan et skrummel. Husk nu at holde dig uden for byskiltet, og i det mindste lang væk fra havnen. Vi skulle jo nødigt have vores dejlige by fuldstændigt blokeret af tung autocampertrafik.