Region Nordjylland glad for nyt klagesystem

8. januar 2011 - kl. 2:02 - af

Patienterne er med deres klager over behandling med til at forme sundhedsvæsenet. Fra 1. januar 2011 har patienterne fået flere muligheder for at klage med et nyt klagesystem, og det gavner også udviklingen af sundhedsvæsenet i Nordjylland.

Selvom sygehusene i regionen yder en højtkvalificeret behandling og god service, så får vi engang i mellem klager, der skal løses bedst muligt.

– Vi er glade for, at patienterne reagerer, når de føler sig dårligt behandlet. Vi driver et omfattende sundhedsvæsen, hvor vi ikke altid rammer det optimale. Der er patientklager blandt andet med til at ændre og udvikle, den måde vi arbejder på, siger Jens Winther Jensen, sundhedsfaglig direktør.

Med en ny lov er Patientklagenævnet nedlagt fra 1. januar og afløst af Patientombuddet, hvor alle patientklager bliver samlet. Patienterne kan klage over flere ting, og regionen og sygehusene får nye opgaver.

Typen af klager, der kan opstå er disciplinærklager, forløbsklager og rettighedsklager. Det kan være, patienten vil klage over en bestemt person eller over sit behandlingsforløb og endelig kan patienten klage, hvis man fx mangler en kontaktperson, eller at retten til frit sygehusvalg ikke er blevet overholdt.

– Personalet på sygehusene er vant til at gå i dialog med patienterne. Nu får vi mulighed for at tilbyde en dialog konsekvent, så vi opnår en fælles forståelse, inden en egentlig klagesagsbehandling eventuelt tager over. Dialogen gavner både patienterne og regionen, siger Jens Winther Jensen, sundhedsfaglig direktør.

Klagesager kan løses ved dialog

En ny formaliseret dialogmulighed gælder for forløbsklager og disciplinærklager. Inden den egentlige klagesagsbehandling i Patientombuddet (afløseren for Patientklagenævnet) begynder, skal regionen, hvis patienten ønsker det, inden 4 uger tilbyde og afholde en lokal dialog mellem patienten og den/dem der er involveret i klagen. Gennem dialogen kan klagesagen uddybes med det samme.

Der er ingen formkrav til dialogen og den kan ske både skriftligt, telefonisk eller ved et personligt møde.

Yderligere informationer

Patientombuddet

Det nye patientklagesystem skal styrke patienternes retsstilling, sikre en bedre og lettere klageadgang, kortere sagsbehandlingstid og samtidig sikre sundhedsvæsenet en øget læring på baggrund af de fejl, der sker.
Du kan læse mere om Patientombuddet på www.patientombuddet.dk

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Region Nordjylland glad for nyt klagesystem ' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER