
Svar på Jens Hedegaards indlæg – Havets autocampere
29. juni 2018 - kl. 0:08 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Redaktionen har modtaget dette indlæg fra Jens Brendstrup, direktør for OCFF (Outdoor-Camping-Ferie-Fritid).
Jens Hedegaard prøver at finde en kunstig modsætning mellem autocampere og campingpladserne. – Intet er mere forkert.
Autocampere er og har altid været velkomne på campingpladser. En stor og voksende del af vores kunder er netop autocampere.
Denne udvikling har været ekstra stor i år, på grund af det varme forår og forsommer. Så det er altså ikke korrekt at campingpladserne har et problem med autocamperne.
Men vi har et problem med kommuner, der laver unfair konkurrence overfor et helt erhverv.
Efter lempelsen af reglerne for hvor autocampere må overnatte, er der dog opstået en unfair konkurrence fra kommunerne.
Næsten alle kommuner har reageret på lempelsen ved at omdanne parkeringspladser i attraktive områder til minicampingpladser forbeholdt autocampere. Stort set alle lystbådshavne har således inddraget store områder til autocamperpladser.
Disse pladser drives på lempeligere vilkår end de privatejede campingpladser, og dermed konkurrenceforvridning.
Der er tre områder hvor dette sker.
Når kommunerne på autocamperpladserne subsidierer priser på overnatning, energi og vand med offentlige skattekroner, for at give kunstigt lave priser.
Når kommunerne ikke håndhæver samme regelsæt til sikkerhed og miljø for autocamperpladserne som for campingpladserne
Når kommunerne ikke håndhæver parkeringsbegrænsningen, feks reglerne for parkering på max 4 timer, så det er tale om parkeringstilladelse, ikke overnatnings tilladelser.
Campingpladserne er underlagt kommunens udlejnings tilladelser, og dermed også brandmyndigheder og tilsyn. Alle kravene bliver campingpladsen for egen regning kontrolleret og stillet til ansvar for. Det gælder også en registrering af gæsterne der overnatter og en lovpligtig indberetning til Danmarks Statistik af antal og nationalitet.
Det er også rimeligt når vi er erhvervsvirksomheder!
Men der hvor sagen så får en skæv drejning, er når kommunerne, eller kommunalt ejede havne, stiller en helt eller næsten gratis overnatningsplads til rådighed, uden at skæve til samme regler, som de godkendte pladser stilles til ansvar for… HELT GRATIS i 48 timer.
Konkurrence er godt, men Gratis kan vi altså ikke konkurrere med !!.
Derfor er løsningen at der kommer et samlet regelsæt for autocamperpladser. Som det er nu belønnes den kommune der ser gennem fingrene med lovgivning/regler, for at tiltrække autocampere.
Skal en kommune etablere/drifte en autocamperplads, er det af konkurrencehensyn, særdeles vigtigt, at anlæg og drift af en sådan plads på kommunalt ejet jord sendes i offentligt udbud på markedsvilkår, ligesom etablering og driften sker i.h.t. campingreglementet.
Som almindelig borger kan man også undre sig over at vores politikere er villige til at inddrage meget attraktive områder, som hele samfundet ønsker at bruge, til autocamperpladser.
Mange af områderne er oprindeligt blevet brugt som parkeringspladser til glæde for alle. Nu har man valgt kun at bruge områderne til autocampere.
8 kommentarer til “Svar på Jens Hedegaards indlæg – Havets autocampere” under annoncerne.
Jens Brendstrup, direktør for OCFF
det er ikke unfair konkurrence
det er der taget stilling til en gang.
https://acr.dk/wp-content/uploads/2017/06/Magrethe_Vestager_-om_konkurrence_forvridning.pdf
Du fortæller jo selv her i har godt fat i Autocamper og det drejer sig jo om den del som har brug for det som en campingplads tilbyder. der er jo meget som ikke er muligt af få på en autocamper parkeringsplads
Som navnet siger er det en parkeringsplads og er derfor ikke underlagt campingreglementet.
det er meget som ikke er tilladt på en autocamper parkeringsplads.
Men den store del som ikke ønsker at holde langt uden for byerne og gerne vil køre hele året har jo brug for et andet tilbud.
Og der er vel ikke noget forkert i at det lokale erhvervsliv i de mindre byer ønsker besøg i deres butikker.
Mvh. Tonny Jørgensen
Autocamperrådet
http://WWW.ACR:DK
Jens Brendstrup, OCFF – Du har vist ikke læst Jens Hedegård´s indlæg særlig grundigt. Han opfordre til at i ikke forsøger at tvinge autocampere ind på campingpladser mod deres vilje, men OK du er jo også ny. Ingen har været i tvivl om at autocampere er “velkommen” på campingpladser, det hjælper bare ikke noget, når campingpladser ikke kan løfte opgaven med at tiltrække autocamperturister. Hvis vi f.eks ser på Skagen, så har campingpladserne der åbent mellem 4,5 og 6 måneder om året, selv om de efter campingreglementet må holde åben fra 1.marts til 31. oktober, altså 8 måneder, og alligevel piver i.
Autocampere er spontane og benytter ikke reservation for at kunne få en plads, de køre videre og om nødvendigt ud af kommunen. Hvor skal de være når campingpladser holder lukket ? Køre til udlandet ? Tal fra Sverige og Tyskland viser at mellem 20 og 25 procent, benytter deres autocampere om vinteren, altså er der et behov hele året, men så er det måske OK at i de parkere på parkeringspladser ? I skal åbentbart bare ikke holde åben imens de besøger et område. Det gør ondt på jeres monopol, hvad der sker efter at i har lukket rager jer en papand.
Campingpladserne er underlagt kommuners udlejningstilladelse, som er en forudsætning for at kunne leje ud over længere perioder ! Autocampere har adgang til parkering som langtidsparkering ifølge færdselsloven, som oftes er baseret på en maksimal tid på maksimalt f.eks 24-48 eller 72 timer. På den tid er de fleste væk. Vi taler altså ikke om det samme. Prøv at tænk på den trafik der vil være på jeres campingpladser :-). Camping og autocamperadfærd er ikke to sider af samme sag og derfor heller ikke konkurrence forvridende. Lige så lidt som at lystsejlere foretager camping.
Med henvisning ti ACR´sl ovenstående link fra Magrethe Vestager” Det er imidlertid i de kommunale tilsynsmyndigheders praksis anset for lovligt, at kommuner – under visse betingelser – etablerer og driver eller støtter vandrerhjem og campingpladser. Dette gælder, selvom det ikke kan udelukkes, at der herved påføres hotelerhvervet konkurrence.” Det syntes i er i orden ?
OK i kan være konkurrenceforvridende overfor hotelerhvervet ! Videre står der om autocamperparkering “Baggrunden herfor er kommunernes almindelige interesse i at tilvejebringe og stille faciliteter til rådighed for borgernes fritidsaktiviteter. Hertil kommer, at det efter de nævnte grundsætninger tillige antages, at en kommune kan varetage opgaver, der har til formål at fremme turismen i kommunen. Det betyder, at det er en betingelse, at kommunens formål med at drive eller støtte de omtalte faciliteter ikke er at opnå en fortjeneste, men at fremme borgernes fritidsaktiviteter og turismen.
I sådanne tilfælde ligger det således inden for kommunalfuldmagtens rammer, at en kommune stiller kommunal ejendom vederlagsfrit til rådighed til de beskrevne formål.”
Jeres definition på konkurrenceforvridning, bunder i at hvis ikke andre der tilbyder overnatningpriser som campingpladser, så er det konkurrenceforvridende, det selv om lystbådehavne tager den samme pris som deres gæstesejlere betaler. Du betaler heller ikke det samme på et Vandrehjem, som på et 5 stjernet hotel. Dansk supermarked har flere strenge at spille på og her er det almindeligvis kendt at varerne er billigere i Netto end i Bilka-Føtex. Det drejer sig om “skrabede pladser” i forhold til campingpladsernes tilbud.
Kommuner forvalter lovgivning ifølge færdselloven. At man må benytte stole, bord som oftes sættes væk om natten, er heller ikke en kommunal opfindelse, men kommer fra transportministeriet.
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/660/svar/1422177/1784535.pdf
I snart 20 år har vi hørt den samme klagesang, og i mellemtiden er vi blevet overhalet indenom af vores nabolande, både syd, nord og øst. Vi har i den grad brug for den type tilbud som tilbydes i resten af Europa, som også har campingpladser, og her har campingpladser i flere tilfælde tilpasset sig med separate pladser. Det er dog vigtigt at er centralt beliggende, i forhold til formålet med besøget. Gør vi ikke det, så kan Danmark se langt efter autocamperturister. 5 Procent af jeres overnatninger kommer fra autocampere, samtidig med at jeres egne kunder svigter. Det har det nu gjort i mange år. Jeg kan godt se at i har et problem. Det skal bare ikke løses ved at tvinge kunder ind i jeres butikker -campingpladser, som ikke ønsker at handle hos jer, eller som kun kan benytte jer det halve af året. I Tyskland har man 13,5 millioner overnatninger på autocamperpladser, uden for campingpladser der generer 10 milliarder DKK (civd.de)
Det skal holdes op mod 49,7 millioner almindelige camping overnatninger, dog uden fastliggere, som jo set i forhold til en dagspris, betaler omkring 50-75 kr om dagen, set i forhold til priser fra 240 kr og op, for andre campinggæster. Konkurrenceforvridende ?
Det i ønsker og ser for jer, er kæmpe Ferieresorts, hvor i vil styre alle former for overnatning, også når i har været på hugst efter hoteller, et nyopfundet tiltag som hotellejligheder, der bare er større og højere hytter, for at omgås campingreglementet, større, flere og højere hytter. Outdoor-Camping-Ferie-Fritid navnet afspejler disse drømme. Autocamper turismen kan absolut ikke se sig selv i jeres drømme scenarie, og vi vil gøre alt for at autocampere holdes udenfor, hvis autocamperturisme skal have en chance for at få andel i de 2 millioner autocampere, der er i Europa, og som stadig stiger voldsomt meget. Vi har lært af fortiden og det sker ikke igen.
Se muligheder istedet for begrænsninger.
Med venlig hilsen, John Ipsen, autocamper-info.dk
Lad dem da holde gratis hvad er problemet i det. De lægger stadigvæk nogle penge i statskassen ved at handle og købe ting i byen .
Forstår godt at hvis man har en autocamper at man ikke gidder at skulle betale 275 til 400 kr for en overnatning på en campingplads når de ikke har behov for deres fasiteler. Camping i Danmark er sku blevet alt for dyrt. Hvem gidder give 400 kr for en overnatning i ejen vogn enda ?
Jens Hedegaard Kristensen, Frederikshavn byråd.
Har set uligheden i at Autocampere er ilde set i Kommunen.
Man vil have dem forvist til Lars Tyndslidte mark, til en campingplads
Man glemmer dette publikum. Man tænker ikke på, at når bilen er parkeret, så må man gå ind til byen, nogle er dårligt gående, og kan ikke gå de mange km., modsat campister. De stiller op, kobler bilen fra, og kan i modsætning til autocampister køre ind til byen?
Derfor er der mange i autocampere der kører uden om Frederikshavn Kommune
Der er heldigvis mange der med glæde tager imod os.
Vi vil ikke holde gratis, men vi vil holde bynær, uden Tivoli eller det der er værre.
Hvorfor laver man ikke et møde , hvor alle kan komme med deres ønsker eller kommentarer i stedet for alt det nonsens der bliver skrevet på nettet ?For jeg er sikker på der er rigtig mange der har en mening om dette emne ?
Den helt korte er: at på samme måde som fri teltning i skove, shelters, primitive teltpladser etc har skudt frem i mange år, og kun har været med til at flere og flere mennesker kommer ud på lejrliv, vil nye åbne muligheder for campers være med til øget vækst i friluftsliv – så ingen grund til bekymring, der bliver mere til alle.
Offentlig gratis transport til bycentrum
Bedre forhold for autocampere
Priser reguleres
Synes ikke mange autocamperen respekterer skiltene. F.eks på P. pladsen på Vestmarksvej over for Sæby Søbad, er der gang på gang overnattende i autocamper. F.eks. sidste nat var der tre. Der er skilt med camping forbudt. Er det ok ??