
Saml energi ... p stranden
Frederikshavns bycykler er kendte og populære
4. november 2016 - kl. 9:49 - af Henrik Christensen
Turister og andre kort tids besøgende i Frederikshavn er begejstrede for at låne de orange bycykler. Men fremtiden for cyklerne er usikker. Et sponsorat kan være en mulighed for at sikre deres eksistens fremover.
De står klar med cykelkurv og det hele og inviterer til, at der kommer en turist forbi og springer i sadlen. Og for den igangværende sommers vedkommende er det præcis, hvad turisterne har gjort. Bycyklerne i Frederikshavn oplever en sæson med – så at sige – gang i hjulene. Der har været masser af turister i byen og mange af dem har lånt en af cyklerne, vurderer Anders Andersen fra Projektafdelingen i Frederikshavn Kommune.
”Bycyklerne er populære. Og vi har et løbende arbejde med at holde dem kørende, og få dem distribueret rundt i byen til de forskellige lokaliteter. De bliver jo ikke nødvendigvis afleveret samme sted som de bliver lånt. Men vi kan se at turisterne er vilde med dem, og det er jo det der betyder noget,” siger han.
Denne sommer har cyklerne været placeret ved de store hoteller og vandrehjem, på Marinaen og ved Turisthus Nord. Der blev i 2009 indkøbt 100 bycykler, i dag er der 92 tilbage.
”Det vidner om et publikum, der har taget rigtig godt i mod det ansvar, der ligger i at låne noget og aflevere det tilbage, så andre også kan få glæde af det. For turisterne er cyklerne et attraktiv, der udvider den radius, som de kan bevæge sig over i og omkring Frederikshavn. Pikkerbakken, Palmestranden og fx Sæby er inden for rækkevidde, også selvom man bare er i byen i kort tid,” siger Birgit S. Hansen, borgmester, Frederikshavn Kommune.
Serviceeffekten er stor, men cyklerne er nu så gamle, at der er problemer med at skaffe reservedele. Og cyklernes kvalitet er ikke, hvad den har været. Inden for en overskuelig fremtid, skal cyklerne skiftes, for at de fortsat kan tilbydes turister med lyst til at opleve Frederikshavn Kommunes mange cykelruter.
”Hvis bybilledet i Frederikshavn i fremtiden skal indeholde bycykler, så kunne man forestille sig, at man købte et antal cykler igennem et sponsorat. Det kunne så fx være inkluderet vedligehold og drift i tre år. Der kunne sættes reklamer på cyklerne, eller man kunne regne andre måder ud så virksomheder, handelsliv og turistbranche kunne købe sig til den service, det er at tilbyde kunderne muligheden for at låne en bycykel. Men det står fast, at de nuværende cykler har en kort levetid tilbage i sig,” siger Anders Andersen.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Frederikshavns bycykler er kendte og populære' til en bekendt