Læserbrev: Elektrificering af jernbanenettet
30. juni 2016 - kl. 8:18 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Af et lækket notat fra Finansministeriet fremgår det, at regeringen ønsker at bremse en del af Togfondens projekter. Det gælder bl.a. elektrificeringen af jernbanenettet fra Ålborg til Frederikshavn.
Det kan Byrådet efter SF’s opfattelse ikke sidde overhørig. Det er helt uacceptabelt. Hvis Frederikshavn kobles af, betyder det, at intercitytogene standser i Ålborg – en klar forringelse af transportvelfærden for vendelboerne.
Det er endvidere i klar modstrid med regeringens ønske om at tilgodese yderområderne i landet.
Endelig er der tale om et tilbageslag for miljøet. Hvis ellen kommer fra vindenergi, er det en klar forbedring af miljøet at elektrificere jernbanenettet. Og derfor er der en klar sammenhæng mellem at kæmpe for de kystnære vindmøller ved Sæby og arbejde for elektrificeringen helt til Frederikshavn.
Nogle har udtalt at vi som byråd ikke skal blande os i landspolitik. Betyder det, at byrådet ikke skal kæmpe for Frederikshavn kommunes interesser, blot fordi der er tale om landspolitik? Byrådsflertallet har på EL’s initiativ argumenteret for at afskaffe omprioriteringsbidraget, som er landspolitik. Borgmesteren greb flot bolden og forsvarede den kommunale velfærd.. Hvis Flådestationen flyttes til Korsør, skulle Byrådet så ikke kæmpe for, at det ikke sker, blot fordi det er landspolitik. Skulle Byrådet ikke forholde sig til boringen efter skifergas, blot fordi det er landspolitik? Hvis sygehuset nedlægges, skulle Byrådet så ikke arbejde for at bevare det, blot fordi det er regionspolitik?
Selvfølgelig skal vi det.
Byrådet skal kæmpe for Frederikshavns interesser, hvad enten der er tale om lands – regional – eller lokalpolitik.
Jeg foreslog derfor på SF’s vegne følgende udtalelse tilsendt regeringen:
“Det er med stor bekymring, at byrådet i Frederikshavn kommune erfarer, at regeringen påtænker at skrotte elektrificeringen af jernbanestrækningen fra Ålborg til Frederikshavn – til stor skade for de togrejsende mellem de to byer. Det er et helt uantageligt forslag og i modstrid med, at regeringen i øvrigt ønsker at tilgodese yderområderne, hvortil kommer, at elektrificeringen af togstrækningen vil være en fordel for miljøet, når den el man skal bruge kan komme fra fra vindenergi. Byrådet anbefaler at skrotningen tages af bordet, og at Togfondens forslag om at elektrificere nettet helt til Frederikshavn bibeholdes”.
I SF ønsker vi selvfølgelig at et enigt byråd kunne sende dette skriv. Det er imidlertid svært for V idet det er “deres” regering.
V har lavet et alternativt forslag der kan sendes til regeringen. Dog nogle blødere formuleringer end det SF havde ønsket. Vi bakker dog op om dette, da vi tror og regner med at regeringen lytter mere til deres egne. Denne sag er simpelthen for vigtigt til at lave politisk fnidder på. Der SKAL opnåes resultat.
Electrisifiseringen af jernbanenettet SKAL helt til Frederikshavn.
Christina Lykke
SF
En kommentar til “Læserbrev: Elektrificering af jernbanenettet” under annoncerne.
Christina Lykke Eriksen er et af de mennesker der ikke lader sig rokke af selv de allerbedste argumenter.
Hun forstår stadig ikke, at det er unødvendig med kystnære havmøller ud for Sæby, for at få el-drevne tog til Frederikshavn.
Der står ikke 100 vindmøller á 200 meters højde op langs whiskeybæltet i Øresund for at få S-tog i København.
Christina Lykke Eriksens læserbreve er pinlig læsning, måske burde der være adgangskrav for at være byrådsmedlem.