
Apoteket informerer om
”GODT DU SPØR’”
20. september 2015 - kl. 12:47 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Stiller du nok spørgsmål om din medicin?
I de kommende uger vil apoteket i samarbejde med Dansk Selskab for patientsikkerhed og Trygfonden sætte fokus på spørgsmål om medicin. Vi vil gerne at medicinbrugerne bliver bedre til at stille spørgsmål om deres medicin, det giver en større tryghed, og dermed en sikrere behandling.
Udtalelser som ”Det her er nyt for mig – vil du lige sige det igen?” og ”Hvilke bivirkninger skal jeg holde øjemed?” er jo lige til, men det viser sig at alt for mange glemmer at stille dem når de er hos lægen eller på sygehuset. Nye undersøgelser viser, at op mod hver fjerde, som kommer hjem fra sygehuset, finder ud af at der var ting de ikke lige fik spurgt om.
I kampagnen ”GODT DU SPØR’ – en god behandling begynder med en god dialog” opfordre vi medicinbrugerne og pårørende til at blive mere bevidste om at stille de nødvendige spørgsmål, således man føler sig tryg.
Det er vigtigt at medicinbrugerne ved, hvordan de skal tage deres medicin korrekt, det har stor betydning for efterlevelsen af behandlingen, og dermed medicinens effekt. Apoteket har fokus på rådgivning, men det er også vigtigt at brugeren er velforberedt. Det giver det bedste udbytte.
Dansk selskab for Patientsikkerhed og Trygfonden har gennem adskillige år haft fokus på kommunikation mellem patient og det sundhedsfaglige personale i hospitalssektoren. Som et nyt tiltag er der indledt et samarbejde med landets apotekere, som netop har dialog og rådgivning som kerneopgave. Det forklarer direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed Beth Lilja, som baggrund for den nye landsdækkende kampagne, hvor målet er at klæde brugerne/patienterne på til en god og ligeværdig snak.
”Alt for mange holder sig tilbage fra at stille spørgsmål. Men det gavner ofte både sindet og behandlingen, at man stiller spørgsmål, for så kan personalet langt bedre give den helt rigtige hjælp,” siger direktøren.
Sæby Apotek og Østervrå Apotek er naturligvis med i kampagnen, fordi vi ser kampagnen som en naturlig forlængelse af den rådgivning, der allerede foregår på apoteket.
Det er vores kerneopgave at sørge for, at folk ved, hvordan de bedst tager deres medicin. Samtidig håber vi at kunne skabe en forståelse for, hvorfor det netop er så vigtigt med en god dialog omkring medicin.
I kampagneperioden kan du gratis hente en brochure på apoteket. Brochuren giver inspiration til, hvilke spørgsmål man kan stille. Der udover kan man som patioen eller pårørende finde mere information på www.godtduspør.dk.
Rigtig god weekend.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Apoteket informerer om
”GODT DU SPØR’”' til en bekendt