
Politiets blå bil og hundepatruljen på arbejde
15. november 2013 - kl. 9:51 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Torsdag 14. november 2013 kunne du få et indblik i, hvad politiets blå bil – hundepatruljen – egentlig laver, når den kører ud på patrulje i Nordjyllands Politikreds. Det var endda også muligt for Twitter-følgerne at få en direkte dialog med patruljen.
På eftermiddagsvagten denne dag sad en medarbejder nemlig med på bagsædet og udsendet små korte beskeder – kendt som tweets – via det sociale internet-medie Twitter.
Twitter er et informationsnetværk, hvor hele humlen er, at man sender små korte beskeder, tweets, ud til ens såkaldte følgere, dvs. en slags abonnenter, der er interesseret i at læse, hvad man skriver.
Beskederne – eller tweets’ene – fra hundepatruljen skal vise offentligheden, hvad det er for nogle opgaver, som patruljen løser på den pågældende vagt.
Mulighed for dialog
Samtidig skulle de borgere, der fulgte Nordjyllands Politi på Twitter, via Twitter netop den dag stille spørgsmål til hundepatruljen om dens arbejde.
”Vi kan dog ikke garantere svar. Patruljen skal først og fremmest passe sit arbejde, men i det omfang vi kan nå det, vil patruljen svare på spørgsmål,” siger politiinspektør og leder af Beredskabet ved Nordjyllands Politi, Marianne Vestergaard-Lau.
Politiinspektøren pointerer, at borgerne ikke kan bruge Twitter til at anmelde forbrydelser. Det foregår stadig via servicetelefonnummeret 114, mens akutte henvendelser skal gå til 112.
Ny form for kommunikation
Denne brug af Twitter er en ny måde at fortælle om politiets arbejde på, mener politiinspektør Marianne Vestergaard-Lau, og hun erkender i samme åndedrag, at disse ‘patrulje-tweets’ også handler om at gøre borgerne opmærksom på politiets tilstedeværelse på det sociale medie Twitter.
“Men ordet også er vigtig i den sammenhæng. For ja, selvfølgelig vil vi gerne trække flere følgere til vores Twitter-profil, men dét ønske dækker jo over, at vi gerne vil have en effektiv kommunikationskanal – en kanal, som vi kan bruge til at informere offentligheden, når vi har brug for borgernes hjælp til at opklare forbrydelser, eller når vi har vigtig information, vi gerne vil have hurtigt ud til nordjyderne.”
Som supplement
Marianne Vestergaard-Lau understreger dog, at politiets brug af de sociale medier skal ses som et supplement til den information, politiet allerede videregiver via de traditionelle medier, som fx tv, radio og aviser.
“I dag betjener borgerne sig af mange forskellige medier, og det er vigtigt, at vi får nogle erfaringer med de nye sociale medier, så vi ikke kommer alt for langt bagefter udviklingen,” fastslår politiinspektøren.
Sådan finder du politiet på Twitter
Du kan finde Nordjyllands Politi på Twitter under brugernavnet @NjylPoliti.
Og er du på hjemmebane i Twitter-universet, så ved du, hvad politiet mener, når det kan oplyse, at patruljen primært vil betjene sig af disse hashtags:
#politidk #patruljetweets
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Politiets blå bil og hundepatruljen på arbejde' til en bekendt