
Vedholdenhed belønnes med fremtidssikret jernbane
1. marts 2013 - kl. 15:30 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Den store vedholdenhed hos de nordjyske politikere belønnes i regeringens nye plan med en fremtidssikret jernbane til gavn for hele Nordjylland. Der etableres timedrift mellem Aalborg og Aarhus samt en længe ønsket elektrificering af jernbanen helt til Frederikshavn.
Forbedring af jernbanen mellem Aarhus og Frederikshavn har siden 2007 været en af de nordjyske infrastrukturprioriteringer, som Region Nordjylland og alle nordjyske kommuner står sammen om. Flere gange har nordjyske delegationer haft foretræde for udvalg i Folketinget for at betone vigtigheden af infrastrukturinvesteringer i Nordjylland.
Med 27,5 mia. kr. fra en nyoprettet oliefond, Togfonden, vil regeringen elektrificere det danske jernbanenet og realisere den såkaldte timemodel, der vil nedbringe rejsetiden i tog til én time pr. strækning mellem København og Odense, Odense og Aarhus samt Aarhus og Aalborg.
Der lægges op til, at strækningen fra Fredericia til Aalborg er elektrificeret i 2020 og til Frederikshavn i 2025. Strækningen fra Fredericia til Aalborg vil koste 5 mia. kr. og strækningen videre til Frederikshavn vil koste yderligere 1 mia. kr.
Glad regionsrådsformand vil følge planer til dørs
Regionsrådsformand i Ulla Astman er meget glad for dagens udmelding og dens betydning for både Nordjylland og Danmark som helhed:
– Elektrificeringen af jernbanen og gennemførelse af timemodellen betyder et kæmpe løft for hele den danske kollektive trafik, for sammenhængen på tværs af landet og for miljø og klima. Elektrificering af jernbanen er fremtiden, og en rejsetid på 3 timer mellem Aalborg og København er en markant forbedring for de rejsende, siger Ulla Astman.
Forbedring af jernbanen mellem Aarhus og Frederikshavn er en vigtig målsætning i den regionale udviklingsplan. Infrastruktur og mobilitet er et indsatsområde, som også er med til at løfte de øvrige indsatsområder.
Senest på et stormøde i Aarhus i 2012 med Transportministeren slog Ulla Astman fast, at elektrificeringen ikke må have et nordligt stop i Aarhus, men at Fredericia-Aalborg derimod skal ses som én strækning og at elektrificeringen også skal helt til Frederikshavn.
Det krav er blevet opfyldt, og at det allerede nu slås fast med årstal, hvornår jernbanen skal være elektrificeret helt til Frederikshavn hilser Ulla Astman velkommen. Samtidig lover hun, at man fra nordjysk side vil fortsætte arbejdet med de regionale infrastrukturprioriteringer og sikre, at regeringens nye planer også bliver ført ud i livet:
– Vi vil følge det her helt til dørs – også processen omkring etableringen, så vi ikke kommer til at opleve flere kedelige forløb som det omkring jernbanebroen over Limfjorden. Det er helt afgørende for os, at det i dag er slået fast, at jernbanen også fremover bliver en vigtig del af transportnettet i Vendsyssel, og at den tænkes sammen med både resten af Nordjylland og hele det landsdækkende banenet. Det bliver til glæde for vores mange pendlere samt de virksomheder og havne som skal have adgang til det europæiske transportnet til gavn for den nordjyske konkurrenceevne. Og så viser det jo, at der på trods af en stram økonomi kan findes penge til infrastrukturinvesteringer – så jeg ser frem til, at der også findes penge til den 3. Limfjordsforbindelse, som der også er nordjysk enighed om, slutter Ulla Astman.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Vedholdenhed belønnes med fremtidssikret jernbane' til en bekendt