Fokus på rådgivning i Danske Bank
20. december 2012 - kl. 0:02 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Danske Bank i Sæby lukker for kassebetjeningen den 9. januar, men filialen fortsætter med fokus på rådgivning.
”Danske Bank fortsætter i Sæby, men uden kassebetjening fra 9. januar. Fremover koncentrerer vi alle kræfter om selve rådgivningen af vores kunder, siger Else Steen, filialdirektør i Danske Bank Sæby Afdeling.
Pengeautomaten bliver ved filialen, så her kan man fortsat hæve penge og overføre penge – også til andre kunders konti i andre banker.
Lokalt samler Danske Bank fremover kassebetjeningen i Frederikshavn. Her vil det fortsat være muligt at betale regninger ved kassen, indbetale penge og veksle valuta. Det kan man ikke fremover i Sæby.
Kunderne kan selv
At filialen i Sæby siger farvel til kassen den 9. januar, skyldes primært, at antallet af kassetransaktioner er halveret de seneste fire år.
”Kunderne bruger banken på en anden måde end tidligere. De kan foretage næsten alle transaktioner med netbank og dankort, og det benytter de sig af. De fleste kunder kommer kun i filialen for at få rådgivning i forbindelse med større, økonomiske beslutninger vedrørende bolig, pension og investering. Derfor tager vi dette skridt den 9. januar,” siger Else Steen.
Over 120 informationsmøder og Netbankskoler
Else Steen erkender, at der også er kunder, som endnu ikke er helt trygge ved netbank og dankort. Derfor afholder Danske Bank denne vinter over 60 Netbankskoler og godt 60 ”Trin for trin” informationsmøder for at hjælpe kunderne.
Den 8. januar 2013 er der informationsmøde i Frederikshavn – tilmelding kan ske ved henvendelse i filialen i Sæby. I filialen kan kunderne også få hjælp til vejledning om alternativerne til kassebetjening.
”Vi gør i øjeblikket en ekstra indsats for at forberede kunderne på fremtiden uden kassebetjening, og man behøver ikke at lære computer og netbank. Mange vil uden problemer kunne klare sig med et hævekort/dankort, Betalingsservice og Danske Giro, hvor de kan betale regninger for 7 kr. pr. stk. ved at sende dem i en kuvert til os. Og hvis man er i tvivl, kan man altid ringe og få hjælp hos vores kundelinje Danske Direkte på telefonnummer 70 123 456,” siger Else Steen.
FAKTA: Kun valuta og indbetaling kræver kassebetjening
8 ud af 10 af alle henvendelser ved kassen kan foretages via selvbetjeningskanaler:
41% af kassetransaktionerne er forespørgsler om oplysninger eller overførsler mellem konti, der kan gennemføres i netbank, via saldo-service eller i kundelinjen.
40 % er hævning af kontanter, der kan erstattes ved at hæve i pengeautomater eller bruge betalingskort i butikker.
19% er valuta og indbetaling af kontanter, som kræver besøg i en af Danske Banks 55 afdelinger med kasseekspedition.
I dag anvender 4 ud af 10 over 60 år netbank, mens 6 ud af 10 under 60 år bruger netbank.
FAKTA: Fart på den digitale udvikling
Det er ikke kun i bankerne, at der er fart på den digitale udvikling: I 2015 skal 80 procent af danskernes kommunikation med det offentlige være digital. Det betyder blandt andet et farvel til papirbreve.
Fra den 1. december 2012 skal man kommunikere digitalt, når man vil melde flytning, bestille nyt sundhedskort, ansøge om plads i daginstitution og indskrive sit barn i folkeskole og fritidsordning.
FAKTA: Digitale danskere
Tal fra Danmarks Statistik viser, at 90 procent af danskerne har anvendt internettet. Blandt de 75-89-årige er der sket en markant stigning fra 27 pct. i 2010 til 42 pct. i 2012.
NemID, som er afgørende for sikker digital kommunikation, er siden lanceringen i juli 2010 anvendt mere end en milliard gange.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Fokus på rådgivning i Danske Bank' til en bekendt