
Kalkmaleri med inspiration fra Sæby Kirke i praktikforløb
8. december 2012 - kl. 8:15 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Laila Pallisgaard, som i denne uge afslutter sin praktikperiode på Tolne Efterskole, har gjort sig nogle tanker om undervisningen på Tolne Efterskole i bl.a. kalkmalerier og deres betydning, og hun fortæller:
”Det var med stor glæde, jeg fik mit 1. ønske opfyldt og fik mulighed for at afvikle 4. og sidste praktikperiode på Tolne Efterskole i ugerne 44-49.
Efterskolen er en specialskole for unge med særlige behov. Al undervisning foregår på skolens 11 værksteder, hvor eleverne skal vælge hvilket værksted, de vil være i, og så deltage i undervisningen der. Eleverne vælger nyt værksted to gange i løbet af skoleåret. Værkstedsundervisning er det centrale omdrejningspunkt for al undervisning på Tolne Efterskole. På værkstederne tilstræbes en helhedsundervisning, hvor praktiske og teoretiske fagområder kombineres, og hvor eks. fag som matematik og dansk inddrages i alle relevante sammenhænge. På hvert værksted er der typisk 8 elever.
Praktikforløbet skulle primært indeholde undervisning i mit 3. linjefag – Kristendom/Religion. Skolens værkstedsundervisning gav mig derfor mulighed for at afprøve tværfaglig undervisning på værkstedet for Kunst og Håndværk. Ud over Kristendom/Religion kunne praktikken derfor afvikles med involvering af fagene Billedkunst og Dansk også.
Jeg havde planlagt 2 parallelle forløb, som jeg i min egen planlægning har kaldt ”Kalkmaleri – kirkens tegneserier” samt ”Etik – Vi skal jo leve sammen”.
Uddrag fra mine mål/visioner for disse forløb er, at eleverne:
I mødet med kalkmalerierne og disses historie, skal stifte bekendtskab med middelalderens kirke og formidlingsform.
Selv skal arbejde med kalkmaleriernes billedsproglige virkemidler (farver, komposition, symbolbrug osv.).
Skal stifte bekendtskab med udvalgte bibelske fortællinger og opnå forståelse for den religiøse dimensions betydning for vores livsopfattelse, og måden vi er sammen på.
Ved at arbejde med udvalgte bibelske fortællinger, skal opnå indblik i, hvordan disse influerer på vor kultur
Første punkt på praktikprogrammet var et besøg i Sæby Kirke. Rundviser Joan Christensen tog varmt og godt imod, og gav os en spændende og udbytterig rundvisning i kirken. Ud over en levende gennemgang af hvordan den tids kalkmalere arbejdede i kirken, knyttede Joan Christensen masser af levende historier og fortællinger til mange af kirkens kalkmalerier. Undervejs tog vi masser af billeder, som skulle hjælpe os til at genskabe og huske de mange historier og indtryk, som besøget i kirken havde givet os.
Hjemme igen gik eleverne i gang med at arbejde på små plader, som vi havde bearbejdet med kalkblanding, så de var så tæt som muligt på den ”rigtige vare”. Første motiv eleverne skulle gengive var én af de smukke blomsterdekorationer fra kirkens sideskib. Denne øvelser havde til formål at gøre eleverne fortrolige med såvel kalkmaterialet, farverne og de typiske ”snørklede” motiver. Efter dette skulle eleverne udvælge sig et motiv fra ét af de kalkmalerier og historier, vi var blevet præsenteret for på rundvisningen. Dette motiv skulle eleverne først gengive med egen iagttagelsestegning og dernæst overføre og farvelægge dette på endnu en kalkplade. På 3. og sidste kalkplade skulle eleverne overføre og farvelægge endnu ét af motiverne – denne gang gerne et motiv som havde mange elementer, symboler og en historie, som havde gjort specielt indtryk.
Undervejs i arbejdet med som kalkmalere, havde vi små ”stop”, hvor vi dvælede ved udvalgte beretninger fra kirkens kalkmalerier og fulgte disse fortællinger op til elevernes hverdag. Nogle af eleverne kendte i forvejen til den gyldne regel, som også i dag har stor relevans og indflydelse for vores måde at omgås hinanden. Kirkens motiv om Verdensdommen ledte os til samtale om, hvordan vi til tider kan være hurtige til at dømme hinanden – og til tider på et spinkelt grundlag som tøjvalg, frisure, væremåde osv. Motivet om Syndefaldet ledte os til dét at lade sig friste og at friste andre. For har vi ikke alle sammen prøvet at lade os friste til noget, vi egentlig godt vidste ikke var helt ok? Beretningen om Skt. Martin (Morten Bisp) blev til samtale om, at nogle måske er idoler uden at have lyst, og til at vi selv også kender til det at være ”noget” eller ”nogen”, som man egentlig ikke føler sig tryg ved. Beretningen og maleriet om Manden på dødslejet med djævlen og englen på hver sin side af dødssengen, var flere af eleverne meget optaget af. At tænke sig, at det gode og det onde kæmper om mennesket efter døden, og at motiver som disse var den tids skræmmebillede, så datidens kirkegængere kunne forstå vigtigheden af at leve efter kirkens og troens regler.
Eleverne har på alle måder arbejdet nysgerrigt og koncentreret med projektet. Den meget spændende og medlevende rundvisning i Sæby Kirke blev et godt startskud til tværfaglige lektioner, som tog såvel eleverne som undertegnede på en udbytterig tur rundt i kristendommens og etikkens verden, et kreativt arbejde med at udtrykke sig som kalkmaler samt gode samtaler om datidens tegneserier og den religiøse dimensions betydning for, hvordan vi mennesker optræder sammen”.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Kalkmaleri med inspiration fra Sæby Kirke i praktikforløb' til en bekendt