
Borgerservice i Sæby flyttes til biblioteket
10. september 2012 - kl. 11:52 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Ved etablering af Udbetaling Danmark i Frederikshavn virksomhedsoverdrages 22 medarbejdere fra Frederikshavn Kommunes Borgerservice til Udbetaling Danmark.
Med baggrund i den store reduktion i medarbejderstaben i Borgerservice, foreslås en ændring af strukturen, idet det ikke fremover er muligt at oppebære 3 Borgerservicecentre i den nuværende form og med det nuværende serviceniveau.
Ved overdragelse af medarbejdere til Udbetaling Danmark fordeler reduktionen i medarbejderstaben sig med 3 i Skagen, 17 i Frederikshavn og 2 i Sæby.
Borgerservice registrerer antallet af personlige henvendelser i de enkelte centre. I 2011 fordelte henvendelserne sig med 39.803 i Frederikshavn, 10.709 i Sæby og 10.580 i Skagen. Det viser, at langt de fleste henvendelser rettes til Borgerservicecenteret i Frederikshavn, og det nødvendiggør, at antallet af medarbejdere i centeret øges, når en stor del af medarbejderstaben overdrages til Udbetaling Danmark.
I Borgerservicecenteret i Skagen pågår et projekt, hvor medarbejdere i Borgerservice og Ydelse, siden sammenlægning af de to centre, er flyttet fysisk sammen og relevante samarbejdsområder afprøves. Centeret er derved af en sådan størrelse, at det fungerer, trods overdragelse af 3 medarbejdere til Udbetaling Danmark.
I Borgerservicecenteret i Sæby er det ikke muligt at oppebære et center med de 6 medarbejdere, der tegner centeret efter overdragelse til Udbetaling Danmark. Ved ferie og andet fravær kan centeret ikke i nuværende form bemandes med en bred vifte af kompetencer og fuld åbningstid.
For at bibeholde en kompetent og lokal betjening af borgerne i Sæby foreslås det, at Borgerservicefunktionen i Sæby flyttes til Sæby Bibliotek, og at borgerservicebetjeningen varetages af enkelte medarbejdere fra Borgerservice. Herved opretholdes den nuværende opgaveløsning lokalt, og der er fortsat mulighed for at betjene borgerne indenfor de områder, der varetages i Borgerserviceregi.
Ved denne løsning overflyttes medarbejderne fra Sæby til Borgerservicecenteret i Frederikshavn, og betjeningen i Sæby varetages fra Frederikshavn, så det sikres, at der ved ferie og andet fravær er de nødvendige kompetencer til rådighed, så borgerne kan betjenes indenfor alle områder. Desuden tilføres centeret i Frederikshavn på denne måde ressourcer, som giver mulighed for også her at opretholde den nuværende opgaveløsning.
En sidegevinst ved at flytte borgerservice og bibliotek i Sæby sammen er, at muligheden for at styrke borgerne i anvendelse af de digitale løsninger øges. Der kan sættes fokus på udvikling af et tværgående samarbejde, hvor borgerne på bedre vis kan hjælpes med vejledning og formidling. Desuden kan borgerne foretage både biblioteksbesøg og besøg i Borgerservice på samme tid.
Økonomiudvalget behandler sagen på deres møde onsdag i denne uge.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Borgerservice i Sæby flyttes til biblioteket' til en bekendt