
Turistguiden “Lysets Land” 2012 – nu på gaden
16. februar 2012 - kl. 0:01 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
“Aldrig har den været smukkere og i år suppleres med to dedikerede lommeguider om spisesteder og kunst. Det bliver så godt!”, udtaler turistchef Børge Søndergård, Hjørring Turistservice.
Moderne mennesker får oceaner af information og påvirkning hver eneste dag. Hvordan fange deres opmærksomhed, så de vælger netop Toppen af Danmark som næste feriemål?
Toppen af Danmark besluttede allerede sidste sommer at opruste markant på billedsiden. Professionelle fotografer blev engageret og lavede fotosessions rundt omkring i Lysets Land. Toppen af Danmark ville skabe et feriemagasin, som ved sin opsætning, sin brug af billeder og tekst, sin designmæssige opsætning taler direkte til hjerte og følelser hos modtageren. Lysets Land‐guiden har jo netop det dobbelte formål at ”friste og forføre” mennesker i ind‐ og udland, så de vælger lige netop Toppen af Danmark. Samtidig skal der gives et overblik over de mange muligheder for overnatning, spisning, aktiviteter og attraktioner.
”Det er en lidt svær balance, men i år går det op i en højere enhed”, siger Børge Søndergård. Halvdelen af magasinet er inspiration og fristende forførelse, med stærke billeder og tekster fra årstiderne, dejlige feriebyer, de gode historier og oplevelser, natur og aktiviteter. Allerede forsiden er et brud med vanetænkningen om billeder af smukke mennesker på en strand. Nej, her er et billede af det nederste af et ben med foden fuld af solskinsvarmt sand – og hvilket menneske fra 1 til 99 kender ikke lige den følelse af salighed? Den anden halvdel præsenterer vores mangfoldige og mange facetterede turisterhverv, fra keramikeren til luksushotellet, fra golfbaner til museer – hele paletten af stærke tilbud, smukt og indbydende opsat. Lysets Land‐kataloget udkommer i 130.000 eksemplarer og distribueres i øjeblikket til turistbureauer, overnatningssteder m.fl. i hele Danmark.
Lommeguides – årets nyhed!
Som et helt nyt tiltag sætter Toppen af Danmark i år særligt fokus på kunst & kultur og spisesteder. I samme lækre design fremstilles 25.000 handy lommeguider om hvert emne såvel på dansk som på engelsk. Både spisesteder og kunst & kultur optræder naturligvis i hovedguiden Lysets Land, men her som mindre appetitvækkere. I lommeguiderne får præsentationerne fuld skrue med større og mere indbydende billeder og tekst. Ideen er, at netop valg af spisesteder og hvilke kunstnere og kultursteder, man vil besøge, ofte afgøres, når man er ankommet til turistdestinationen. Så lommeguiderne skal naturligvis ligge fremme alle relevante steder, hvor turisterne så at sige ikke kan undgå at falde over dem. Der er store forventninger til disse lommeguider, som udkommer lige inden påske, og de er da også blevet modtaget meget positivt af turisterhvervet.
Apps og QR‐koder giver mulighed for mere information
Al markedsføringsforskning fortæller, at der skal skabes links imellem trykt og digitalt informationsmateriale for at give modtageren så mange valg og så megen information som muligt. Derfor vil man i de trykte guides finde de såkaldte QR‐ koder, som kan aflæses med smartphone og helt automatisk ledes hen til mere information på internettet. Det udnyttes ved at opbygge undersider til mobilsitet ”m.lysetsland.dk”. “Vi starter i det små, men er overbeviste om, at det er en udvikling, der vil eskalere voldsomt i de kommende år. En rigtig stor glæde er det så også i 2012 at kunne stille vores helt nye iPhone‐ og Android‐applikation til ”Toppen af Danmark” til rådighed samtidig med, at vores trykte guide udkommer”, siger turistchef Børge Søndergård, Hjørring Turistserivce.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Turistguiden “Lysets Land” 2012 – nu på gaden' til en bekendt